Dan heb ik dat verkeerd opgevat.
Maar om even een idee te geven over de productieaantalen: Van de Discovery I zijn er in 9 jaar tijd 385.655 van de band gepoept. Kan zo even geen cijfers van de nieuwere types vinden, maar dat zal niet veel verschillen. Dit zijn aantallen waar PSA alleen maar van kan dromen.
Bij PSA ligt het probleem anders: Ze maken ruim 2.000.000 “voitures” per jaar, en daarvan zijn er van 2005 tot 2014 zo’n 0.1 % V6 HDI’s geweest ( mijn natte vinger inschatting, neem me niet kwalijk als ik er een beetje naast zit, misschien 0.2 %). Die V6 is daarom met Ford ontwikkeld omdat PSA de markt daarvoor als klein inschatte ( gezien hun klantengroep) en wordt door Ford gemaakt. De “aandacht” van PSA ligt daar niet echt, en de modellen met de V6 HDI’s waren ook geen echte kaskrakers. Ford’s interesse was de Know-How van PSA in Diesels, want een verbandingskamer voor een V6 of een 3 of 4 cilinder zijn niet wezenlijk verschillend als de cilinderinhoud ( per cilinder) in dezelfde regio ligt. In Detroit is personenwagen Diesel waarschijnlijk nooit echt een hot-topic geweest, maar voor Ford Europe wel degelijk en Jag/Laro hebben tijdens de Ford jaren daar goed gebruik van gemaakt en daarna/nu nog steeds.
Nu is het wel zo dat Jag’s, C6’en , C5’en 607’s en 407’s met een V6 HDI) denk ik voornamelijk als “routiers” gebruikt worden, en niet als stadsauto.Misschien dat daar een verschil in zit. Ik zal daar nog eens induiken, puur uit interesse ( en misschien omdat ik me nog wel eens in zo’n C6 zie “rondzweven”). Ik denk dat zo’n LaRo veel “universeler” gebruikt wordt, en dat stationair draaien,rijden op lage belasting, rijden op echte landwegen en specifiek off-road gebruik verschil maken. Dat de schade komt door Olieverdunning lijkt me plausibel. Ik heb eens een experiment gedaan met lagers van een motor die 20W50 hoort te hebben en daar 0W30 in gebruikt, dat liep er inderdaad als dun water doorheen, en de drukopbouw was ook waardeloos. Daarnaast is de smeerfilm van olie met “tig” % diesel ook niet om voer naar huis te schrijven.
Wordt vervolgt ?
To err is human, not to err is divine.
Het gaat inderdaad om de aantallen. In Nederland rijden in totaal 800 C6en rond incl de v6 benzine de 2,2 hdi. Vandaar dat er relatief weinig motorschadegevallen bekend zijn bij deze auto. Alhoewel er diverse aangeboden staan met motorschade….
En dat is feitelijk weer terug te leiden naar onderhoud. Het regeneratiesysteem heeft ook een terugkoppeling naar de serviceinterval op het dashboard, negeer je dat, dan kun je problemen verwachten.
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
Moet je het er net over hebben… Komt er vandaag 1 binnen met motorschade..
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Maar om alles even in het perspectief te plaatsen: mijn LaRo dealert heeft weinig problemen met deze motor. Sterker nog, de TDV6 en TDV8 zijn de meest probleemloze motoren die ze ooit mee hebben gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
Ach.. Alleen maar een nokkenas die niet meer meegaat in het ritme van de krukas….
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Afgebroken nokkenas, die heb ik al een paar keer eerder voorbij zien komen op het LaRoforum.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
https://www.facebook.com/oldenhagebv/photos/pcb.1000371763323428/1000371103323494/?type=1&theater;
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Steenmarter?
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
poelie achterset nokkenas is er afgelopen, lijkt erop dat de riem eerder is vervangen en de boel niet goed is vastgezet.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Wat bedoel je met achterset?
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zo’n V6 heeft een voorste en een achterste cilinderkop.
De wet tot behoud van ellende zorgt er voor dat de ellende altijd in de achterste cilinderkop zit, want daar kan je het slechtste bij.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar is het vaak ook warmer doordat er minder rijwind cooling is.
Wellicht heeft dit probleem er niets mee te maken, maar in andere gevallen speelt dat wel een rol.
Bij een LaRo zit de motor in lengterichting ingebouwd dus dan heb je dat probleem niet. Maar om de motor uit te bouwen moet je de body van het chassis halen…..