Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ahhh, ik woon ook in noord-.......
oost nederland.
Neh bedankt Furrie, ik zoek het eerst dichter bij huis. Als ik er echt niet uit kom neem ik contact op! Thanks mate.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 26-09-2007
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Furriegurrie, mooi dat je dat aanbiedt. Ik was de vorige eigenaar, toen destijds het bij de XM aan de hand was heb je met de lexia geprobeerd (bij het magazijn) verbinding te maken maar lukte het niet.
Enige tijd geleden ben ik nog bij Walter van Broekhoeven in Utrecht geweest, hij heeft allerlei apparatuur geprobeerd die hij in huis heeft, maar ook daar lukte het niet. Overigens alles met dezelfde veercomputer, dus wellicht helpt het om die te vervangen.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ah ok, dat wist ik niet (meer). Wat dan dus wel kan werken is zoals ik het bij pavang heb gedaan. Deze veercomputer uit de auto halen en in een Xm zetten waarvan je weet dat deze met de lexia is uit te lezen.
Toen kon ik deze gewoon benaderen, uitlezen en fouten resetten. Vereist, naast een lexia, nog wel een andere liefst latere Xm qua bouwjaar. Het gaat wat ver om dat bij het magazijn te doen, vaak ontbreekt daar de tijd voor.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
In het clubmagazijn moeten enkele door mij al van nieuwe VN015 solid state relais en diodes vooziene veercomputers liggen. Dat is te zien aan de verse kitrand rondom.
Voor de duidelijkheid: We hebben het dan over Type II.
Type I is totaal anders, heeft ook geen solid state relais.
En dan nog even voor Dirk: Als jij je Type I HA kleppen hoort schakelen op de radio wil dat nog niet zeggen dat ze (of één van beiden) ook hydraulisch bewegen. Als de boel vervuild is kunnen ze goed vastzitten. Dat zou veel van je puzzels kunnen verklaren.
Over alles rondom veercomputers is erg veel zin en nog veel meer onzin te vinden op de XM fora.
Je schrijft dat je alle lampjes op het dashboard hebt vervangen. Dat kan aardig verkeerd uitpakken als je niet oplet, wat er zitten een aantal plekken op waar lampjes in kunnen, die er standaard niet in zitten. Doe je dat wel dan kunnen er gekke dingen gebeuren.
Die dashboardlampjes zijn nieuw “van de plank” niet allemaal goed. Een paar procent det het niet. Dus checken.
Dashboard er uit en contact aan met VC op sport moet een brandend lampje opleveren. Je kan in de zitting ook meten of er prik is.
Type II VC zou ik altijd met een Lexia benaderen (ca € 60 nieuw tegenwoordig).
Een XM op de weg houden zonder Lexia is best lastig.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik zal even een vriend van me aanspreken en vragen of we veercomputer kunnen uitwisselen. Zoals al eerder in dit topic aangegeven komt in het infoscherm wel te staan dat de vering op sport of normaal staat. Dus de mogelijkheid van een kapot lampje is nog aanwezig. Toch vreemd dat de computer niet uit te lezen is….
Mbt de dashboardverlichting, ik weet van Niek dat hij de ongebruikte lampfittingen niet heeft beroerd.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Zoals Gerrie al verteld, heeft hij die van mij ook uitgelezen in zijn auto.
In mijn auto ging dat toen ook niet.
Ik heb later de contra-stekker waar de Lexia ingaat onder het dashboard eens goed bekeken en daar zat een pin platgedrukt.
Na omhooghalen van die pin kon ik met mijn lexia de auto ook weer uitlezen.
Ik heb dezelfde auto als jouw dus hij is normaal gesproken goed uit te lezen met de lexia.
Ik zit in het Westland en ben dus ook in het bezit van een lexia en je bent altijd welkom.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Ik kom regelmatig in het Westland. Maar dan heb ik m’n Volvo FH onder de derrière. Bij deze dus de vraag of er iemand met een Lexia in omgeving Emmen Drenthe woont..?
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Bij de Xm club hebben we dit topic lopen;
http://www.xmclub.nl/forum/aangeboden-lexia-hulptroepen
Kijk daar eens voor iemand meer aan jouw kant van het land…
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Overigens Pavang, wel enorm bedankt voor het aanbod.
Ik heb via het XM-forum twee achterhoekers aangesproken. :-p
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Mooi geregeld, succes met uitlezen.
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Geen succes. De vc laat zich niet uitlezen…. Het apparaat nog opengeschroefd, en het zag er nog als nieuw uit. De modificatie lijkt nog niet nodig. De ecu was wel uit te lezen, maar is niet te resetten. Ik moet maar eens een andere vc proberen denk ik. En de dash verlichting is toch niet allemaal werkend. Ik wist bijvoorbeeld niet dat ik een verklikker lampje voor de stadslichten had. De auto veert overigens niet alsof ie in storing staat, aldus Mark. Wellicht is het dus toch het lampje. Het kan allemaal wel zachter weet ik nu. De v6 van Mark zweeft wel een stukkie mooier.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Uitlezen kan hardnekkig zijn.
Soms werkt VIN nummer plus omga nummer.
Soms ook 17 x 0 als VIN
Versie Lexia kan ook van invloed zijn.
Hoe makkelijk ging de stekker in de aansluiting?
Ik heb een wat “vermagerde” uitvoering die echt tot de bodem gaat.
En: Als je de VC open hebt is het zeer verstandig er meteen die twee diodes in te solderen. Dat voorkomt verdere schade.
Kijk Hier: http://www.xmclub.nl/forum/how-modden-van-een-veercomputer-hydractief-ii
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Stekker ging er goed in en alle pinnen waren mooi recht. De diodes zijn wel ter sprake gekomen, maar de ouwe zagen er nog dusdanig goed uit dat actie niet ondernomen is.
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het is helaas een ervaringsfeit van veel Type II XM’ers dat de diodes in de hydractiefkleppen het vroeg of laat begeven.
Als gevolg daarvan ontstaat een spanningspulsje als het klepje terugvalt.
De solid state relais die de klepjes bedienen zijn daar extreem gevoelig voor.
Om die reden zitten er diodes in de spoeltjes van de kleppen en die blijken helaas onbetrouwbaar te zijn.
Vernielde solid state relais zijn redelijk gemakkelijk te herkennen omdat ze er “gebruind” uitzien.
Daarom is het al jaren gebruikelijk om diodes aan te brengen over de solide state relais in de VC. Ook bij kapotte diodes in de spoeltjes blijft de zaak dan heel.
De kosten zijn het niet: Diodes (en zelfs die solid state relais) kosten minder dan de verzendkosten.
Het is maar dat je het weet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
En klaar! De dikke witte stekker aan de bijrijdeskant lag los….
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.