Het is een bonkend geluid dat van voren komt, alsof er iets rammelt op het moment dat je bijvoorbeeld over een putdeksel rijdt.
Veerpoten die er nu onder zitten zijn verder in orde.
Ikzelf ben verder een leek als het op techniek aankomt, maar iets met een stabilisatorstang (heet dat zo?), of heeft een BX die niet?
Totaal aantal Berichten: 848
Geregistreerd: 11-11-2006
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Zeker heeft de BX van die stangen en het zijn notoire dwarsliggers. Pokkepokkestang, en die bijnaam kun je letterlijk nemen. Dat kan heel goed de oorzaak zijn van het probleem bij jouw sport.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Dat laatste denk ik ook, die zou ik eerst eens vervangen. Kost de wereld bovendien niet.
De stabilisatorstang zelf zit in (2) rubbers welke versleten kunnen zijn alsook:
de draagarmrubbers ,
de stabilisatorstangetjes (= pokkestangetjes….......)
en de fusee’s.
Indien versleten kunnen/kan deze tot een bonkend geluid lijden.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dan ga ik daar eens mee aan de slag, althans de garagehouder waar ik de Sport heen ga brengen
Het gerammel aan de voorzijde blijkt een versleten fussekogel te zijn, “as we speak” wordt deze vervangen door de garage.
Tevens worden de veerbollen aan de voorzijde vervangen (die waren ver heen), en komt er een andere voorraadbol op de auto.
Benieuwd naar het resultaat straks
Ik heb de Sport inmiddels weer terug, maar daar waar de garage dacht het euvel te verhelpen door het vervangen van een fuseekogel, heeft dit niet geholpen en is het gebonk nog altijd daar.
In de garage hebben ze de gehele voorzijde van de auto nagelopen en nagekeken, de ophanging, de stabilisatorstangen, de motorsteunen en ga zo maar door, maar ze hebben niets kunnen vinden. Ze vinden het zelf ook heel raar dat ze echt helemaal niets kunnen vinden, m.u.v. die versleten fuseekogel die het achteraf dus ook niet bleek te zijn.
Wellicht een rare invalshoek, maar zouden de remmen er wellicht iets mee te maken kunnen hebben? Lijkt me stug, maar ik weet het ondertussen ook niet meer aangezien al het andere is nagelopen en er dus nogmaals geen vreemde zaken zijn gevonden.
Als het je remmen zijn, bijvoorbeeld een kromme schijf, dan zou je dat in je rempedaal moeten voelen tijdens het remmen.
Maar ben eens wat duidelijker, wanneer rammelt de auto, en wanneer niet?
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Zie mijn post boven aan deze pagina, het is een bokkend geluid, een rammel aan de voorzijde als er over een oneffenheid wordt gereden zoals een putdeksel of een niet egaal stuk weg. De garagehouder en ik menen beide dat de rammel aan de rechterzijde vandaan komt.
Er zitten bij een Sport nog draagarmlagers in het subframe voor.
Komt daar het geluid niet vandaan.
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
de draagarmlagers voor zijn inderdaad een goede verdachte.
bij mijn BX bleek het gerammel toch van de stabilisatorstokjes te komen. Deze zijn online voor onder een tientje per stuk te vinden.
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
JAZZY schreef:Er zitten bij een Sport nog draagarmlagers in het subframe voor.
Komt daar het geluid niet vandaan.
Dit zou ook een goede verdachte kunnen zijn.
Maar de beste diagnose kan je pas stellen als je een rondje gereden hebt en het zelf gehoord hebt.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk