Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 17-03-2013
van warmte weer terug naar motorschade.
Vandaag bezig geweest met de 2.7 in de werkplaats. Op het eerste gezicht leek de schade mee te vallen. Helaas, bij het demonteren van de nokkenassen kwamen we er achter dat de lagerkappen los lagen. Ook waren er een paar boutjes van de lagerkappen afgebroken. De kleppen hebben dus de tuimelaars omhoog geduwd, die op hun beurt weer de nokkenasen omhoog hebben geduwd. Geen enkele tuimelaar is gebroken, wat je normaal vaak wel ziet. De nokkenas die door de ketting wordt meegenomen is hol en dus sneller te buigen. Voor de zekerheid de micrometer er even op gezet en de slingering gemeten.
De afweging is dus koppen er af, laten herstellen. Koppen vernieuwen voor gebruikte of nieuwe, of de motor vernieuwen voor een gebruikte of een nieuwe.
Om de achterste kop te demonteren moet de motor er uit. Twee gebruikte koppen kosten samen 700 a 800 euro.
Samen met de eigenaar de afweging gemaakt dat de beste oplossing een gebruikte motor is. Die gaat er dus in.
Garage Johan Oldenhage B.V.
Tarwestraat 9 2153GE Nieuw Vennep
website
Sneu hoor dat zo’n mooi blok zo eindigt.
Toch lijkt dit dan niets te doen te hebben met de eerder beschreven krukasproblemen, of is er wel een verband?
Is nog te achterhalen wat hier de oorzaak was, wat is eigenlijk de km-stand?
Niet zonder reden ben ik al enige tijd geïnteresseerd in de 2.7/3.0 HDi. Deze post maakt de drempel niet lager.
Graag lees ik verdere bevindingen als je het blok opent.
Succes met de werken.
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Waarom zou je er geen kopen? Het aantal motorschades valt wel mee. Bij andere merken gaat er ook wel eens wat fout met distributieriemen. En de olieverdunning door de dpf is ook een algemeen probleem. Belangrijk is de onderhoudshistorie en dat de vorige eigenaar zich netjes aan de service indicator heeft gehouden.
Er is serieuze interesse maar geen haast.
Grt. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
En weer twee blokken in puin:
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Is dit bericht nou bedoeld om de paniek aan te wakkeren?
In beide gevallen geen C6 maar een Discovery.
Bekend is dat die motoren een smeringsprobleem hebben dat de C6 niet heeft.
Bovendien zijn de aantallen veel en veel groter.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Gewoon ter lering ende vermaak. Het is wel grappig dat ze allemaal op dezelfde manier in puin draaien en niet alleen bij Land Rover, ook bij Jaguar/citroen/Peugeot. Genoeg voorbeelden van te vinden op het net. Maar in absolute aantallen valt het wel mee. Overigens heeft Land Rover geen smeringsprobleem, is hetzelfde blok met een groter carter.
Maar we komen nog niet echt verder waarom, behalve de piste van olie-aanlenging met diesel… even terug naar een oude post:
En:
ijcobar schreef:Maar om alles even in het perspectief te plaatsen: mijn LaRo dealert heeft weinig problemen met deze motor. Sterker nog, de TDV6 en TDV8 zijn de meest probleemloze motoren die ze ooit mee hebben gemaakt.
Dat vindt ik wel humor en zegt misschien meer over andere LaRo motoren, want bij PSA steken de 2.7 HDI’s nu ongunstig af t.o.v. andere PSA motoren.
To err is human, not to err is divine.
Overigens is een van de gevallen een auto die inmiddels 231K mijlen gelopen heeft. Overigens weet ik een disco 3 die inmiddels 440K kilometers gelopen heeft ( dat was de stand een jaar geleden).
Mijn C6 heeft 311.000 gelopen en is in prima conditie.
Nu Citroen C6 2.7 exclusieve en C2, gereden Saxo 1.4 en AX 11TGE
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ijcobar schreef:.....dat ze allemaal op dezelfde manier in puin draaien en niet alleen bij Land Rover, ook bij Jaguar…...
Maar NIET bij Citroen/Peugeot, daar is een andere oorzaak. Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1869041/.
Daarom vind ik het voortdurend wijzen op motorschades bij Britse V6-2.7HDi tendentieus en schadelijk.
Rampenjournalistiek. Meer niet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan, ze vertonen over het algemeen hetzelfde schadebeeld, kappotte krukassen/lagerschalen en drijfstangen die naar buiten steken. De exacte oorzaak is onduidelijk, maar er zijn wel vermoedelijke oorzaken. Het zijn allemaal dezelfde blokken met wat kleine aanpassingen per autotype. Wat wel een feit is dat de LaRo blokken zwaarder belast worden ( 2,5ton leeggewicht, aanhangwagens)waardoor de zwakke punten daar wat eerder tevoorschijn komen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok mensen. Laro’s, Jaguars, Peugeots en al het andere: hartstikke leuke wagens en sommige technische info is ook best interessant. Maar, gezien we hier op het Citroën-forum zitten en we het hier over C6’en hebben laten we de andere merken maar even voor wat ze zijn.
Graag on-topic over de Citroën C6 dus!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010
- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
is een interval van 30000 km ook niet te lang.
Ik las vandaag ergens dat de gemiddelde uitvalpercentage van dit type blok ongeveer 1% is. Schijnt vergelijkbaar te zijn met andere merken. Dus netjes onderhoud plegen en rijden met die hap!