gloeistaven en thermostaat vervangen
Jepyh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 09-02-2005

Gepost: 14 februari 2006 05:36 PM

Ik denk dat ik door mijn gloeispiralen heen ben.
(1.9 D, 1997, 215.000)
Bij een koude start ‘s ochtends staat de straat lekker blauw
Het vervelende is dat ik die dingen wel kan zien zitten, maar eerst een hele spagetti aan pijpwerk moet verwijderen voordat ik er redelijk bij kan.

Is er hier iemand die ervaring heeft met deze vervanging en weet waar ik zoal op moet letten (lees: voorzichtig mee om moet gaan)
Of is er iemand die mij een handje kan helpen bij dit werk?

Daarnaast moet ik ook de thermostaat vervangen, al lijkt me dat geen sinecure.

Tips welkom,

Jeroen

ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 14 februari 2006 11:16 PM
  [ # 1 ]

die diesel leidingen kun je na demontage het beste gewoon terug hangen ,en 1 slag los laten (voor vast) op de injectors,,dan ff 10 a 20 seconden starten ,en dan pas vastdraaien.
daardoor hebben ze een deel van de lucht eruit gepompt,en kan je na het vastraaien de motor weer vrij vlot aan de gang krijgen, en hoef je je startmotor niet zo lang te belasten.

je waterthermostaat is een eitje.

ff eenplatte bak onder de auto is wel een slim plan.

de 3 bouten los draaien,, 13 mm = M8
deksel voorzichtig lossen, termostaat eruit poetsen nieuwe erin op zn plek 3 bouten erin en normaal vast zetten dus geen lompe krachten.
dop eraf, en ook die bij je schutbord.
voorraad vaatje vullen en de dop aan de zijkant van je radiator eruit.
(dit alles met de kachel op warm)
dan blijven vullen ,en dop voor dop dicht maken waar alleen water,en geen lucht meer uit komt…

starten en wachtn tot de fan inslaat, tevens controleren of je kachel goed warm /heet word,,,doet ie dat niet heb je lucht in je systeem,,dan weer dopje voor dopje lossen om de ovvertollige lucht eruit te laten…

koelvloeistof op niveau zetten, en hopla klaar issie.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 februari 2006 01:09 PM
  [ # 2 ]
kreazyV8wuppo schreef:

die diesel leidingen kun je na demontage het beste gewoon terug hangen ,en 1 slag los laten (voor vast) op de injectors,,dan ff 10 a 20 seconden starten ,en dan pas vastdraaien.
daardoor hebben ze een deel van de lucht eruit gepompt,en kan je na het vastraaien de motor weer vrij vlot aan de gang krijgen, en hoef je je startmotor niet zo lang te belasten.

je waterthermostaat is een eitje.

ff eenplatte bak onder de auto is wel een slim plan.

de 3 bouten los draaien,, 13 mm = M8
deksel voorzichtig lossen, termostaat eruit poetsen nieuwe erin op zn plek 3 bouten erin en normaal vast zetten dus geen lompe krachten.
dop eraf, en ook die bij je schutbord.
voorraad vaatje vullen en de dop aan de zijkant van je radiator eruit.
(dit alles met de kachel op warm)
dan blijven vullen ,en dop voor dop dicht maken waar alleen water,en geen lucht meer uit komt…

starten en wachtn tot de fan inslaat, tevens controleren of je kachel goed warm /heet word,,,doet ie dat niet heb je lucht in je systeem,,dan weer dopje voor dopje lossen om de ovvertollige lucht eruit te laten…

koelvloeistof op niveau zetten, en hopla klaar issie.

mvgr wupke Wink

Bedoel je de thermostaat of het waspatroontje? Waspatroontje in het thermostaathuis schroef je er zo uit met sleutel 24. Er komt wel wat koelvloeistof uit, maar dat is maar weinig als je het snel doet. Wel opletten dat je iets van pakkingsrommel gebruikt om em weer terug te zetten (ik neem meestal van die witte tape die loodgieters ook gebruiken om kranen vast te zetten).

De verstuiverleidingen hoef je niet los te halen om extra te ontluchten. Mijn ervaring is dat er alleen lucht in komt als ze ook echt los geweest zijn. Trouwens, met plankgas starten (tot ie aanslaat, dus niet op toeren jagen) heb je hem snel genoeg ontlucht. Je kan als daadwerkelijk de leidingen zijn losgeweest het ontluchten versnellen met de truuk die KV8W aangaf. Dan loopt ie daarna ook gelijk mooi en niet wat hakkelig tot de laatste lucht er ook uit is. Meja, dat acht ik zelf alleen van toepassing als de verstuiverleidingen ook echt gedemonteerd moest worden.

Gloeiers vervangen: je moet wat rommel wegslopen om er bij te komen. Let erop dat je NIET aan de verstuiverleidingen buigt om ruimte te maken. Verstuiverleidingen vinden dat niet leuk namelijk.

Als je gloeiers vervangt: ALTIJD ff de minpool van de accu loskoppelen.

Verder geen domme dingen doen en als je iets niet snapt of ergens niet uitkomt, raadpleeg iemand die verstand van heeft en ga niet doormodderen. De zaak moet natuurlijk wel heel blijven (of er beter van worden).

Verder is er de laatste week al veel gediscusseerd in andere draadjes over vergelijkbare problemen. Check ook eens of er via de aanvoer van diesel niet ergens lucht wordt aangezogen. Met name als de diesel na een nachtje de kans heeft om terug te zakken (omdat er langzaam lucht in gezogen kan worden) kan dit tot problemen leiden. Sommige garages of specialisten monteerden nog wel eens een terugslagklepje in de leiding om het probleem makkelijk op te lossen. Meja, eigenlijk is dat symptoombestrijding. Het knijpbalgje wil wel eens gaan lekken OF bij oudere diesels het losse brandstoffilter met pompknopje.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12521
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 februari 2006 02:55 PM
  [ # 3 ]
mpostma schreef:

Let erop dat je NIET aan de verstuiverleidingen buigt om ruimte te maken. Verstuiverleidingen vinden dat niet leuk namelijk.

Als je gloeiers vervangt: ALTIJD ff de minpool van de accu loskoppelen.

Verder geen domme dingen doen en als je iets niet snapt of ergens niet uitkomt, raadpleeg iemand die verstand van heeft en ga niet doormodderen. De zaak moet natuurlijk wel heel blijven

Vertel mij wat, de eerste keer heb ik die domme fout wel gemaakt Crying or Very sad
Daarom zijn de leidingen in mijn Xantia bling-bling Wink

Op deze foto kun je duidelijk zien dat de leidingen van cylinder 1 en 2 precies boven de gloeibougie van cylinder 2 lopen. Ik heb een Lucas pomp op mijn motor zitten, bij een Bosch schijn je er net wel tussen te kunnen.

Ik heb inmiddels hulp aangeboden aan topic-starter, binnenkort gaan we saampjes sleutelen en een mooi fotosessie ervan maken, zodat het volgende slachtoffer het zelf kan Razz

Profiel  
 
Jepyh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 09-02-2005

Gepost: 15 februari 2006 04:47 PM
  [ # 4 ]

En topicstarter is daar erg blij mee!

groeten,
Jeroen

ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 februari 2006 05:00 PM
  [ # 5 ]
Jepyh schreef:

En topicstarter is daar erg blij mee!

groeten,
Jeroen

Ben benieuwd naar jullie resultaten. En een :photo van gloeiende gloeiers mag natuurlijk ook niet ontbreken Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12521
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 februari 2006 08:05 PM
  [ # 6 ]
mpostma schreef:

Ben benieuwd naar jullie resultaten. En een :photo van gloeiende gloeiers mag natuurlijk ook niet ontbreken Wink

Ja dat is een leuke, wie wil ze vasthouden Twisted Evil

@Jeroen, ik stuur je later wel een email, voel me niet zo lekker, dus ik duik zo mijn bed in Crying or Very sad

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12521
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 maart 2006 03:33 PM
  [ # 7 ]

Ook weer gefixt gisteren, helaas had ik geen camera bij me Confused
2 gloeikaarsjes deden helemaal niets meer, 4 nieuwe erin en de ZX start weer prima.
Meteen het luchtfilter en brandstoffilter vervangen, wat nodig bleek te zijn.

Wat mij opviel is dat het aluminium inlaatspruitstuk behoorlijk vervuild was met roet, veroorzaakt door de EGR. We hebben het stekkertje van de EGR klep afgekoppeld, dat zat rechtsvoor tegen het shutbord aan. Op hoge snelheid (snelweg) is er volgens Jeroen niets van te merken, enkel bij lage snelheden/toeren lijkt het alsof de motor feller oppakt.

We zijn nog niet klaar, volgende keer de multi-riem en de stuurbekrachtiging olie Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12521
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 05 maart 2006 08:05 PM
  [ # 8 ]
twinkle1981 schreef:

Laat die EGR maar voor wat het is, wat een zooi in de inlaat.  Mad

Inderdaad, voor degene die de EGR heeft uitgevonden, zou men in Frankrijk de Guillotine weer uit de kast moeten halen Twisted Evil

Profiel  
 
Jepyh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 09-02-2005

Gepost: 05 maart 2006 08:46 PM
  [ # 9 ]

Vanochtend een koude start gemaakt,
1x voorgloeien, en de motor liep weer als een naaimachientje.
Geen pluim te bekennen.

zx 1.4i heeft nog de laatste start meegemaakt met de oude gloeistaafjes.
............ik heb zelden zo’n bedenkelijk gezicht gezien Wink

Maar ja, starten op 2 half voorverwarmde cilinders is nou eenmaal geen aanrader.

ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12521
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 06 maart 2006 04:38 AM
  [ # 10 ]
Jepyh schreef:

zx 1.4i heeft nog de laatste start meegemaakt met de oude gloeistaafjes.
............ik heb zelden zo’n bedenkelijk gezicht gezien Wink

Ik stond erachter en opeens stond ik in een nevel van gekleurde rook en hoorde een tractor wegrijden.

Nog even vergeten te vertellen dat de leidingen naar de injectoren toch wel los gemaakt moesten worden.
Het probleem is de 4e cylinder (distributie zijde), daar kom je niet bij zonder dat je teveel druk op de leidingen uitoefent, de brandstofpomp zit namelijk in de weg. Demontage van de leidingen naar de 3e en 4e cylinder maakt het een stuk makkelijker, om die op de pomp los te halen moet je eerst de leidingen van de 1e en de 2e injector losmaken.

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 06 maart 2006 02:53 PM
  [ # 11 ]
Jepyh schreef:

Vanochtend een koude start gemaakt,
1x voorgloeien, en de motor liep weer als een naaimachientje.
Geen pluim te bekennen.

zx 1.4i heeft nog de laatste start meegemaakt met de oude gloeistaafjes.
............ik heb zelden zo’n bedenkelijk gezicht gezien Wink

Maar ja, starten op 2 half voorverwarmde cilinders is nou eenmaal geen aanrader.

LOL, ik kan me dat gezicht goed voorstellen. Een paar jaar geleden hetzelfde gehad met mijn ZX. Startte opeens niet meer zoals het moest. Startmotor had het zwaar en de buurt ook. Alles stond in de zwarte rook, ik schaamde me kapot. Wat me wel opviel was dat het euvel zich opeens aankondigde. Een dag ervoor startte de auto nog zoals altijd: voorgloeien, sleutel om en meteen draaien. Dag erna hopeloos. Nog blij dat ik de ZX aan de gang kreeg, er waren twee gloeispiralen compleet af, om over de ander twee maar niet te spreken. Maar ja, mij hoor je niet. na 10 jaar en 300K trouwe dienst.
Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook