Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Vandaag heb ik de BX weer geschorst, dat was toch al een maand en een dag geleden Met de winter op komst en de komende maand eigenlijk geen tijd voor fatsoenlijke ritten heb ik maar besloten om het nu alvast te doen. Mocht het in december dan toch nog aardig weer zijn dan kan ik ‘m nog altijd ontschorsen. Dat je na 1 maand al zonder terug te betalen kunt ontschorsen maakt de keuze ook een stuk makkelijker.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Zoals hier te lezen heb ik onlangs met mijn BX in De Telegraaf gestaan. De foto’s die in de krant stonden heb ik nu ook digitaal ontvangen :
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ondanks dat mijn 16V niet in de overgangsregeling valt (helaas), wordt het ook voor mij tijd om de BX binnenkort weer wakker te schudden. Kort nadat ik de auto uit de verzekering had gehaald veranderde de polisvoorwaarden waardoor de verzekerede youngtimer niet 20 maar 25 jaar oud moest zijn. Gelukkig wordt de BX dit 16 maart a.s. dus is er voor mij weinig aan de hand
In voorbereiding op het komende youngtimer-seizoen, om het maar even zo te noemen, ben ik alvast bezig geweest met wat klusjes aan de BX:
- Dashboard vervangen (haperde af en toe)
- Stuur vervangen (mooier exemplaar gevonden)
Tegelijkertijd heb ik de auto voor het eerst sinds ca. 3 maanden weer gestart en dat ging, nadat ik de accu had bijgeladen, direct goed Ook even laten lopen en ik merkte geen gekkigheden op, dus dat is bemoedigend.
Verder heb ik onlangs een 2e set 16V velgen gekocht. Ik wil 1 strakke set samenstellen en daaromheen nieuwe banden laten leggen. Eerst was het idee om de velgen te laten spuiten/coaten, maar de eerste offerte die ik daarvoor kreeg was wel erg flink en zo lelijk zijn 4 van de 8 velgen die ik nu heb ook weer niet (sterker nog, ze zijn best netjes).
De komende punten van mijn to-do lijstje wil ik binnen kort (laten) oplossen:
- Achterdraagarmlagers vervangen
- Tankontluchting repareren
- Tankvulhals vervangen
- Verdelerkap/rotor vervangen ivm startprobleem bij warme motor
- Klokje vervangen
- Nieuwe banden voor originele velgen
Cosmetisch:
- Voorbumper vast zetten
- Sierstrip rechtsachter vervangen
Leuk, dus jij kan binnenkort weer rijden!
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ja, gelukkig wel, heb er zin in Vanaf maandag zit ie weer in de verzekering. Volgende week zaterdag ga ik er denk ik alvast wat kleine klusjes aan doen. Over 2 weken komen er nieuwe banden op de velgen (Vredestein Sportrac 5).
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gisteren de BX met goede moed van stal gehaald en ontdaan van het stallingsstof. Helaas ook tot de conclusie gekomen dat (hoogstwaarschijnlijk) het uitlaatspruitstuk gescheurd is Bij een 16V niet een klusje wat je zomaar even doet, hiervoor gaat de auto dus naar de garage. Helaas valt de echte start van mijn seizoen dus wat later dan gehoopt.
Ik heb 2 van die Vredesteins op de vooras van de Peusjonnie en ben uitermate tevreden over die bandjes!
Wel zuur van het spruitstuk, dat is geen sinecure bij een 16v helaas. Weet je zeker dat de uitlaatkogel niet rot is ipv het spruitstuk?
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Goed om te horen, dan gaan die banden vast bevallen
Van dat spruitstuk is inderdaad balen. Was het een TU geweest, dan was het een kwestie van wisselen voor een goede. Ik weet niet 100%zeker dat het het spruitstuk is, maar het lijkt er wel op. Vertrouwd om er nu mee te gaan rijden voelt het met die rookvorming (niet heel veel, maar toch) en gisteren zelfs heel even een klein vlammetje allerminst. De rook leek weg te komen tussen de bovenste en de onderste ‘pijpjes’ van het spruitstuk. Het vermoeden is dat er een scheur(tje) zit waar 1 van de 8 pijpjes aansluit op de flens voor de downpipe. Dat schijnen ze met enige regelmaat te doen.
Een lekke uitlaat spruitstuk geeft alleen meer herrie en slechte lambda waarden.
Geen rook of vlammen, uitlaatgassen zijn niet echt brandbaar.
Ik zou eens kijken naar de klepdeksel pakking.
Olie lekkage op het spruitstuk geeft rook, en wil ook wel eens branden.
Heb het met mijn 16v al eens aan de hand gehad.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik zal vanavond even een filmpje plaatsen, wellicht geeft dat meer duidelijkheid. Goed om nog meer eventuele problemen te horen, bedankt voor het meedenken.
Meer herrie maakt ie volgens mij niet, en hij liep ook normaal (als je daar al iets aan zou moeten kunnen merken?).
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Het is al gelukt met het filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=2gerBh8JlGw
Werkt dit zo?
(Let niet op de isolatie op het schutbord, deze zou voor het mooie eens vervangen moeten worden).
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Ziet eruit alsof er ergens kvs lekt, dan krijg je ook van die rook
En ratelt je HD pomp nou zo erg?
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik heb ‘m geen KVS zien lekken, ook niet langs die nippel achter de kop (daar was ik op gewezen).
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Er drupt ook nergens LHM op de uitlaat of zo?
Dat geeft ook verschrikkelijke rook effecten
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Nee, de leidingen die bovenaan het schutbord lopen zijn droog/lekvrij.