Ik overweeg (let wel, overweeg!) mijn bx om te ruilen met een kleine bijbetaling voor een xsara diesel (1.9d)
Achterliggende redenen: Kosten van benzine beginnen een beetje hoog te worden.
Aan de andere kant weet ik niet of een xsara mij erg kan bekoren, ik vind het uiterlijk erg anoniem en snel is een 1.9D natuurlijk niet. Bovendien zal ik het zonder zweefgevoel moeten stellen.
Nu is de bx wel wat ouder aan het worden, vraag me af wat kostentechnisch gezien slimmer is. Ik weet nu wat ik aan de bx heb maar de xsara is 5 jaar jonger (wel meer km’s, maar ja diesel he)
Wat denken de heren en dames BX rijders en of xsara rijders hiervan.
Zou ik kunnen wennen aan die xsara of denken jullie dat ik beter bx kan blijven rijden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Je kan de 2 niet vergelijken.
Een BX is een comfortabel voertuig in bebouwde kom kwestie van vluchtheuvels kasseistenen en dergelijke.
Daarvoor is een Xsara harder.
Maar natuurlijk als ge over de leeftijd en km begint te praten komt mss de Xsara er beter uit.
En ook mss de staat waarin ze zijn.
GRTZ
Je bent al een keer terug gegaan naar een BX vanuit de Xantia. Dat deed je toen toch ook omdat je de BX erg begon te missen? Aan de andere kant worstel je denk ik toch met de BX techniek die ouder begint te worden en voor gebreken zorgt.
Kostentechnisch gezien: auto wisselen is natuurlijk altijd duur in het begin. Je moet bijna altijd ineens flink afschijven op hetgeen je inwisselt. Bovendien zijn alle investingen uit het verleden ook ineens afgeschreven.
Je behoedt je natuurlijk wel voor toekomstige aderlatingen. Een Xsara diesel zal (al heeft de diezel die je geloof ik op het oog heeft ook al weer aardig wat kms) in de regel absoluut minder onderhoudskosten opleveren dan een BX GTI. Natuurlijk wel weer extra afschrijving en wegenbelasting.
T’is heel persoonlijk. kostentechnisch zal het wel verstandig zijn, maar je gaat wel een hoop gevoel inleveren. Snelheid, hydraulique, (mogelijk) airco, design.. Kun je het BX gevoel missen
Ik zal inderdaad bv de airco wel gaan missen, en uiteraard het bx gevoel.
Dat is inderdaad een punt. aan de andere kant, de bx wordt een dagje ouder wat automatisch hogere onderhoudskosten inhoud. Niet zo erg als je niet veel rijdt, wel erg als je net zoals ik rond de 25.000 km per jaar maakt. Dan gaat het dorstige karakter je ook wel een beetje tegenstaan.
Zucht, kunnen ze de bx niet gewoon opnieuw in productie nemen ofzo
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
De overstap van bx naar xsara zal een hele grote zijn! Ik heb zelf een coupe vtr. Die is naar horen zeggen iets stugger en lager dan een gewone berline, waar ik jammer genoeg nooit in heb mogen rijden. Wel kan ik je vertellen dat de vering van de xsara in verhouding tot andere normaal geveerde auto’s toch nog heel comfortabel is. De meeste auto’s rammel je uit op klinkerwegen, maar dat gevoel heb ik met de xsara absoluut niet! Alleen verkeersdrempels zal je heel anders tegenaan gaan kijken
De xsara is wat bochtgedrag toch nog een super auto. En bedenk je dat je ook wat veiligheid betreft een flinke stap voorwaarts zal doen…
Ik zou wel altijd gaan voor een xsara met airco. Ik heb zelf ook de overstap gemaakt van auto’s met airco bij mn ouders naar een eerste peugeotje zonder airco, maar dat is toch wel even minder hoor…
Je raakt echt heel erg gewend aan zon airco…
Xsara_Coupe
Ik heb in de tijd dat we de BX reden (een 19TZD) wel eens een Xsara 1.9D meegekregen (weet niet meer of dat een 1905XUD of een 1868DW motor was).
Comfort als in veercomfort: natuurlijk minder dan de BX, maar slecht? NEEN! Erg goed zelfs voor schroefveren.
Comfort als in comfortervaring: 10x beter dan de BX (sorry)
+ stilte van onderstel
+ stilte van motor (Xsara D had veel langere overbrenging als BX D en veel meer isolatie)
+ rijgemak (je prikte ‘m zo de hoek om, minder overhellen, stijvere koets)
+ hoogte + diepteinstelling van stuurwiel, heerlijk
+ AIRCO (had de TZD niet)
- stoelen: Die van de BX GTI zijn erg goed, dus een standaard Xsara delft het onderspit. Moet je gaan zoeken naar Exclusive of VTS meubilair.
Tenzij je op de schopstoel zit: In jouw geval
- zou ik dus nooit een airco inleveren (laten we er voor de rest GEEN welles/nietus van maken, je kan dat zelf het beste beoordelen)
- en eigenlijk een 1.9D niet overwegen, met het GTI-koppel in het achterhoofd.
Er is zat aanbod van Xsara´s. Ik zou dan altijd naar een 19TD + airco rondkijken, die waarschijnlijk duurder zijn, maar m.i. beter passen als opvolger van de GTI.
rb schreef:Ik heb in de tijd dat we de BX reden (een 19TZD) wel eens een Xsara 1.9D meegekregen (weet niet meer of dat een 1905XUD of een 1868DW motor was).
Comfort als in veercomfort: natuurlijk minder dan de BX, maar slecht? NEEN! Erg goed zelfs voor schroefveren.
Comfort als in comfortervaring: 10x beter dan de BX (sorry)
+ stilte van onderstel
+ stilte van motor (Xsara D had veel langere overbrenging als BX D en veel meer isolatie)
+ rijgemak (je prikte ‘m zo de hoek om, minder overhellen, stijvere koets)
+ hoogte + diepteinstelling van stuurwiel, heerlijk
+ AIRCO (had de TZD niet)
- stoelen: Die van de BX GTI zijn erg goed, dus een standaard Xsara delft het onderspit. Moet je gaan zoeken naar Exclusive of VTS meubilair.Tenzij je op de schopstoel zit: In jouw geval
- zou ik dus nooit een airco inleveren (laten we er voor de rest GEEN welles/nietus van maken, je kan dat zelf het beste beoordelen)
- en eigenlijk een 1.9D niet overwegen, met het GTI-koppel in het achterhoofd.Er is zat aanbod van Xsara´s. Ik zou dan altijd naar een 19TD + airco rondkijken, die waarschijnlijk duurder zijn, maar m.i. beter passen als opvolger van de GTI.
Airco inderdaad, ga ik vreselijk missen. dat weet ik nu al.
En tja snelheid went inderdaad, ik vond mijn 2.0 8v xantia destijds al sloom aanvoelen vergeleken bij de GTI.
Stoelen, nooit betere stoelen gehad dan bx gti stoelen dus dat weet ik, alhoewel de xantia stoelen ook erg lekker zaten. Zx stoelen vond ik dan weer niet zo denderend zitten.
Hmm misschien is het toch niet zo’n goed plan ops:
Nja ik denk er nog even over, zet alle kosten nog even tegen elkaar en ook wat het me waard is om in een wat bijzonderdere wagen te rijden dan een xsara. Vind xsara’s wel mooi maar tis toch anders.. niet zo bijzonder als een bx.
Qua herrie en motorherrie zal een moderne wagen het absoluut winnen, de ZX die ik gehad heb en de xantia die ik gehad heb waren wat dat betreft absolute winnaars, stil en toch erg comfortabel geveerd.
maar qua karakter en gevoel ga ik voor de bx, dat is 1 ding wat zeker is.
Ookal hoor je wat meer herrie, als je over een heuvel zweeft, of oneffenheden niet voelt waarbij je andere auto’s ziet stuiteren dan geeft je dat toch een apart gevoel. Je wordt elke keer weer trots op je voertuig.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik zou het ook afwachten en als je een keer een mooie tegen komt gaan voor een 1.9 td of een 2.0 HDi.
Ik weet niet hoe je thuissituatie is, maar ik zou ook een coupe overwegen. De instap is beter, de stoelen hebben duidelijk betere vorm, zeker bij de VTR versies. De stoelen van de VTS versies zijn natuurlijk helemaal super, maar mij hoor je niet klagen over de vtr stoelen. Ze geven naar alle kanten heel goede steun. Iets wat in een basis xsara niet het geval is.
Bovendien is naar mijn mening de coupe iets fijner afgeveerd.
Wat rb al zei, ga je niet haasten voor deze xsara, want er staan er stapels te koop. Van het gemis van airco in combinatie met een 1.9d ga je denk ik heel veel spijt krijgen!
Xsara_Coupe
metro2005 schreef:Hmm misschien is het toch niet zo’n goed plan ops:
Nja ik denk er nog even over, zet alle kosten nog even tegen elkaar en ook wat het me waard is om in een wat bijzonderdere wagen te rijden dan een xsara. Vind xsara’s wel mooi maar tis toch anders.. niet zo bijzonder als een bx.
Ik denk dat je een buitenkansje ruikt met die Xsara diesel. Meja, er worden er zat aangeboden voor redelijke prijzen. Ik zou het niet te impulsief doen, want dan krijgen we over een paar maanden toch weer een vraag of iemand een Xsara 1.9 TD met airco te koop weet of een BX TZD TURBO met airco, etc.
Ik vind je jaarkilometreage idd wel hoog voor een benzine auto, al kan het nog nog wel.
Je kan je wel blindstaren op de kosten, maar in dat geval is een Saxo 1.5D met airco toch een stuk econmischer.
De opmerkingen van “rb” mbt comfort van de Xsara zijn ook wel treffend Ik heb voornamelijk Xsara kilometers gemaakt in een 2.0 VTS en dat was absoluut geen straf (hooguit qua vering). Airco, heerlijke zitpositie, supermotor. Als ik ooit mijn BX eruit schop, dan is de Xsara ook de eerste auto waar ik naar zou kijken. Lekker rij autootje. Ik vind de Xantia echt te lomp geworden: dan maar geen hydaulique.
Meja, ik zou dan ook geen Xsara 1.9d willen. Toch wel het liefst een HDI 110 pk met airco. Wel een stuk duurder, maar met een exclusive ga je er tenminste qua accesoires ook nog een beetje op vooruit tov de BX.
En wat betreft de economische kwestie? sja, als je goedkoop wilt rijden kun je misschien maar beter een Alto op gas kopen. Hehe, kdacht het dus niet.
M&M schreef:En die je op het oog hebt is wit ... niet echt een fraaie kleur , m.i ops:
Met een witte blijf je zitte
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Of het verstandig is, tja… Waar doe je het voor? kies je je auto uit om een verstandige keuze te maken, of doe je het zelfde als ik? Mijn keuzes zijn vooral gemaakt op basis van of iets leuk is.
Volgens mij geld voor jou ook het laatste.
Succes met je keuze! Hoewel ik een xsara een leuke wagen vind, is het eigenlijk technisch gezien een vrij “normale” wagen. Afhankelijk van je smaak, zal de fun-factor minder zijn.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
M&M schreef:Soms moet je kosten boven fun-factor stellen
Ik ga voor een goede mix hiervan!
patje74 schreef:M&M schreef:Soms moet je kosten boven fun-factor stellen
Ik ga voor een goede mix hiervan!
Om alles dan maar gehad te hebben gaat bij mij het fun gehalte voor
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
patje74 schreef:M&M schreef:Soms moet je kosten boven fun-factor stellen
Ik ga voor een goede mix hiervan!
Ik heb ook een witte auto, als je er een tijdje in rijd, ga je de kleur vanzelf mooi vinden.
Verder zou ik het gewoon doen, nooit meer LHM verversen/lekkage, bollen vullen, etc
ZX1.4i schreef:patje74 schreef:M&M schreef:Soms moet je kosten boven fun-factor stellen
Ik ga voor een goede mix hiervan!
Ik heb ook een witte auto, als je er een tijdje in rijd, ga je de kleur vanzelf mooi vinden.
Verder zou ik het gewoon doen, nooit meer LHM verversen/lekkage, bollen vullen, etc
Nah, ik denk dat ik van deze auto maar afzie inderdaad, het is echter wel zo dat ik ten zeerste betwijfel of mijn volgende auto een hydraulisch geveerde auto wordt. Het heeft heel erg veel voordelen maar eerlijk is eerlijk, het is wel een stuk onderhoudsgevoeliger.
En wit vind ik niet lelijk op zich.
Ga de eigenaar zo maar even een PB sturen, een bx is toch eigenlijk wel vele malen leuker en het is niet zo dat ik het niet kan betalen ofzo.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Het is natuurlijk die Xsara 1.9 D die hier op het forum is aangeboden ?
Laat ik het zo zeggen (en ik sluit me aan bij een paar andere reactie’s)...als je eenmaal een BX gewend bent….is elke andere (latere !) Citroen een stap(je) terug….zelfs de Xantia (qua zit dus). ops:
Maar….een Xsara 1.9 D met nog betrekkelijk weinig km’s op de teller is natuurlijk geen slechte zaak, het zijn oerbetrouwbare motoren…ik kan er over meespreken.
Ik zou je i.i.g. eens een flinke proefrit aanraden met die Xsara….kijk eens hoe hij na een half uurtje *zit*.
En dan dit nog :
topsnelheid 169 km/h
acceleratie 0-100 km/h 17,2 s
Daar zul je natuurlijk ook aan moeten wennen….je weet misschien nog wel dat ik 1,5 jaar geleden een ZX 1.9 D heb gehad, het was een 3-deurs en hij lekte behoorlijk wat motorolie op straat ...dat was de reden dat ik de voorloper van de Xsara weer wegdeed….maar verder vond ik die ZX een heerlijk zittend karretje, lekkere stoel….en ik heb 1X in een Xsara gezeten (niet gereden) en vond die stoel zeker (ook) niet slecht.
Mocht jij besluiten om het toch niet te doen….wie weet dat ik me wel aanmeld in zijn draadje voor een ruil met mijn 1.9 TZI…die zoals bekend zeer goed onderhouden is en nog ruim 1 jaar APK heeft.
Maar JIJ eerst hoor !