Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
gisteren juiste rammelstokje gehaald en gemonteerd en het gerammel is verleden tijd. )
de onderste bout moest wel met de slijptol verwijderd worden maar das toch mn favoriete stuk gereedschap.
Even in alle 4 mn Citroens gereden gisteren en eigenlijk moet ik bekennen dat de Xantia het lekkerste rijdt van allemaal. De DS moest uit de tijdelijk stalling en ik heb daar gelijk even een mooi ritje meegemaakt. Om hem in mn werkplaats te zetten moesten HY en 2CV eruit.
Oftewel ik ben nog steeds zeer in mn nopjes met de Xantia.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
rijdt mn echtgenote vorige week een mooie deuk/diepe kras in de achterdeur rechts. Grrrr. afijn ik heb het zelf wel eens erger gedaan (2x!) dus wie ben ik om te oordelen?
Zo goed en kwaad als het ging uitgedeukt en bijgewerkt. Valt gelukkig mee. komt wel een keer een andere deur.
Ik heb de spijkerbanden maandagavond vervangen door nieuwe zomerbanden. Netjes laten balanceren natuurlijk. Maar wat rijdt dat waardeloos!!! een stuiterbak van hier tot tokio… maar eens even de spanning nagemeten, heeft de bandenboer het spul op 3 bar gezet!!!
Na terugbrengen van de druk naar 2 bar rijdt het weer ok.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Handrem is alweer waardeloos. Kabels zo strak mogelijk gezet , doet het weer iets.
Binnenkort komen er nieuwe remklauwen op. Dit is niet goed te krijgen zo. Ook niet of beter al helamaal niet als ik het WPH boek volg.
Er moet iets in het mechaniek in de klauwen fout of kapot zijn. Ze horen zichzelf te stellen.
Zijn er mensen die eerder met dit probleem te maken hebben gehad?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Als het zoals bij de C8 is dan rotten ze gewoon vast in de klauwen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dus: Of je hevel op de klauw zit vast, of je kabel zit “van binnen” vast. Wiel eraf, iemand handrem laten aantrekken en kijken of je de kabel beweegt. Je kunt de hevel testen door hem met een een grote waterpomp tang of andere grote tang te bewegen. Misschien komt ie dan ook los, met wat kruipolie.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
hevel op de klauw en de kabel bewegen , daar geen probleem mee. Ik kan de kabels ook wel zo afstellen dat het min of meer werkt maar parkeren op een helling gaat nog steeds niet al trek je de handrem met 2 handen aan en zit hij niet op het uiteinde.
Heb dit al vaker gedaan en na een paar weken wordt het weer snel nog minder.
Bij een Xantia zou de handrem zichzelf moeten stellen dmv het hydrolisch systeem. Dat werkt dus niet.Dus ik vermoed dat dat hydrolische deel niet wil.
Volgens het boek moet moet je de kabels zo afstellen dat er iets speling is met de hevels in ruststand en dan met handrem los een aantal keren remmen met draaiende motor en systeem op druk. Dit heb ik geprobeerd maar werkt niet.
Iemand wel eens zon remklauw uitelkaar gehaald of gereviseerd??
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Is een zogenaamde zwevende klauw. Heeft 1 zuiger, terwijl de hele klauw om een draaipunt draait. Kan vast zitten op de draaipunten ( komt vaak voor) of je zuiger kan slecht bewegen in de boring.
Als je de “voet"rem gebruikt zorgt de 140+ bar LHM druk er voor dat het toch werkt, met de handremkabel kan je niet zoveel kracht uitoefenen.
Zelfstellend is het systeem omdat de zuiger opschuift in de boring als je remblokken versleten zijn.
Als je met een grote schroevendraaier een remblok terugduwt moet je daarna de remklauw kunnen bewegen om het draaipunt, zoniet, uit elkaar, schoon maken en weer monteren. Als je het blok terug geduwd heb kun je kijken of het blok bij het remmen weer tegen de schijf aangedrukt wordt ( je kunt wel eens twee keer moeten pompen, want zo’n slag heb je in realiteit nooit. Demonteren is niet moeilijk, maar het kan wel goed vastzitten. Daarna altijd ontluchten: Slangetje erop, nippel open, lekslang eraan en LHM doorspoelen ( remmen met draaiende motor) totdat de LHM echt helder is ( troebel wil zeggen vuil of heel kleine luchtbelletjes).
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Er zit wel iets meer in die klauw: de hevel beweegt een pen, die pen zit weer in een vertanding, dat kan allemaal stuk.
Andere klauw halen is de simpelste oplossing.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Klopt, maar in Alesund kon je wel eens moeite hebben om een sloop klauw te vinden.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
kan voor 200 euro 2 ongebruikte klauwen kopen met 2 nieuwe schijven en 2 nieuwe kabels.
dus maar besteld.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Dat is een heel goede deal !
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
remklauwen komen volgende week
ik las op het Xantiaforum dat je de pincode makkelijk kon uitzetten door de stekker van het paneel met lopende motor los te maken. Klopt en de Xantia startte daarna gewoon. heeft 2 dagen zonder problemen gefunctioneerd maar gistren plotseling bij stationair begon de motor op en neer te gaan tussen 500 en 1200 toeren.
zou niets met elkaar te maken mogen hebben lijkt me maar toen ik het pincodepaneel weer aansloot (ook bij lopende motor) was het probleem acuut weg en liep de Xantia weer netjes stationair.
rara iemand daarvoor een verklaring?
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Nee, geen verklaring voor anders dan toeval. De ECU checkt alleen bij starten die code, verder doet hij er niets mee.
Als hij eenmaal vrijgegeven is en je haalt de stekker los blijft hij vrij tot je het paneeltje weer aansluit. Schrijf de (nu nog) bekende code even op de ECU. Dan kun je deze niet vergeten
Wellicht is je stappenmotor aan een schoonmaakbeurtje toe.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
En dat werkt niet bij elke Xantia helaas. Het code paneel lijkt mij inderdaad ook niks te maken hebben met het stationair lopen o.i.d.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
pincode maar weer teruggezet.
Op en neer naar Oslo geweest met 2 vrienden dus lekker 1100 km getuft.
motor liep ietwat onregelmatig (haast niet te merken) dus maar een flesje injectiereininger in de tank gegooid. leek te helpen.
goed koud over de bergen ; 2-3 graden en hier en daar een paar meter hoge sneeuwmuren langs de weg.
Hier zijn we in Fossbergom onderweg naar Geiranger.
afgelopen weekend Odins blauwe Xantia moeten repareren. Hij reed al een tijdje met een afgeboken achterste demper maar nu kreeg hij het voor elkaar om de hele uitlaat eronder uit te rijden bij het van een ferry afrijden.
Hij nam hem gelukkig mee en zin stiefvader kan gelukig goed lassen. (Ik dus)
Afijn de hele boel weer in elkaar gelast. Kosste me wel 2 uur werk incl demontage en montage maar bespaard hem een nieuwe uitlaat kopen.
Vind het overigens eigenaardig dat de uitlaat alleen voor en achter vast zit. Voor aan de motor en dan de achterste pot in 3 rubbers. klopt dat ? ik zou een ophangpunt halverwege verwachten en lijkt me ook wel beter.
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive