Ook bij mij hebben de transistors het begeven hij had al af en toe de neiging om sneller te gaan lopen terwijl ik hem langzamer zetten dus bij voorbaad de condensatoren al besteld bij Conrad en vandaag begonnen met het uitbouwen,nu ben ik niet zo autotechnisch aangelegd dus het forum hier maar op nageslagen nadat ik het dashboard kastje had verwijderd op zoek gegaan naar wat ik los moest maken,ik vondt alles een beetje onduidelijk wat hier beschreven stond voor wat dit betreft een A technisch iemand zoals ik na lang te hebben gekeken en al meerdere dingen te hebben losgehaald toch het goede gevonden dus voor de duidelijkheid voor de mensen die het nog moeten vervangen de hele kachelmotor moet eruit gehaald worden om bij het betrefende printplaatje te komen,het is uiteindelijk gelukt heb alles eruit hieronder een paar foto’s van de kachel motor ofwel de aanjager om even duidelijk te laten zien wat er los gemaakt moet worden,het gaat hierbij om een xsara break van 2003 met nog maar 80.000km op de teller erg vreemd dat dit al kapot gaat mijn vorige break met 160.00 van 1999 nooit geen last van gehad en ook deze was met airco.
Maar dan nu mijn probleem transistoren zijn vervangen echt heel netjes en vakkundig gedaan dus er weer opgeplaatst en de motor er weer onder gebouwd motor gestart en ja hoor doet niks dus de boel maar weer losgehaald ja en dan ga je twijfelen dus voor de zekerheid een nieuw moduul besteld om er van uit tegaan dat dit wel goed zou zijn dus vanmiddag de boel weer aangesloten en weer niks,dus de hele boel nagemeten alle zekeringen onder het dashbord doorgemeten alles was goed ook tot de motor spanning,zit er ergens een relais onder het dashbord wat ik niet weet want vindt het wel heel frapant dat ze het geen van tweeen doen,Morgen ga ik naar een dealer om de boel uit te lezen maar had dit graag willen besparen maar is niet anders helaas.
Totaal aantal Berichten: 709
Geregistreerd: 09-11-2008
- C4 (2004-heden) 1.6 HDi 92 pk Ligne Business
Sorry voor de off-topic opmerking, maar zou je alsjeblieft je best willen doen om de leesbaarheid van je posts te verbeteren?
Het leest heel lastig als je vrijwel iedere keer vergeet aan te geven dat je een nieuwe zin begint. Ook kan een nieuwe alinea af en toe geen kwaad. Dit is geen kwaaie wil van mijn kant verder, ik wil je er niet mee beledigen, maar het zou heel veel verschil maken in hoe je post te lezen is.
Wat betreft de kachelweerstand: Die is zo gemaakt dat bij twee defecte transistoren de kachel op vol vermogen blaast. Dit is op zich ook wel logisch, want je wil liever teveel ventilatie dan géén ventilatie in verband met beslaan van je ruiten. Je merkt al wanneer één van de twee kapot is als de kachel ineens maar 5 blaasstanden heeft in plaats van het dubbele.
Als in jou geval de blower dus iets anders deed dan voluit blazen, dan is de kans dan ook groot dat er wat anders kapot is dan de transistoren.
From that fateful day when stinking bits of slime first crawled from the sea and shouted to the cold stars, “I am man”, our greatest dread has always been the knowledge of our mortality…
Technoloog schreef:Sorry voor de off-topic opmerking, maar zou je alsjeblieft je best willen doen om de leesbaarheid van je posts te verbeteren?
Het leest heel lastig als je vrijwel iedere keer vergeet aan te geven dat je een nieuwe zin begint. Ook kan een nieuwe alinea af en toe geen kwaad. Dit is geen kwaaie wil van mijn kant verder, ik wil je er niet mee beledigen, maar het zou heel veel verschil maken in hoe je post te lezen is.
Wat betreft de kachelweerstand: Die is zo gemaakt dat bij twee defecte transistoren de kachel op vol vermogen blaast. Dit is op zich ook wel logisch, want je wil liever teveel ventilatie dan géén ventilatie in verband met beslaan van je ruiten. Je merkt al wanneer één van de twee kapot is als de kachel ineens maar 5 blaasstanden heeft in plaats van het dubbele.
Als in jou geval de blower dus iets anders deed dan voluit blazen, dan is de kans dan ook groot dat er wat anders kapot is dan de transistoren.
Zal hier boven rekening meehouden.
Update van mijn probleem met de kachel motor.
Vandaag naar de dealer geweest om de boel uit te laten lezen en gaf de foutmelding ONDERBREKING IN HET CIRCUIT dat kan dus van alles betekenen volgens hen.
Ik had hun al doorgegeven dat ik het printplaatje met de transistoren al vervangen had dus inmiddels al twee keer,daarop was het antwoord dan zal er wel ergens een breuk in de bekabeling zitten en dat ik daar maar moest gaan zoeken.
Ik ging dus weer goed gefrustreerd de auto in na het betalen van de rekening,onderweg aan het denken gegaan waarom deed de aanjager het voor dat de transistoren vervangen waren wel op zijn volle snelheid wel en nu niets meer ook niet met het hele nieuwe gekochte printplaatje
Dus ik reed onderweg naar huis toch even langs de sloop om te kijken of er nog toevallig een xsara stond met airco en ja hoor was er net binnen gekomen om het zekere voor het onzekere te nemen even de motor gestart het scheeld dat ik die jongens goed ken en niet zo moeilijk zijn dus alles geprobeerd en deze deed het,dus de motor gedemonteerd en gelijk geprobeerd in mijn eigen auto naast het kachelhuis en wat denk je alles werkte
Vanmiddag alles ingebouwd en hij doet het weer moraal achter dit verhaal is dat ook nieuw geleverde onderdelen dus ook niet te vertrouwen zijn,deze print gaat terug naar de leverancier en de oude waarvan de transistoren van vervangen zijn wordt nagemeten,ondertussen heeft alles mij bij elkaar heel veel tijd gekost maar goed alles werkt weer en dat met een complete motor voor 20,00euro had ik hem maar gelijk op de sloop gehaald
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Puur uit interesse, wat heb je moeten betalen voor het uitlezen?
battle_short schreef:Puur uit interesse, wat heb je moeten betalen voor het uitlezen?
Omdat ik bij de betreffende dealer(peugeot)vele mensen ken en hun de software hebben van beide merken ben ik gematst heeft zeker meer dan drie kwartier gemeten en gedaan Kosten 17,50.
Maar nu heb ik een vraag heeft er iemand een foto van printplaat gezien vanaf de onderkant,degene die voor mij de transistoren erop heeft gezet heeft n.l gezegd dat hij iets mist bovenin de print(hier steekt aan de bovenkant een plaatje uit),en dat zou de reden zijn dat de gerepareerde het hoogst waarschijnlijk niet doet.
Ik wil wel een foto maken om duidelijk te maken waar het omgaat als het nodig is.
Een leek kan het doen.
Mijn aanjager/blower werkte ook opeens alleen voluit. Ik ben een volkomen leek op het gebied van auto’s, maar ik heb met alle aanwijzingen de transistors kunnen vervangen. Zelfs het solderen was niet moeilijk. Ik kreeg het oude soldeer er niet uit, maar dat kwam eigenlijk wel goed uit. Gewoon warm gemaakt en de nieuwe transistors er doorheen geduwd. Het lastigste was de popnagels van de transistors eruit boren. Bij het eruit trekken heb ik wat barsten in de printplaat veroorzaakt, maar de aanjager werkt in ieder geval weer perfect. Zelfs de airco doet het nu weer!!
Dit filmpje was bijzonder handig:
Al stopt het als het echte werk moet beginnen.
Ik heb de transistors besteld bij Conrad:
Iedereen bedankt voor alle tips.
CITROËN XSARA Break 1.6 16V
Nu heb ik hetzelfde probleem en wil dit zoals hierboven gaan repareren ,echter het vast solderen van de transistoren gebeurt dat alleen op de pootjes op printplaat ?? Of zoals ik op plaatjes heb gezien via de bovenkant van de transistoren langs de rand maar dat lijkt mij toch niet !!
Soort gelijk probleem had ik toen ik me xsara kocht, de kachel liep alleen op stand 4.
Men heeft toen me handschoenenkastje eruit gehaald, daar zit de kachelweerstand, die vervangen, en probleem is opgelost.
Werk van hooguit 10 minuten, inclusief kastje uitbouwen en weer erin zetten.
@ p@tje heb jij Xsara ph1 of 2 ? En met zonder airco ?? Heb namelijk Ph2 met airco en volgens mijn monteur zit module nl op de kachel motor !!
Ik heb geen airco in die van mij.