Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Goedemiddag!
Aangezien ik de aanschaf overweeg van een CX heb ik dit forum afgezocht op aankoopadvies.
Dit staat nogal verspreid, ondanks dat er mensen voor mij al lijstjes gemaakt hadden.
Daarom is het misschien handig om er een sticky van te maken?
Hier is de lijst, samengeraapt van verschillende posts:
Roest:
• Hoeken achter in kofferbak (Bekleding weghalen)
• Bodemplaatnaad (Tussen pedalen en voorstoelen)
• Dorpels
• langs het open dak
• Wielkasten (Ook bovenin)
• Deuren onderkant (Rubber strip weghalen)
• Deuren zijkant bij de scharnieren
• Chassis Balken
• A-frame
• Accubak
• Veerpoten
• Trekhaak
• Onderkant achterklep
• wielkast linksvoor achter rubber flap (accubak)
• schuifdak: dakplaat rond schuifdak en bij geopend schuifdak ook goed naar de randen kijken.
• onderaan de A-stijlen (motorkap open)
• Randen motorkap
• de langsliggers
• de aanhechting met het subframe en het subframe zelf
• Roestbehandeling gehad?
Specifiek voor de Break:
• achterste dakrand bij achterklep
• rand achterklep rond kentekenplaatverlichting
• wielkasten achter bovenin (daar zitten ook de achtergordels vast)
Op de brug:
• Mag iets lekkage hebben (Normaal bij deze auto)
• Check hydraulische leidingen op lekkage en/of roest
• Chassis balken mogen niet ingedrukt zijn door bv verkeerd opkrikken
• Hoe ziet de uitlaat eruit?
Stilstaan:
• Is de koppellingspedaal nog te stellen?
• Tikt de hydraulische pomp? (ongeveer elke 30 seconden. korter is niet goed)
• Olievlekken onder de auto?
• Is de vering soepel?
• Komt de auto snel en gelijk omhoog bij starten?
• Staan de wielen recht?
• Werkt de stuurbekrachtiging goed?
• Houd de achterkant van de auto omlaag. Na 10 sec moet die weer omhoog komen. Na nog eens 10 sec moet die weer omlaag gaan. Doe het zelfde aan de voorkant.
• LHM moet groen zijn en niet zwart of bruin
• Hoe is de plafond bekleding.
• Kijk of de vloermatten en de achterbank vochtig zijn.
Testrit:
• Derde versnelling inschakelen en optrekken.Voelt de koppeling stoterig?
• Eerste versnelling en achteruit zijn gemakkelijk in te schakelen?
• Koppeling mag niet zwaar gaan
• Hoor je het druklager?
• Trilt stuur bij accelereren in de bochten?
• Maakt de vering een piepend / krakend geluid?
• Werkt de kachel?
• Controleer de druk in het koelsysteem direct na de proefrit : Geen zacht gesis uit de vuldop en reuk van koelvloeistof? Draai de vuldop voorzichtig een slagje los (met een lap erover: HEET!). Er mag geen koelvloeistof uitstromen, en het sissen door uitstromen van hete lucht mag niet langer dan een seconde duren. Indien slecht resultaat dan wordt het koelsysteem onder druk gezet: Mogelijk een zware reparatie in aantocht.
Overige punten:
• Onderhoudshistorie?
• Wanneer zijn bollen gevuld?
• Remmen?
• Zijn de banden gelijkmatig afgesleten?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
dat vind ik een goed idee om deze lijst uit te werken en te webaren in sticky.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Webmeesters?
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Zet er nog even bij; roest rondom open dak. (Vooral serie 2)
Totaal aantal Berichten: 27924
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Geld natuurlijk voor elke auto, maar vergeet de banden niet.
Kijk of er een maat op zit die op de CX hoort en natuurlijk het profiel en droogtescheurtjes.
Bij een CX horen onder bepaalde modellen TRX banden, welke een afwijkende maat hebben, dus ook daarvoor geschikte velgen. (390 mm ipv 14, 15 of 16 inch).
TRX banden zijn prima onder een CX, alleen wat duurder, reken op ruim 300 Euro per stuk.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Goed idee dit.
JanvB schreef:• Tikt de hydraulische pomp?
Als het goed is wel, de vraag is eerder hoe vaak en wanneer dit duidt op slijtage of een ander probleem.
Deze snap ik niet:
• Hoe is de plafond bekleding.
• Optrekken in drie en kijken of koppeling stotert
Misschien goed om erbij te zetten welk resultaat gewenst is (m.a.w. wanneer de koppeling als OK beoordeeld mag worden.
Je zou kunnen toevoegen dat de banden gecontroleerd moeten worden en gekeken moet worden of deze gelijkmatig zijn afgesleten. Maar dat is niet specifiek CX.
Roest:
- wielkast linksvoor achter rubber flap (accubak)
- schuifdak: dakplaat rond schuifdak en bij geopend schuifdak ook goed naar de randen kijken.
- onderaan de A-stijlen (motorkap open)
(Je kunt eigenlijk net zo goed “controleer alles” neerzetten…)
Specifieke Break-dingen mis ik nog:
Roest:
- achterste dakrand bij achterklep
- rand achterklep rond kentekenplaatverlichting
- wielkasten achter bovenin (daar zitten ook de achtergrodels vast)
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Allemaal goeie punten, ik heb ze verwerkt!
Tsja das wel het probleem bij zo´n lijst heh, dat je op gegeven moment zo uitgebreid alles gaat opschrijven dat je net zo goed “controleer alles!” kan zeggen…
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zo’n lijst bestaat al, zie http://www.citroen-cxclub.nl/welke-punten-moet-letten-cx-kopen/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007
- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
René Jongejan schreef:Zo’n lijst bestaat al, zie http://www.citroen-cxclub.nl/welke-punten-moet-letten-cx-kopen/
Mooie lijst, andere website!
RIP: Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82
Handig topic,
Misschien ook handig erbij te vermelden dat een cx die op alle genoemde punten goed is, zeldzaam is en
ook wel minimaal een 6 a 7 duizend euro of meer zal kosten.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 9408
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Tenzij het een diesel is.
Dan delen door een factor 10?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Wat nu wel is, het ene is veel erger dan het ander.
Accubak bijna altijd wel roest of weg. Maar goed te doen zonder dat het ziet, Staat toch accu op
Maar roest bij schuifdak is echt ellende. Want zeker als er veel zit, moet eigenlijk de dakplaat eruit.
Net als de hydaulic. ALs ie beroerd veert. Nieuwe veerbollen prima te doen, alleen achter soms lastig.
Maar goed veren en verroeste leidingen, dat is wel ergen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
https://classicandsportscar.com/features/buyers-guide-citroen-cx
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hier een Franse site met aankooptip zeer volledige informatie over de potentiële roestplekken:
Site wordt al een tijdje niet meer bijgewerkt aan de marktprijzen te zien
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 08-03-2010
- Ami ami 6 berline
- CX 2400 GTi
Ik weet niet of deze vraag in dit topoc past maar: hoe kan het dat de dakrand voor de achterklep bij de citroen cx break zo roestgevoelig is? Hoe komt dat daar? En als een break daar roestbulten heeft is dat dan exemplarisch voor de staat van de auto of heeft bijna elke break daar wel wat?
We zijn namelijk naar een cx break gaan kijken die er best mooi en goed uitzag. De meeste roest zat daar op dat dak namelijk.En bij de achterklep. Verder waren alle deuren/spatborden en de onderkant hard.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat het daar een dubbele gepuntlaste plaat is waar vocht tussen komt wat niet weg kan. Reparatie is niet eenvoudig en kostbaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste