hallo, iedereen
Ik heb de koppeling van m’n BX vervangen maar nu slipt hij in de hogere toeren.
er kunnen meerdere oorzaken zijn, ik ben vergeten de koppelingsplaat schoon te spuiten, de plaat kan er verkeerd om inzitten, ik heb niet de druklager vervangen want ik had de verkeerde, en de hevel van het druklager zit niet recht en dus niet recht tegenover de hevel van de koppelingskabel.
in principe zou de plaat goed gecentreerd moeten zijn maar met het terugzetten van de bak ging dat niet heel soepeltjes, ook viel de hevel er drie keer uit.
hij schakelt verder wel goed en maakt geen geluid.
wie kan mij hier wat tips geven of heeft ook ervaringen als deze ?
met vriendelijke groet, Hidde
Heb je de drukgroep ook vervangen?
Het lijkt erop dat het slippen en de schuine hevel wordt veroorzaakt door een gebroken diafragma in de drukgroep. Vermeld ook even type en bouwjaar, de laatste keer dat ik een koppeling van een BX vervangen hebt is 25 jaar geleden, dus misschien dat een ander forumer een beter antwoord heeft.
Van GS tot C4 Cactus
De koppeling zit goed gecentreerd want dat is enkel nodig voor de montage, eens gemonteerd zal bij de eerste keer ontkoppelen de plaat 100% juist zitten.
Terug open doen en kijken, vooral waarom die hevel schuin zit
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
bedankt, b2fuzzy en paso
De drukgroep is nieuw, dus daar komt de schuine hevel niet van.
als ik het goed begrijp is het centreren van de koppelingsplaat aleen belangrijk voor het terugzetten van de bak, en zou die niet kunnen slippen als hij niet exact gecentreerd is.
het goeie druklager is besteld, dus volgend weekend alles maar weer uitelkaar en is goed kijken naar die hevel.
mischien het lager iets aanknijpen op de hevel om het allemaal op z’n plaats te houden.
kan iemand mij vertellen hoe de koppelingsplaat er in moet (welke zijde naar de bak)?
De dubbele plaat zit nu naar de kant van de bak.
bij de demontage was die er uitgevallen ik heb dus niet kunnen zien hoe hij zat.
ik heb ook geen Piet-handboek.
p.s. ‘t is een BX break diesel (image evasion D)
Kan de kabel nog te strak staan?
Of is die zelfstellend bij BX?
Ik weet wel dat er in ‘92 een andere koppeling is gekomen met een kortere slag drukgroep en een andere plaat.
Je kan wel een oude drukgroep met een nieuwe plaat monteren, maar geen nieuwe drukgroep met oude plaat.
Nieuwe plaat heeft een vernikkelde naaf.
Zou het daar nog mee te maken kunnen hebben?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
In de vraagbaak staat niets over welke kant van de koppeling aan de vliegwielzijde moet zitten.
Als je belangstelling hebt voor een vraagbaak, ik heb er 2 te koop, 1 voor de modellen van 82-88 en 1 voor de modellen 87-93.
H@ns, mijn dame is van ‘93 , ik ga dus even kijken of ik inderdaad de goede plaat en drukgroep heb gemonteerd
ik heb verschillende afstellingen geprobeert, ik denk dus niet dat hij te strak staat.
en Ed p, ik stuur je een berichtje voor de vraagbaak.
ff een willekeurig plaatje gezocht, het hoger gelegen deel, hier zichtbaar, moet richting drukgroep.
Dus daar waar de veren het hoogste liggen en waar het centrale stuk het verst uitsteekt.
Voor die hevel, zit die in plastiek bussen? Misschien zijn die uitgesleten.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
hij zit er dus goed in @paso, bedankt.
en nee geen plastiek, hij steekt in het druklager en licht tegen een stang met bol, niet echt een solide cunstructie zeg maar.
Moet je eens kijken of het aan de bol gescheurd is, zwak punt bij Land Rover bvb., dus niet speciaal zwak van PSA uit.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
of de hevel gescheurd is bedoel je ?, nee dat was allemaal goed er zit wel iets van plastiek achter maar die leek mij geen functie te hebben voor de hevel, misschien dan toch wel maar dan mist er misschien een stuk van dat plastiek.
weet iemand met zekerheid of de hevel ergens mee wordt vastgehouden tegen de stang met bol ?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een gescheurde hevel veroorzaakt problemen bij ontkoppelen (ontspannen hevel=gekoppeld), dat veroorzaakt dus geen slip.
Het probleem zou kunnen zijn dat de hevel niet goed terug kan vallen, b.v. doordat er iets klem zit, er iets verkeerd gemonteerd is of doordat de kabel te strak staat.
Er kan ook vet op de plaat zitten. Dat brandt er wel af als je ‘m even heet slipt. Als het terugkomt is er waarschijnlijk een keerring lek.
En het kan ook nog een verkeerde set zijn.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Bij mijn diesel liep er olie vanuit de nokkenaskeerring het koppelingshuis in. Hydrauliekpomp zit erboven, kan ook problemen geven met lekkages.
Dat moet je dan wel gaan ruiken denk ik met slippende koppeling…
nou, ik heb dan eindelijk het waarschijnlijke probleem gevonden.
waarschijnlijk is dat stuk plastiek dat net achter de hevel zit dan toch een belangrijk onderdeel dat de hevel vastklemt op de bol.
helaas is dat plastiek voor de helft verdwenen, dus dat wordt even creatief knutselen om het allemaal op z’n plaats te houden.
het goeie druklager en het weekend afwachten, en ik houd u op de hoogte.
p.s. lekkage op de plaat is uitgesloten want het was allemaal droog en schoon (voor z’n 22 jarige leeftijd)