Totaal aantal Berichten: 43267
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
van de voorpagina
Citroëns Berlingo is al jaren een vertrouwd beeld in onze straten, meestal in besteluitvoering. Die is geliefd bij ondernemers en particulieren met ruimtewensen. Wist je dat Citroën ook een praktische personenversie in haar programma heeft? Omdat gezinnen het in deze tijden niet allemaal even breed hebben, zocht het CiFo-testteam een goede gebruikte Berlingo Multispace voor je uit!
Daar staat-ie, een groen metallic Berlingo Multispace met twee schuifdeuren. Hij is begin 2005 voor het eerst op kenteken gezet, dus het gaat hier om de Berlingo-I fase 2. De door ons bekeken en gereden uitvoering heeft de bekende 1.6 16v motor met 110 pk, is voorzien van airconditioning, cruise control en een radio/cd-speler met stuurbediening. Een complete uitrusting dus, die in combinatie met fijne grijze veloursbekleding het ‘busjesgevoel’ snel doet verdwijnen, iets wat vooral door de luxere aankleding van de Multispace veroorzaakt wordt. Er zijn ook ‘echte’ personenuitvoeringen van de Berlingo zonder de Multispace-toevoeging. Die ogen niet alleen een stuk kaler, ze zijn ook beduidend kariger uitgerust. Reden voor ons om een échte Multispace te kiezen als onderwerp voor deze test.
Bij het binnenstappen van de Multispace, voor door twee ruime portieren en achter door twee handige schuifdeuren, valt gelijk al op dat alles in deze Berlingo is gericht op praktische inzetbaarheid: klaptafeltjes aan de achterzijde van de voorstoelen, bagagenetjes boven de schuifdeuren, schuiflades onder de voorstoelen en vakken in de bagageruimte. De auto is robuust afgewerkt: gewoon degelijke kunststofpanelen, stevige vloerbedekking en alles zit goed in elkaar, zonder poespas. Deze auto had iets meer dan 80.000 km achter z’n kiezen en voelde goed en solide aan. Geen gerammel en geen gekraak dus.
Zo’n Berlingo blijkt al snel een ideaal ding. Voor de gelegenheid hebben wij het testteam tot maar liefst drie man uitgebreid. Doel: zes brocantes afstruinen in het Franse departement Allier. Bij de eerste markt wordt er een racefiets gescoord die zonder enig probleem in de kofferruimte van de Berlingo past. Tasjes met boeken, olieblikken, boodschappen, nog een fiets, noem maar op: alles past er in. En er kunnen drie volwassenen prima op de achterbank plaatsnemen. De vlakke vloer, van voor tot achter in de auto, helpt daar zeker bij. Ook de middelste passagier kan gewoon zijn benen kwijt. Daarbij is de Berlingo best breed, dus er is ruimte zat op de achterbank. Zelfs voor drie (3!) kinderstoeltjes naast elkaar. Natuurlijk is de achterbank volledig neerklapbaar en zelfs redelijk gemakkelijk uitneembaar. Zo ontstaat een balzaal aan ruimte.
Rijden doet zo’n 110 pk benzinemotor trouwens prima. Voorzien van een 5-bak met goed gekozen overbrengingen, gaat het allemaal best vlot tot zo’n 100 km/h. Daarboven duurt het allemaal wat langer. Vooral op sterke hellingen merk je dat wel een beetje, al gaat het nooit tergend langzaam. Een strakke bochtenridder zal de auto nooit worden, daarvoor is hij te hoog én te comfortabel afgeveerd. Het benzineverbruik ligt rond de 1 op 12. Door de hoogte en de comfortabele vering helt hij in de bochten iets over en is hij wel wat zijwindgevoelig. Eerlijk gezegd heb je geen ‘bestelwagengevoel’ meer in de Multispace. De Berlingo rijdt als een normale, ruime gezinsauto. Opmerkelijk is de betrekkelijke stilte die heerst tot zo’n 130 km/h. Citroën heeft behoorlijk werk gemaakt van de isolatie. Windgeruis en motorlawaai zijn dermate goed weggefilterd dat je met vijf man een geanimeerd gesprek kunt voeren. Mensen met meer haast en een wens voor nog meer pk’s moeten we teleurstellen: de 1.6 liter 16v motor met 110 pk is de sterkste benzinemotor die leverbaar was in de Berlingo-I Multispace.
wordt vervolgd
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 17394
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
vervolg
De Multispace is gebruikt te vinden met een behoorlijke motorkeuze. Geen wonder, de gebruikte techniek is ‘geleend’ van modellen als de Xsara, ZX en C3. Er zijn benzinemotoren van 75 tot 110 pk en dieselmotoren van 70 tot 110 pk., waarbij de opmerking moet worden gemaakt dat naar ons idee 90 pk toch wel een beetje het minimale vermogen is wat je nodig hebt om met vier inzittenden en bagage een beetje vooruit te kunnen komen. Voor de veelrijders is de 90 pk sterke 2.0 HDi een aanrader. Dat is een sterke, soepele en betrouwbare motor! Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde 5-versnellingsbak, een automaat is niet verkrijgbaar.
Omdat we het hier over een gebruikte auto hebben, zijn er ook aandachtspunten te noemen waar bij aankoop op gelet dient te worden:
- Voorveren kunnen breken, zoek uit of deze al eens vervangen zijn.
- Olielekkage van de koppakking bij benzinemotoren.
- Vroegtijdig overlijden van de krukas-poelie bij dieselmotoren.
- Olieverbruik door versleten klepseals bij de benzinemotoren.
- Rammelen van de stabilisatorstangen.
Is de Berlingo Multispace een serieus alternatief voor de klassieke gezinswagen? Ja, dat is hij wat ons betreft wel. Sterker nog, de auto is dermate praktisch en rijdt zo volwassen dat je hem zelfs al een alternatief voor een gebruikte Xsara Picasso kunt zien. Deze gebruikte auto’s zijn goed en relatief voordelig te vinden. Wij kwamen ze al tegen vanaf zo’n 1500 euro voor de Berlingo-I Multispace 1400. De onderhoudskosten zijn vriendelijk, wegenbelasting en verzekering zijn goed op te brengen en ook de brandstofkosten zullen je de kop niet kosten. Blijft eigenlijk alleen de drempel van het uiterlijk nog over. Maar na vier dagen de handigheid van de Berlingo Multispace te hebben mogen ervaren, stappen wij daar met een grote stap overheen!
Onze punten nog even op een rijtje:
+ zeer ruim
+ voordelig in aanschaf en in gebruik
+ erg praktisch
+ betrouwbare techniek
- ‘busjesuiterlijk’
- 1400 8v en 1,9D motor eigenlijk te zwak
- de Berlingo-I fase 1 heeft slechts een of zelfs geen schuifdeur
tekst: gompy58, Lucas en waterman, foto’s: Automobiles Citroën
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Berlingop een busje noemen, foei het is de eerste cinqspace ooit.
Maar ben het eens dat het een fijne wagen is, heb er vier gereden : 1.9d - 1.9d - 1.6Hdi75pk - 1.4I , dus allemaal met de kleine motor, het gaat wel als je tijd hebt… en als het niet teveel bergop gaat, de hellingen van Luik en Namen zijn al redelijk voer voor deze jongens.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mooi stukje om de 2dehandse onder de loop te nemen! (misschien ook leuk om over de klassiekers een test van te maken)
Ga zo door redactie!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Prima en lekker leesbaar verslag mannen. En ja, wij hebben al sinds 2001 zo’n Multispace en nog steeds willen we die niet kwijt. Uit het verslag blijkt wel waarom.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
paso schreef:Berlingop een busje noemen, foei het is de eerste cinqspace ooit.
... en als het niet teveel bergop gaat, de hellingen van Luik en Namen zijn al redelijk voer voor deze jongens.
inderdaad mijn 1.9d 70pk werd ingehaald door vrachtwagen , ik denk dat ik volgas tot 70km/h raakte
1- Renault 5 campus
2- Nissan Vanette
3- Honda CRV
4- Citroen Berlingo II
5- Citroen Berlingo III
6- Citroen Berlingo IIII
waterman schreef:Mensen met meer haast en een wens voor nog meer pk’s moeten we teleurstellen: de 1.6 liter 16v motor met 110 pk is de sterkste benzinemotor die leverbaar was in de Berlingo-I Multispace.
wordt vervolgd
En ik dacht altijd een 1.8 moet een droom Berlingo zijn, ze bestaan http://www.citroen-forum.nl/register/citroen/401
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Wij hebben die 1.8 motor. Maar die levert minder pk’s dan de 1.6 16 kleppert. 90 Om precies te zijn. Koppel is max rond 2800 toeren en dat maakt het wel een makkelijke motor in de omgang. Ook deze motor ie bepaald geen sprinter en drinkt ook meer dan de 1.6. Maar dankzij het goeïege karakter een lekkere combi.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Precies voor dat koppel.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Van sept 1998 tot juli 2002 heb ik in lease 160.000 km een 1.8 L Multispace op LPG bereden, sindsdien een 2.0 HDi eerst ook in lease, en sinds feb 2007 privé. Nu op kmstand 290.000.
Beide auto’s zijn steeds in regulier onderhoud geweest bij de dealer.
Als auto vind ik beide zeer prettig, de 1.8-motor was duidelijk niet zo geschikt voor LPG.
Beide motoren geven 90 pk, de HDi vind ik veel prettiger rijden, met veel meer kracht en souplesse.
Als vaste kwaal voor deze HDi’s is er de te lichte startmotor, duidelijk ervaren in de winter met vorst, maar nu “opgelost” in de zeldzame gevallen met een busje startpilot.
Motorisch heeft de HDi nooit problemen gegeven, bovendien is de motor zuinig (1: 16 à 18), ook heel afhankelijk van de buitentemperatuur.
Veer-gebreken heeft de auto nooit gehad, ook geen krukas-polie.
De koppeling is bij 57.000 km onder garantie vervangen (was er een te lichte gemonteerd ?), sindsdien niet meer.
Uiteraard soms problemen is de electronica(-contacten).
De grootste kosten zijn de wegenbelasting ( € 298,= per kwartaal), ook omdat ik niet veel km’s draai.
Alles bij elkaar een zeer prettige auto, die ik zo lang mogelijk wil houden.
Omruilen voor een benzine/gas is niet aan de orde, omdat ik de geschiedenis van deze wagen geheel ken (en zelf ben!)
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
M’n ouders hebben twee berlingo’s gehad, beide met 1.6 16klepper. De laatste exact zoals de test, alleen dan een zilverkleurige. Meest praktische auto die we ooit gehad hebben. M’n ouders hebben er nog steeds spijt van dat ie weg is..
ik moet eerlijk zeggen..
juli 2003 heb ik zo’n nieuwe berlingo multispace gekocht..
volgens de verkoper zou de 1.9d net zo goed presteren als de 1.9td die ik in de evasion had..
helaas, had ik toch maar mijn zin door gezet en de 2.0 hdi gekocht..
ik heb de berlingo maar 1.5 jaar gehad,
de eerste skivakantie heb ik met angst rond gereden.
waar ik met de evasion langs de bergen omhoog reed, was het met de berlingo met pijn en moeite..
wat mij ook stoorde was het klapperen van de klapraampjes als die open geklapt waren.
en de rammelende schuifdeuren.
al met al een handige wagen voor een gezin met kleine kinderen..
maar ik heb hem in jan 2005 met plezier achter gelaten bij de dealer voor de C5..
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010
- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Vervolg:
Het testverslag vind ik reëel, en ik sluit me aan bij de mening dat de Berlingo een zeer goed bruikbare auto is. Prettig vind ik ook de hoge zit, zowel voor instappen als voor het zicht rondom. Nog een pluspunt is dat alle zijruiten open kunnen, in ventilatiestand.
Zonder eigen ervaring hiermee lijkt mij toch de 1400 motor te licht voor de wagen, misschien niet voor gebruik in de stad.
Mijn 2.0 HDi heb ik vooral licht beladen gereden, maar ook zwaar beladen, o.a. bij vakanties.
Ik bleef en blijf onder de indruk van de sterke motor, ook in de bergen.
Rijden maar !
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Even een oud stukje afstoffen. Het is een leuk stukje en ook zeer herkenbaar. Voor een langere tijd moest ik er niet zo van weten, maar ik heb er nu ook een en ik moet zeggen het bevalt me zeer goed.
Het rijdt goed en super praktisch. Je kan er werkelijk alles in kwijt zo’n beetje.
In het stuk schreven jullie dat hij nog best stil is, maar dat ervaar ik niet zo. Kan het zijn dat er een verschil is tussen het facelift model en het model dat ik heb? Die van mij is een van 2002, met een modutop. Iemand daar ervaring mee?
Heb je het gordijn achterin? De bagageruimteafdekking.
Wereld van verschil als die dicht is.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Heb een berlingo 1.4 bouwjaar 2002 en deze doet het prima.
wel moet ik toegeven dat deze wat traag optrekt, maar 120 km/h rijden op de autosnelweg doet hij zonder problemen.
Heb ook een berlingo 1.6 bouwjaar 2003, deze is veel soepeler in optrekken maar verbruikt ook meer dan de 1.4
Het zijn beide goede en betrouwbare citroëns
De 1.6 is een modutop en moet wel zeggen dat de plastieke afwerking van het dak wel rammelt en kraakt.