Kettingvet is ook wat minder plakkerig dan lagervet.
En als het warm wordt loopt het er weer uit…
Maar ik vind het best een spannende onderneming dat boren…
Zeker zo uit de hand…
Mooi filmpje weer, dank. Al eerder gezegd: langzaam boren in metaal, dan snijdt de boor zonder heet te worden. En bij voorkeur snijolie gebruiken. Heb je ook in spuitbus: dan spuit je de (veel langere) spaanders er meteen uit, je boor blijft vet, wordt gekoeld en slijt minder hard. Ik gebruik bij voorkeur een accuboormachine vanwege het lagere toerental in combinatie met een hoog koppel.
Overigens zou ik bij dat laatste stukje wanneer je er doorheen bent niet meer met perslucht spuiten maar liever nog met een klein magneetstaafje of pincet te werk gaan. Anders riskeer je dat je net dat laatste stukje in je lager blaast.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goede opmerkingen. We hadden al bedacht dat een stofzuiger veel nuttiger is dan perslucht. Zeker aan het einde.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Helaas heb ik geen DS meer, maar toch erg leerzaam om dit filmpje te zien.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Prima verhaal.
Ik vrees dat stofzuigen niet zal werken, want je zuigt geen lucht UIT dat lager.
Overigens vind ik het betoog over drie tappen wel erg ouderwets. Hedendaagse ééntraps tappen zijn uitstekend.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
We zouden eigenlijk een steun moeten maken waar het lager in kan en dan onder de kolomboormachine. Om exact recht te boren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Overigens vind ik het betoog over drie tappen wel erg ouderwets. Hedendaagse ééntraps tappen zijn uitstekend.
Ik ‘doe het’ ook altijd nog met drie tappen. Ben altijd bang dat de tap breekt, zeker als ik ‘uit de hand werk’.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je zou officieel ook moeten voorboren met 6,2 mm ipv 6. dan kan het met 1 tap ook makkelijker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het is goed denkbaar om een boormal vast te maken aan de wielflens.
Als je met een boormal werkt moet je wel een extra lange boor kopen. Net zo’n soort investering als een 6,2 mm boor.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Egbert, je kunt het filmpje ook op het sm-forum zetten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Done!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
bogaard77 schreef:We zouden eigenlijk een steun moeten maken waar het lager in kan en dan onder de kolomboormachine. Om exact recht te boren.
Ik weet even niet of bij een gemonteerd lager (met aandrijfas) hier ruimte voor is, maar je kunt misschien een latje tegen het lager klemmen om recht te boren, eventueel de boor zijwaarts tegenaan te laten ‘glijden’.
Ik kan ook even niet inschatten hoe ruim een wiel om het lager heen draait, maar het lijkt me geen probleem als je een boutje terug monteert.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik denk dat als je bij de laatste 2MM boren een stroomspoeltje om de boor doet dat de boor dan een magneet wordt. Dus dan gaan er ook geen spaantjes meer het lager in.
Zou het werken om een flens tegen de wielbouten te schroeven en dan te boren via een pijpje dat daar aan vast zit, loodrecht ? Dan kun je het lagerblok op de auto laten zitten. Bij het vastzetten van gebroken botten van mensen en dieren heb je zo’ n systeem (AO). Heb je een dunner boortje nodig, dan doe je in dat pijpje een kleiner pijpje, zodat je steeds exact recht blijft boren.
2) andere suggestie, ook uit de ziekenhuiswereld : via een dikke stompe naald zou je de boorsplinters er steeds uit kunnen zuigen. Alleen zuigen aan de booropening werkt niet, omdat er geen luchtcirculatie ontstaat. Zou dan ook met de stofzuiger kunnen via wat verloopstukjes of ducktape.
Idee van een mal vast aan de flens is een goed idee.
Ik heb nooit de moeite vwn boormal maken genomen, het lukt mij altijd goed uit de hand.
Miwschien wil iemand een mooie boormal maken die je op de auto kan gebruikten en die in beheer geven aan DS-TT, zodat wij kunnen zorgen dat een liefhebber hem kan lenen?
De aanvullinge die hier gegeven worden, zullen wij tzt als ondertiteling aan de film toevoegen!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper