Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 19-06-2006
- ID/DS DSpécial
- CX 25 GTI Automatic
- XM V6 VSX
- Xantia Break 1.8 16V Plus
Inderdaad veel langer doorstarten per poging.
Verder zou ik controleren of de ckokeklep wel goed dicht gaat als je de choke helemaal uittrekt. Ik heb daardoor startmoelijkheden gehad na wat langere stilstand. Het kan zijn dat de chokeklep blokkeert of het kabeltje niet goed staat afgesteld, waardoor hij niet goed sluit.
Zou het mogelijk zijn dat de vlotternaald blijft hangen of vast blijft kleven ?. Waardoor hij na een poos stil te hebben gestaan bij de eerst start even geen benzine krijgt.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Overigens kan het ook zo zijn dat de benzinepomp inwendig gaar is waardoor de benzine gewoon terugloopt als de pomp niet meer wordt aangedreven door de motor. Mijn advies: andere benzinepomp monteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat kan je ook testen door aan de carbu kant in de pomp te blazen. Daar zou je niet doorheen moeten kunnen blazen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik had altijd het idee dat zo lang (20 sec.) doorstarten slecht is voor de accu. Maar ik kan het natuurlijk wel proberen. Ik heb er nu een verse accu inzitten en de ergste vrieskou is ook wel achter de rug. Over een weekje of 5 weten we het, ik zal het zeker melden.
En anders wordt het de startspray als diagnosemiddel.
Zoals ik al schreef is de afgelopen zomer met het onderhoud de carburateur helemaal uit elkaar geweest en gereinigd en afgesteld (door iemand die er verstand van heeft). Het ligt dus niet voor de hand dat de vlotternaald of de choke klep de oorzaak zijn.
Ook een kapotte brandstofpomp lijkt me niet zo logisch: waarom zou zich dat alleen maar manifesteren na een periode van stilstand en daarna niet meer? Bovendien heb ik met het beschreven handpompje de taak van de brandstofpomp (= de vlotterkamer vullen met benzine) al uitgevoerd, vóór het starten.
Citroën Dyane 435 1974
Citroën C1 2009
Ik denk toch ook echt je benzine pomp. Of de benzine leiding.
ALs je zo lang moet starten is je benzine helemaal terug gezakt de tank in.
Daarom de volgende keer even de de benzine leiding los trekken op de carbu.
En kijken hoelang t duurdt voor je benzine ziet.
Maar ik moet na 6 weken ook wel even doorstarten. Minuutje ofzo.
Dat is niet heel raar.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ben wel benieuwd waardoor of wat het probleem is of waardoor het ontstaat.
We hebben namelijk twee auto’s met het zelfde probleem, een ID ‘68 en een Fiat’je 500 van 1970. Beide hebben na een poos stilte hebben gestaan moeite met aan slaan, hand even op de carburateur, starten en lopen.
Nog niet als probleem gezien.
Beste verkuilm, zoals ik eerder geschreven heb had ik eerder een handpompje geplaatst vlak bij de carburateur. Daarmee pompte ik de carb helemaal vol met benzine voordat ik ging starten. Heeft niets uitgemaakt. Dus idee van teruggezakte benzine of defecte brandstofpomp gaat m.i. niet op.
Citroën Dyane 435 1974
Citroën C1 2009
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
vroeger lieten we eerst de startmotor even rond gaan, zonder gas te geven of de choke te gebruiken, de pomp vult dan de carberateur, 2 of 3 rustige trappen op gaspedaal, zodat acceleratiepompje extra benzine in spruitstuk gooit, choke dicht, klein beetje gas (als choke dit niet zelf doet) en dan starten, hij moet dan binnen 10 a15 sec starten, anders verzuipt ie, en dan moet je dus volgas starten. want een verzopen motor start ook niet, vaak te bemerken aan enorme benzinelucht.
Dan ben ik wel benieuwd, hoe weet je dat die handpomp werkt en de carbu vol staat?
Heb je de deksel gelicht?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik heb zelf een ami 8 uit 72 wat je moet doen is de choke helemaal uittrekken een paar keer pompen met gaspedaal en dan doorstarten.niet tussendoor het gaspedaal intrappen anders verzuip je hem.had hetzelfde probleem.nu werkt dit prima.ook na een maand stilstand.moet wel zeggen dat er bij mij een 123 ignition inzit
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-2007
- Ami 8 berline business edition
Ik heb toevallig ook mijn Ami 8 gestart zaterdag.
Eerst de accu opgeladen.
Dan de choke helemaal uitgetrokken.
Starten en enkele malen op het gaspedaal trappen ( 4 of 5 x )
Dan de choke half inschuiven en af en toe gas geven.
Starten binnen 20 tot 25 seconden.
En dat elke keer na langere tijd stilstand ( 4 maanden niet gebruikt )
Ik heb wel een splinternieuwe bobine.
Groeten,
Maurice
La vache qui rit.
Ex: Seat 850Special, Sunbeam, GSA, Opel Corsa, BX Leader, AX , ZX, Xantia 1.8 16v
Beste verkuilm, zoals ik op de 19 e al schreef:
“Het handpompje werkte echt wel goed. Ik hoorde duidelijk de benzine stromen. Op een gegeven moment merkte ik ook dat er niet meer bij ging: dan was de vlotterkamer kennelijk vol en zorgde de vlotter in de bovenste stand er voor dat er niet meer benzine bij kon. Volgens mij brengt lucht een vlotter niet aan het drijven…”
Ik zal de tip van het gaspedaal een paar keer intrappen en dan lang doorstarten eens proberen. Ook een 123 ontsteking kan ik in overweging nemen.
Beginnen met starten met een volgeladen accu is niet altijd een optie: de auto staat in een garage die niet heel dicht bij mijn huis is en waar ook geen stroom is om te druppelladen. Als ik mijn poging dus met een volle accu wil beginnen moet ik ruim vooraf er naar toe, de accu demonteren, thuis opladen, en weer monteren. Da’s me toch net wat teveel gedoe…
Citroën Dyane 435 1974
Citroën C1 2009
Kun je misschien een zonnepaneeltje gebruiken aan je garage? http://www.conrad.be/ce/nl/product/855360?WT.mc_id=gshop&gclid=Cj0KEQjw3M6oBRDnnIywo5i287ABEiQAXRm7SwyUarjHQ0YyEVZBRlr_nSMxi_NUyQxNW6Nxat-cbIEaAlX18P8HAQ&WT;.srch=1
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Super idee zo’n zonnepaneeltje! Helaas alleen in mijn geval niet uitvoerbaar: ‘t is geen garagebox waar de Dyane in staat, maar een gehuurde plaats in een afgesloten parkeergarage. Ben bang dat zo’n paneeltje toch snel verdwenen zou zijn…
Citroën Dyane 435 1974
Citroën C1 2009