Hoi
Ik ben nog maar net lid en wou graag weten of het ook mogelijk is
voor een bx hoe je de katilysator kan verwijderen , ik had al een sport
eind demper gekocht en gemonteerd , maar kom nog niet echt tot z’n recht er ligt qua motor 1.4 in dus niet echt spanned , maar ben ook niet van plan om er zoveel geld aantebesteden, Dus ze hadden mij aangeraden om katlysator te verwijderen dat scheelde dan een paar pk’s en het verbruik gaat naar beneden,
Nu kan ik misschien doorsteken ofzoiets , Het liefst zoek uitleg met Foto’s
zodat ik kan zien het in zijn werk gaat !
Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk over komt zoniet dan spijt me dat
In iedergeval al bedankt voor de moeite !
MVG Bastiaan708
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
voor mij ook interesant om te weten dus ik ben benieuwd ....
ivm met APK
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Voor eigenlijk alle BXen kan dit probleemloos. Gewoon kat er tussen weg zagen, en er een pijpje tussen lassen. Wat de APK betreft, als er S6 of U9 op het kenteken staat achter het type, (deel 1 van je kentekenbewijs), dan is er niets aan de hand. Vanaf 1993 geloof ik is een kitilisator verplicht. Doorsteken met een bezemsteel kan natuurlijk ook, maar dat geeft zo’n gerammel tijdens het rijden
Test
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Van rdw.nl:
“Viergasmeting
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.”
Doorsteken mag en vervangen door pijp ook! Heb er een keer de rdw voor gebeld die het opgezocht hebben in de APK handboeken. Helaas zijn er nog steeds keuringsstations die het niet (willen) weten. Vooraf informeren is slim om gezeur bij de keuring te voorkomen….
Thijsvandebles schreef:Voor eigenlijk alle BXen kan dit probleemloos. Gewoon kat er tussen weg zagen, en er een pijpje tussen lassen. Wat de APK betreft, als er S6 of U9 op het kenteken staat achter het type, (deel 1 van je kentekenbewijs), dan is er niets aan de hand. Vanaf 1993 geloof ik is een kitilisator verplicht. Doorsteken met een bezemsteel kan natuurlijk ook, maar dat geeft zo’n gerammel tijdens het rijden
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Dus als je motor heel schoon is kun je tot bouwjaar 1998 spelen zonder kat. Maar zowiezo tot 1993.
Test
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
oow ik heb pulsair dus dat gaat wel lukken tol tol slijptol erin
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
alleen even je CO in de gaten houden
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Bedankt voor de snelle reactie’s , Dus ik hem gewoon doorsteken , slijpen , nieuwe buis lassen . Mijn bx komt uit het jaar Juli 1991 , Dus
dat is al geen probleem , Maar scheelt dit nauw ook brandstof en meer vermogen , ik ben zelf niet zo handig , dus voordat ik begin .
Mochten jullie daar nog een antwoord op weten heel graag
In iedergeval bedankt voor jullie toelichtingen en hulp
MVG Bastiaan708
Bastiaan708 schreef:Bedankt voor de snelle reactie’s , Dus ik hem gewoon doorsteken , slijpen , nieuwe buis lassen . Mijn bx komt uit het jaar Juli 1991 , Dus
dat is al geen probleem , Maar scheelt dit nauw ook brandstof en meer vermogen , ik ben zelf niet zo handig , dus voordat ik begin .Mochten jullie daar nog een antwoord op weten heel graag
In iedergeval bedankt voor jullie toelichtingen en hulp
MVG Bastiaan708
Misschien dat je de eerste 100 mtr het verschil in respons op het gaspedaal nog meent te kunnen voelen, maar daarna zal het verschil in beleving minimaal blijken (en hooguit psychisch). Zelfde geldt voor verbruik. Rechtervoet heeft in elk geval veel meer invloed.
Oke maar dat is toch met alleszo , als je eenmaal aangewent bent dan
weet je niet anders .
Maar ik ga het wel even proberen , dan kan ik zelf ervaren wat er gebeurd
MVG Bastiaan708
Bastiaan708 schreef:Oke maar dat is toch met alleszo , als je eenmaal aangewent bent dan
weet je niet anders .Maar ik ga het wel even proberen , dan kan ik zelf ervaren wat er gebeurd
MVG Bastiaan708
Het geluid dat de uitlaat maakt kan trouwens wel iets toenemen en wat scheller/blikkeriger van toon worden als je de kat doorsteekt.
Ach ja. tunen: je wilt idd toch altijd weer meer. En dat is idd nog geen reden om het maar niet te doen.
Ik heb wel eens een wildwest verhaal gehoord over 5 PK vermogenstoename. Maar dat is natuurlijk complete onzin.
Een beetje winst is wel haalbaar, en wat minder verbruik ook wel. Maar vooral in theorie. En ook wat tussen de oren….
Ikzelf haal ook altijd de kat er tussen weg, gewoon omdat ik dat simpel kan doen, en omdat het ook bij mij tussen de oren zit.
Wat Marten al zei, je rechtervoet is hier beslissend!!
Test
Simpele Ziel schreef:alleen even je CO in de gaten houden
Het helpt als je bij de APK je luchtfilterhuis los legt, dan gaat ook de Co2 waarde omlaag.
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
ik heb een 1600 tzi en mijn broer ook. die van mij heeft een orginele kat en die van mijn broer is de kat open van binnen. ik kan je vertellen dat die van mijn broer echt wel veel pittiger is!!! het is net of je “voelt” dat ie geen weerstand ondervindt. dit was voor de apk geen probleem maar de keurmeester was wel aan het mopperen.
groeten Pasqual.
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Pasqual schreef:maar de keurmeester was wel aan het mopperen.
Dan is dat een zeurpiet. Als de uitlaat maar dicht is, en het eventueel gemeten CO niet te hoog is.
Test