Beste DS liefhebbers,
Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van DS19 uit 1963 gemaakt in Vorst. Nu zou ik graag via het forum meer informatie over de verschillen tussen de in Frankrijk gemaakte DS19 en die in België willen verzamelen. Om zo te zien wat er origineel is aan mijn DS19 en wat er misschien later op is gezet.
Verschillen die mij tot nu toe zijn opgevallen:
- Sierlijst aan de zijkant.
- Sierlijst op de kofferklep onder het achtervenster.
- Hoedenplank in de zelfde stof als de zetels.
- Kleinere ducelier koplampen.
- Extra verstralers (tepels) origineel?
- Geen rubber in het midden achter de voor bumper.
- Enkele uitlaatpijp.
- Export wieldeksels.
Alvast bedankt voor de reacties.




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik heb vorig jaar het chassis van een Belgischer DS gesloopt. Daarbij wat verschillen gevonden met de Franse DS. Foto’s met verschillen staan op mijn blog onder ” de sloper”. Zie mijn draadje citroen id19p1958.
Succes!
Uit de “Originele” Citroën DS over de In België gefabriceerde DS
- Over het algemeen hogere kwaliteit van afwerking betreffende chromé, bekleding, isolatie, lak, etc…
- Hoedenplank in dezelfde stof als de stoelen
- Afwijkende kleuren zoals Havane, Blanc Mégève, Beige, Chamois, Gris Saturne en - Satiné, Vert Agave en Ciel Brûlé.
- Het dak is meestal van aluminium en in dezelfde kleur als de rest van de koets.
- Sommige kleuren die in Frankrijk enkel op de DS leverbaar was, was in België ook op de ID te krijgen.
- Grote wieldeksels en altijd RVS-trompetten
- Tot ‘65 gebruik van Ducellier-koplampen en koplampringen met een schroef bovenop
De Pallas-versie
- Extra sierstrip op de kofferklep
- Eigen Pallas-badge eerst rechts op de koffer, bij de komst van de DS21 verplaatst naar links
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand