5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
Getest: Citroën DS versus Jaguar XJ6
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 27 maart 2015 10:36 AM
  [ # 61 ]

Dat de achterremschijven bij de Jag aan het differentieel zitten heb ik niet ontkend. Een mooie constructie, tot je er aan moet sleutelen.
Bij de DS zitten de trommels van de achterremmen aan de wielen.
Dus, zou je kunnen zeggen: 1-1.
Echter: die voorremschijven-constructie bij de Jag vind vrij lomp (en dus zwaar) uitgevoerd. En onafgewend gewicht dient zo laag mogelijk te zijn. Bij een Jag is het nogal een gedoe om dat te wegen, als je het precies zou willen weten.
En: het is ook nog mosterd na een zeer oude maaltijd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Dion
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 20-09-2005

Gepost: 30 maart 2015 11:50 PM
  [ # 62 ]

Mooi artikel Han, ik lees het nu pas. Ben je naam vaak tegen gekomen op het Jaguar forum want ja, ik ben er ook zo een Mr. Green

Van oudsher (en nog steeds) met Engelase klassiekers begaan en als dagelijks vervoer gebruikt, heb ik in de jaren 90 en 00 een paar CX-en “versleten”. Heerlijke auto’s, niet te vergelijken met het engelse spul dus dat doe ik dan ook maar niet. De fijnste vond ik mijn 82-er 2400 IE automatic, een soepele automaat in een soepele auto, fantastisch.
Acht jaar geleden op zoek gegaan naar een XJ serie 1, liefst een vroege met de chromen ringetjes rond de klokjes. Een flink aantal bekeken en gereden, maar ik kon niet de goede vinden. Toen zomaar tegen een 420 aangelopen die al 7 jaar stil stond in een kas, een belachelijk laag bod gedaan en een paar maanden later werd ik gebeld dat ik hem kon komen halen.

Voor de niet-Jaguar kenners hier, en dat zullen er best wat zijn: een 420 is het model vóór de XJ6. Destijds, voor de XJ dus, had Jaguar twee maten van saloons, pardon sedans want ik ziet hier in de Franse hoek, een grote en een mid-size. De kleine was ooit begonnen eind 50er jaren, werd begin 60er jaren een klein beetje veranderd en als Mk2 geleverd die tot eind jaren 60 is geleverd. Die Mk1 en 2 hadden een starre as achter en de XK motor (in verschillende maten, 2,4 - 3,4 en 3,Cool
De grote sedan was de Mk X, en had de achterwielwielophanging van de E-type en de 3.8 XK motor. Midden 60er jaren werd dit de 420G, met een 4,2 XK motor.
Omdat dat allemaal nog niet genoeg was is er op basis van de Mk2 de S-type gebouwd, die combineerde de koets van de Mk2 met de achterwielophanging en achterkant-styling van de Mk X. Met 3,4 en 3,8 motor.
Tot slot, twee jaar voor de XJ, nog weer een ander mixje: op basis van de S-type samen met de voorkant styling van de Mk X (en 420G) én de 4,2 XK motor kwam daar de 420. Mechanisch gezien was dit de ultieme mid-size sedan: lekker grote motor, grote radiator en een nieuwe stuurbekrachtiging, de E-type achteras. Qua styling misschien wat minder harmonieus hoewel ik de auto erg fraai vind.

Waarom voor mij nou opeens een 420 dan in plaats van een XJ? Nou, eigenlijk omdat ik de periode voor de XJ een leukere periode vind maar niet dacht dat ik iets kon vinden qua budget. Details zijn altijd leuker, minder plastic, wat klassieker allemaal, dat soort dingen. In de 80er en 90er jaren ben ik echter vaak geconfronteerd met roestige Mk2’s en S-types, lastig te repareren. Daarbij komt dat ik die mid-sized saloons meestal te duur vond. Dus toen ik tegen mijn auto “aanliep” had ik een mazzeltje. Want dit was er eentje gehaald (1997) uit Californie, dus roestvrij.

De 420 heb ik nog steeds en ik denk niet dat ik haar snel wegdoe. Ik ben blij dat het niet een XJ is geworden…
Ze is heerlijk als dagelijkse auto, stuurbekrachtiging / automaat en zo comfortabel dat het bijna de CX benadert. Mijn vader (88) wide twee jaar geleden een comfortabele auto en kocht een Vel Satis, maar vorige week nog moest hij toegeven dat de Jaguar vele malen beter reed (veerde).

Toch blijft het Citroën virus sluimeren… De huissituatie is wat veranderd en ik ben aan het nadenken voor een andere modernere auto. Die zal met name gebruikt gaan worden door de andere gezinsleden en moet buiten staan. Dat laatste sluit een CX uit, dat vind ik zonde. De gedachten gaan uit naar een BX GTI. Moet me nog wat beter orienteren, is bijvoorbeeld de ventilatie goed genoeg? Ik denk dan aan een regenachtige dag, instappen met drie man (natte jassen), hou je de ramen dan wasemvrij? Eventueel monteer ik een air conditioning - maar is daar plek voor?
Ik heb moeite om een recentere auto te vinden die me aanstaat…  met de meeste modellen heb ik niks. En waarom zou je een saaie auto willen?

Afbeelding Bijlagen
Jag apr 2014 kopie.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 maart 2015 11:59 PM
  [ # 63 ]

Mooie 420 heb je, is zeldzaam geworden. Ik heb de oude S type gehad met een 3.8 motor en automaat, dus ik weet wel hoe het rijdt en daar is niks mis mee. Wees er zuinig op en geniet er van.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 31 maart 2015 08:57 AM
  [ # 64 ]
Dion schreef:

De gedachten gaan uit naar een BX GTI. Moet me nog wat beter orienteren, is bijvoorbeeld de ventilatie goed genoeg? Ik denk dan aan een regenachtige dag, instappen met drie man (natte jassen), hou je de ramen dan wasemvrij? Eventueel monteer ik een air conditioning - maar is daar plek voor?

Wellicht kan je daar een topic voor openen in het BX gedeelte Wink

Een BX doet de ventilatie e.d. over het algemeen beter als een CX.
Ook was bij de BX airco een fabrieksoptie. Ze zijn zeldzaam, maar bestaan wel. Dat maakt het achteraf inbouwen eventueel ook zeker mogelijk.

Overigens is een mooie originele BX GTi tegenwoordig waarschijnlijk zeldzamer als een CX Wink

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 31 maart 2015 10:45 AM
  [ # 65 ]

Waarom niet een lekkere XM? Als je eenmaal door het lijstje heen bent redelijk zorgeloos rijden.
Hoewel, een C5 blijkt een stuk zorgelozer. Maar die ziet er weer niet uit.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43342
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 maart 2015 10:47 AM
  [ # 66 ]
JanSr schreef:

Waarom niet een lekkere XM?

Omdat er geen onderdeel meer voor te koop is over een jaar of wat misschien?

En nu graag weer een beetje on-topic Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 31 maart 2015 11:36 AM
  [ # 67 ]

Mooi relaas, Han! Ik maak nu mijn eerste kms met een godin (ID break, zie project ID(em)). En ik voel dat ik me een mening aan te vormen ben over de verschillen en overeenkomsten tussen mijn huidige 504 B02 (en de berline van hetzelfde bouwjaar die ik hiervoor reed) met de ID/DS. Vraag me nu nog niet om een voorkeur, dat is een duivels dilemma. Wellicht gaat zich dat nog vormen.
Ik zal tzt ook de ‘pen ter hand nemen’ om een verslagje te schrijven op dit forum. Eerst rijervaringen opdoen.

Overigens komt de combinatie DS en Volvo (station) als daily driver ook regelmatig voor. Ook daar zal een theorie aan ten grondslag liggen…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17410
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 31 maart 2015 11:40 AM
  [ # 68 ]
IDealist schreef:

Ik zal tzt ook de ‘pen ter hand nemen’ om een verslagje te schrijven op dit forum. Eerst rijervaringen opdoen.

Een goed voornemen dat het verdient om gerealiseerd te worden. De .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) geeft het graag een plaats op de voorpagina.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 maart 2015 11:41 AM
  [ # 69 ]

Klopt, er moet een of andere verbinding zijn tussen Citroen, Volvo en Jaguar, want je ziet ook Jag rijders er vaak een Volvo bij hebben, net als Citroen rijders.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 31 maart 2015 12:13 PM
  [ # 70 ]
waterman schreef:
JanSr schreef:

Waarom niet een lekkere XM?

Omdat er geen onderdeel meer voor te koop is over een jaar of wat misschien?

Hoe relevant is die opmerking?: Er zijn ook geen onderdelen voor GS, CX, BX.
XM schuift nu ook in dit rijtje. Helaas.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43342
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 maart 2015 12:22 PM
  [ # 71 ]

Jan, op dit moment is de harde waarheid dat het zeer eenvoudig is om aan nieuwe danwel goede gebruikte onderdelen te komen voor Gs, Bx en Cx. Voor de XM is dat anders, daar is de onderdelen voorzien dramatisch te noemen en is er eerder ernstige verslechtering te verwachten dan verbetering. Voor mij is dat reden de xm te laten staan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17410
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 31 maart 2015 12:25 PM
  [ # 72 ]

Voor Jan zelf ook Wink. Zijn er nog interessante nieuwe inzichten voor de vergelijkende test tussen DS en XJ6? Die horen hier thuis. Zijn er nog ideeën voor andere vergelijkende tests? Die zien we graag in de mailbox van .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4932
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 maart 2015 12:52 PM
  [ # 73 ]

Met welke auto is de XM nou te vergelijken? Ik voel Jan’s pijn wel, de XM is een ondergeschoven kind geworden, een fantastische auto die vergeten dreigt te worden. Ik zou niet weten met welke auto van een ander merk ik de XM zou kunnen vergelijken. Dit kleinkind van oma DS krijgt niet de aandacht die ze in ruime mate heeft verdiend en met name de fabrikant zou zich moeten schamen.

Misschien heeft Jan een goed idee voor een vergelijking.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43342
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 maart 2015 12:54 PM
  [ # 74 ]
Han S schreef:

Ik zou niet weten met welke auto van een ander merk ik de XM zou kunnen vergelijken..

Ik wel! Saab 9000, Alfa 164, Lancia Thema, Mercedes E-klasse. Wie pakt het op?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 31 maart 2015 12:58 PM
  [ # 75 ]

We moeten ons wel realiseren dat de uitspraken van XM-hater Waterman het beeld kunnen vertroebelen.

Een auto ter vergelijking? Misschien de Saab 9-5? Mijn vrouw spreekt daar nog steeds met weemoed over.
Ik vond het veergedrag ronduit belazerd, met name bij verkeersdrempels. Eenmaal op een strakke snelweg viel het wel mee.

De auto zat heerlijk en motorisch ook dik voor elkaar.
Qua imago misschien zelfs een stapje hoger.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook