











































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ford Scorpio, Volvo uit dat segment, BMW 5, Merc E klasse, Opel Omega, VW Passat, Audi 100, Peugeot, Renault Safrane, etc…
Alles zo’n beetje wat nieuw in dezelfde prijsklasse viel en een grote 4/5 deurs sedan is.
Ik heb met de Safrane gereden en ik heb een Saab 9000 gereden van mijn zoon, maar om dat te vergelijken met een goede XM lijkt me een aardige klus. De DS en de XJ6 zijn zeer verschillend, maar hebben ook bepaalde overeenkomsten en die liggen ver buiten het technische vlak.
Maar de XM, wat een heerlijke auto is dat. Een goede geeft je het zweefgevoel van de DS, maar wat een fijne lange afstand auto is de XM. Ik had een TCT, zeven jaar mee gereden, snel, comfortabel, stil en ik denk er met veel genoegen aan terug.
Ik zou dat toch met geen mogelijkheid kunnen vergelijken met een Safrane of een 9000. Maar wie pakt die handschoen op?












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Je kan altijd nog een vergelijk maken met een Jag XJ Sovereign bijvoorbeeld.



















Totaal aantal Berichten: 1808
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
http://issuu.com/autovisie/docs/av_35e_jg._1990_nr._23_test_jaguar_xj6_3.2_soverei
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Arjan Verkade schreef:Je kan altijd nog een vergelijk maken met een Jag XJ Sovereign bijvoorbeeld.
Die vergelijking kan nog lastig worden. Wat je aan bagage in een Jag kwijt kan, stopt de XM in zijn holle kies. Qua kwalitatieve afwerking en materiaalkeuze is een XM toch vooral goedkoop.
Wim,
Disciplus Simplex
16 kratten bier met de achterbank op zijn plek en geen cm zakken, dat gaat met geen enkele andere auto lukken.












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is toch prima? Zo hebben ze allebei een plus en een min, score tot nu toe gelijk












































Totaal aantal Berichten: 27948
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Han S schreef:16 kratten bier met de achterbank op zijn plek en geen cm zakken, dat gaat met geen enkele andere auto lukken.
RR?
Wim,
Disciplus Simplex
Arjan Verkade schreef:Han S schreef:16 kratten bier met de achterbank op zijn plek en geen cm zakken, dat gaat met geen enkele andere auto lukken.
RR?
Er zijn een stuk of wat Amerikaanse auto’s uit lang vervlogen tijden die zelfs meer in de koffer kwijt kunnen, maar de XM heeft net als de CX wel een achterlijk grote kofferruimte. Nou raak je in een XJ6 ook nog wel het een en ander kwijt hoor, maar ik vergeet nooit de keer dat ik met mijn buurman 28 pakken laminaat ophaalde met de XM.
Een oudere man zag de XM met de bumper ongeveer op straat liggen en raadde me aan om heel rustig te gaan rijden. Ik zei: let op, en startte de motor. Dat zijn mooie momenten in het leven.
Ik heb de XM met enige regelmaat ook als vrachtwagen gebruikt.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Op vakantie met de break in Kaapstad 2 jaar geleden op bezoek in Somerset-West bij mijn schoonouders kregen we een ouderwetse schoolbank, die konden we wel een keer ophalen… HA!! Het schoof er zo in, samen met alle andere zut, we merkten het verschil niet eens.
Afgelopen jaar kreeg ik de Suzuki k50 brommer uit 1968 van schoonvader, helaas was ik met de Honda Accord, dus dat paste niet. In December weer met de DS.
De Cabrio doet overigens ook dienst als pick-up;






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Auto’s zijn emotie.
De keuze voor een XM is van een heel andere orde dan de verplichting te rijden in bijvoorbeeld een Ford Scorpio, Volvo uit dat segment, BMW 5, Merc E klasse, Opel Omega, VW Passat, Audi 100, Peugeot, Renault Safrane, etc…
Zo had ik eens een verkeerde baas die mij een jaar in een Scorpio liet rijden. Scheurpio noemde mijn jongste zoontje het ding, omdat je er niet mee kon scheuren.
Zoals je bewust voor een XM koos kon je ook met een zekere nadruk voor een Saab kiezen. En dat gold met nadruk niet voor de rest van het rijtje.
ADHD types konden nog wel kiezen voor een BMW en bange treuzelaars voor een Volvo, maar de rest uit het rijtje zat toch wel nadrukkelijk in de categorie “uncool”, in navolging van TopGear.
Let wel: Dit gaat over smaak en over smaak valt niet te twisten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Jan, ik begrijp je betoog. Toen ik nog een XM had kwam ik met enige regelmaat bij de sloperij (nu nog trouwens) en daar stonden toen gemiddeld een stuk of tien XM’s. De laatste jaren staat er geen een meer, dus het lijkt er op of de voorraad is uitgeput.
Er stond laatst wel een Jaguar XJ6 series 1, welke van 1968 tot 1973 is gemaakt, maar daar zat weinig bruikbaars aan.
Ik heb voor de XM rijders nog een paar zo goed als nieuwe remschijven voor de voorkant, nu we het toch over de XM hebben.