Ik weet het, die verdomde condensator heeft een aantal functies en een daarvan is ongewenst.
Ik vind het echt een uitkomst.
Vergeet niet dat je bij puntjes om de 10K kilomters moet gaan stellen.
Kun je er bij een eend zo bij. Maar dyane al lastiger.
Je bouwt het in en je bent voorgoed klaar. Het schijnt stuk te kunnen inderdaad, maar nog nooit gehad.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik heb al 39 jaar een Jaguar waarmee ik denk ik zo’n 40.000 km heb gereden en ik heb nog nooit de puntjes hoeven vernieuwen of stellen. Bovendien is dat geen rotklus, mits je er idd goed bij kunt komen.
Het nadeel van puntjes is dat ze geen geweldige schakelaar vormen en daar wint de transistor het op alle fronten. Het gevolg is dat de spanning op de bobine veel sneller instort en je daarom een betere vonk hebt.
Maar daarom kwam ik ook met mijn verhaal over de weerstandkabels, kappen en bougies, want wat heb je aan een hogere vonkspanning als je die weer lager maakt met een weerstand?
Daarnaast vind ik persoonlijk dat sommige fabrikanten van electronische ontsteking er wel erg veel aan willen verdienen. Een zelfbouwkitje kost 15 euro en die kun je ook gewoon met je contactpuntjes sturen, welke niet meer vonken en veel langer zullen meegaan.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
precies. Ik reed met mn dyane ook met zo’n setje. Puntjes na 50.000km nog als nieuw. Condensator vervalt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik denk dat die kitjes nog steeds te koop zijn bij Conrad en daar kun je 4 Ampere mee trekken. Voor een oude Engelse motorfiets kun je kitjes kopen die bestaan uit een opnemertje met een spoeltje en een rotortje met twee magneetjes welke zo in de oude magneet past, een dubbele bobine en dat is het. Er komt verder niks bij want de transistor en andere electronica zit op dat printje met het spoeltje.
Dat kost 150 pond ex verzendkosten, dus ben je meer dan 200 euro kwijt.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
het kitje komt van Velleman:
http://www.dertronics.nl/velleman-k2543-elektronisch-ontstekingssysteem-voor-auto-s.html
12,95 euro
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hier heb je het schema en zoals je ziet zit er wel een condensator over de primaire kant van de bobine. T2 neemt de taak van de contactpuntjes voor zijn rekening.
Totaal aantal Berichten: 365
Geregistreerd: 22-12-2011
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
Ik ben wel tevreden met dat Velleman kitje. Mijn amietje start nét iets gemakkelijker en loopt nét iets soepeler
Dat Velleman kitje werkt met 12 volt en door het veranderen van een paar weerstanden zou hij ook op 6 volt kunnen werken. Maar ik heb de plus aan massa liggen en dan is het onmogelijk.
Ik ben geen electronicus en mijn kennis beperkt zich tot de basiskennis, maar ik zie dat er aan de primaire kant van de bobine twee zenerdiodes hangen van 150 volt, die er dus voor zorgen dat er niet meer dan 150 volt richting bobine kan gaan.
En hoe hoger de spanning aan de primaire kant, hoe hoger de spanning aan de secundaire kant en die gaat naar de bougie. Dus blijf ik me afvragen hoe zo’n oude auto gaat lopen met weerstandloos tussen de bobine en de bougie en dat ga ik binnenkort uitproberen op een 46 jaar oude Jaguar. Vijf meter bougiekabel en zes weerstandloze bougiekappen nodig en ik verwacht daar veeel van.
Ik kom net uit de loods, oude Norton even de benzinekraan open, vlottertje vijf seconden naar beneden gedrukt, een trap en keurig lopen met de voorhistorische eend bobine. Ik ben er blij mee.
Han S.:
Wat betreft de weerstand van de bougie kabels en kappen. Die weestand doet niets.
Het gaat aan de secondaire kant om een regelkring en dan pakt dat anders uit.
Die weerstand heeft geen effect op de secondaire spanning.
Enige wat je bereikt is dat alle andere electronische apparatuur enorm gaat storen.
Maar je auto gaat er niet anders door rijden, echt niet.
Meet en regel techniek! Daar kun je enorm op afstuderen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik wil je met alle plezier geloven, maar ik heb geleerd dat U=IxR en P=UxI en ik heb zelf ondervonden dat ik met een magneetontsteking met 12 kOhm helemaal geen vonk had en met 0 Ohm had ik tenminste nog een vonkje. Het stelde niet veel voor, maar er was duidelijk verschil.
En ja, ik ben redelijk eigenwijs.
Maar ik ga het uitproberen op die motor die nu goed start met weerstandloze kabels. Die zal ik gaan vervangen door koolstofkabel met zo’n 12 kOhm weerstand en kijken of hij dan nog goed start. Ik laat het weten.
Dat mag uiteraard!
Formules zijn correct. Maar er valt dan nog veel bij te leren.
Want hier heb je niet zoveel aan met spoelen en condensatoren. Niks eigenlijk
Je komt dan richting:
Xl = 2 * pi * f * L
Xc = 1 / (2 * pi * f * C)
Fres = 1 / (2 * pi * f * sqrt(L*C))
Berekening aan LC kringen!
D
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Ik geloof je op je woord want dat gaat boven m’n pet.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op zich werkt p=U *I wel. Aangezien de spanning toren hoog is is de stroom laag, dus her effect van een weerstand klein..
De weerstand van kabels en dergelijke heeft wel degelijk invloed op het functioneren van de ontsteking. Ook bij elektronische ontsteking. Als je van die gele spagettie kabels op een 123 aansluit gaat ie heel raar doen. Nooit aan gerekend maar proefondervindelijk geconstateerd.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat zijn die gele spagetti kabels? Weerstandloos?
Ik kocht een paar jaar geleden een complete Bosch set kabels voor de Jaguar en na montage leek het een totaal andere motor, liep een stuk beter, ondanks dat het moderne kabels zijn.
Maar over die I, de bobine trekt ongeveer 3 Ampere en bij een lopende motor zal dat ongeveer de helft zijn. Levert hij dan ook geen soortgelijke stroomsterkte aan de secundaire kant?