Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een lek spruitstuk, lekke pakking o.i.d. zie je over het algemeen geen rook zoals in jouw filmpje. Wel zou je dan echt kabaal horen. Ik denk dus ook dat d’r iets anders aan de hand is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Ruik en gij zult weten. Ruik je snel genoeg of het kvs is of uitlaatgassen.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Daar ben ik dus absoluut niet goed in haha.
Ik heb net even gevoeld/gekeken: rand tussen deksel en kop aan voorkant is droog, rand tussen deksel en kop aan achterkant is wel wat vettig en ik had een beetje olie aan m’n vingers. Besloten om dus eerst de pakking maar eens te wisselen, dat is een stuk minder ingrijpend dan meteen het spruitstuk aanpakken rn lost het misschien ook wel op.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
bx16vert schreef:Een lekke uitlaat spruitstuk geeft alleen meer herrie en slechte lambda waarden.
Geen rook of vlammen, uitlaatgassen zijn niet echt brandbaar.
Ik zou eens kijken naar de klepdeksel pakking.
Olie lekkage op het spruitstuk geeft rook, en wil ook wel eens branden.
Heb het met mijn 16v al eens aan de hand gehad.
Zojuist de pakking vervangen en daarna de auto een minuut of 5 laten lopen. Eerst nog behoorlijk roken, met het wisselen is natuurlijk ook nog wel wat olie op het spruitstuk gekomen (paar druppeltjes). Na een paar minuten stopte het roken. Auto loopt verder ook keurig, klinkt ook niet alsof het uitlaatspruitstuk lek is (niet meer herrie dan anders).
Ik ga vandaag nog een paar keer testen door de auto een tijdje te laten lopen en de toeren af en toe iets op te laten lopen, want ook dat leidde net niet tot meer rookvorming (dat zou je wel denken als het uitlaatgassen waren, lijkt mij?)
Zou het dan toch opgelost zijn met het wisselen van de pakking?
Zulke rook komt niet van een lek spruitstuk. Denkk zelf dat je er verstandig aan hebt gedaan om de klepdekselpakking te vernieuwen.
Tip voor je schutbordisolatie, spuit het even bij met matzwart van de Action. Werkt prima en steekt het niet meer zo af.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Inmiddels nog 2x getest, wederom geen rook. Het lijkt dus opgelost
Bedankt voor de tip, het ziet er inderdaad nogal rommelig uit zo. Ik ga het eens bekijken! Volgens mij heb ik ook nog een nette isolatiemat liggen, maar montage lijkt me niet echt eenvoudig (en rot i.v.m. glasvezel). Jij hebt daar volgens mij ervaring mee?
Klopt, ik heb een mat in mijn auto geplaatst. Bij een 1400 TU heb je nog wat ruimte. Er moet best wel veel los en het is ongeveer 4 uur frotten om de mat er goed tussen te krijgen. Bij een 16v lijkt het me handiger om “ff” de motor eruit te pakken als je er een mooie mat in wilt hebben.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Haha, dat doen we dan maar even niet. Bijspuiten klinkt dan als een goed alternatief, nu ziet het er inderdaad wat shabby uit.
Overigens vanavond even een testritje gemaakt en de motor blijft rookvrij. Bij het inrijden van de garage zag ik nog wel heel iets, maar dit zijn denk ik de laatste restjes olie i.c.m. een spruitstuk wat echt warm is geworden i.p.v. het lauwwarme van het paar minuutjes draaien kort na de reparatie.
Wel diende zich direct het volgende euvel zich aan, waar ik al eens eerder last van heb gehad: bij warme motor weigerde de motor om weer te starten (na het tanken). Dit heb ik wel eens eerder gehad en als ik de motor dan even een paar minuten (5 à 10) laat afkoelen pakt ie wel weer aan, zij het met wat moeite. Met koude motor starten is geen enkel probleem. De startmotor is vanwege dit probleem als eens vervangen voor een goede andere. De accu is al wat ouder en een paar keer plat geweest. Nu is die wel gewoon bijgeladen, al weet ik niet precies hoe goed ie nog is.
Wat kan dit zijn? Ik heb wel eens iets gehoord over de bobine, maar daar weet ik niet meer het fijne van.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik moest inderdaad direct denken aan de bobine. Ik geloof dat de weerstand niet meer goed is waardoor er geen goeie vonk gemaakt kan worden. Rest van de ontsteking is goed (bougies, bougiekabels, rotor/verdelerkap)?
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als het de accu is gaat de startmotor niet hard genoeg rond, dat verschil hoor je wel.
Een warme motor, met warme dunne olie gaat makkelijker rond, dus lichter voor de startmotor en je accu.
Bobine of een slecht relais is meer de richting zou ik zo denken.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik zie dat ik eerder in dit topic ook al eens over dit probleem geïnformeerd heb en ook toen werd gewezen naar de ontsteking. De bougies zijn nog niet zo oud. Ik ga van de sloper die ik nog heb maar eens 1 voor 1 de onstekingsdelen wisselen (bobine, bougiekabels, rotor, verdelerkap) en dan zien wat ie doet. Alleen wat lastig te testen als het alleen met warme motor voorkomt.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Iets met spoeltjes erin is vaak gevoelig voor warmte als het oud is. Dus dan denk je eerst aan de bobine of een relais waar ook een spoel in zit.
Testen kan toch wel, je rijdt rond zet hem thuis uit en start weer na een paar min
Het lastige is waarschijnlijk dat het niet altijd gebeurt…
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009
- XM V6.24V
- BX 16Valve
Als de startmotor niet hard genoeg rond gaat wil dat niet direct zeggen dat de accu rot is, maar dan zou je waarschijnlijk ook koude startproblemen hebben. Probeer eens een andere bobijn. Kun je ook van een GTI of volgens mij een willekeurige 1.6 / 1.9 (ik dacht zelfs 1.4i) trekken om het te proberen als hij warm niet start. De houder voor op het inlaatspruitstuk klopt niet maar het ding zal evengoed om te testen zijn werk doen. Even wisselen en kijken of ie dan wel meteen start.
Vermoedelijk is het ontsteking vandaar dat je dingen zult moeten uitsluiten, maar het kan ook nog ergens anders zitten.
Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Bedankt voor de tips.
@ Arjan: ‘gelukkig’ komt het vaak voor met warme motor, dus heel lastig is het ook niet om te testen.
@ rehc: ik heb een tijd terug een 16V MK2 gesloopt en daar heb ik vrijwel alles nog van liggen. Weliswaar ook niet nieuw, maar in ieder geval handig om het e.e.a. uit te sluiten. Ik ga dus zeker eens beginnen met de bobine.
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Overigens gaat de startmotor uberhaupt niet rond als hij niet wil aanpakken. En pas na een tijdje afkoelen met moeite. Is het dan wel logisch dat het een ontstekingsdeel zou zijn, aangezien de motor niet eens zover lijkt te komen (startmotor gaat niet eens/amper 1x echt rond). Dit was met de vorige startmotor ook al zo, dus het euvel is hetzelfde gebleven.