Beste forummers,
Ik heb waarschijnlijk een interessante casus voor de dieselspecialisten onder u. Mijn Berlingo 1.9D (XUD9A) uit 1997 produceert, zolang ik hem in bezit heb, een nogal penetrante uitlaatgeur. Je moet denken aan een petroleumkachel of uitlaatgassen van straalvliegtuigen op zeeniveau. Start prima, geen excessief verbruik (1:16) en nauwelijks rook (de eerste minuut met koude motor en weinig belasting beetje blauwige rook). Ook de prestaties zijn redelijk. De walm doet me echter vermoeden dat hij onvolledig verbrand en dat zou weer betekenen dat ie dus beter zou kunnen/moeten.
Nu weet ik dat de vorige eigenaar de motor heeft gewisseld. Het exemplaar wat er nu in zit is een XUD9A zonder EGR met ongeveer 180000km (was oorspronkelijk volgens chassisnr. één met EGR). Ik ken de historie van deze motor niet en ik heb dus geen idee waar men allemaal aan heeft zitten hannesen.
Ik heb de verstuivers eruit gehad en getest; niets dramatisch. Filters zijn allemaal fris.
Waar zou ik de oorzaak verder kunnen zoeken? Pomptiming misschien? Ik ben van plan om één dezer dagen de distributie te gaan doen dus kan ik die meteen meepakken. Andere suggesties zijn welkom.
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005
- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Als ie 1:16 loopt kan er echt niets ergs aan de hand zijn!
Gewoon dóórrijden..
Mijn DW8 haalt met moeite 1:16!
Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…
Echt zorgen maak ik me ook niet maar ik vraag me gewoon af of ie wellicht nog beter en zuiniger zou kunnen lopen. De stank is wel dermate erg dat ik regelmatig commentaar krijg. Overigens hoort een XUD9 minstens zo zuinig te lopen als een DW8. Ik heb wel eens ergens gelezen dat een DW8 gemiddeld zo’n 10% meer verbruikt dan zijn voorganger.
Bij stank denk ik eerder aan een lekje in het uitlaatgassysteem. Bij voorbeeld bij de EGR pijp die thans niet meer wordt gebruikt, lees ik. Je weet zeker dat het uitlaatgassen zijn? Je kunt ook ergens een miniem diesellekje hebben wat langzaam verdampt op het blok, maar dat ruikt uiteraard meer naar diesel.
Het uitlaatsyteem is 100% gasdicht. Je ruikt het ook alleen buiten, als je achter mijn auto rijdt bijvoorbeeld. De complete motor is gewisseld inclusief uitlaatspruitstuk. EGR pijp of zelfs aansluiting op het uitlaatspruitstuk zit er dus niet meer op. Diesel lek is het ook niet want dan zou je het in de motorruimte vooral moeten ruiken. Het komt echt uit de uitlaat, uit het uiteinde welteverstaan.
Vandaar mijn voorlopige conclusie dat het met de verbranding te maken heeft.
Het bleek de pomptiming te zijn die een fractie te laat stond. Na het op tijd zetten stonk hij niet meer en liep hij ook beter, vooral in de 4e en 5e liep hij beter door. Helaas heb ik voor het afstellen brak gereedschap gebruikt en heb daarmee de pomp vermoord, bleek later.. klik
Grtz, Arnt