Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Zo ook maar eens een topic over dit geval
Ik was eigenlijk op zoek naar een LPG break maar elke Xantia die ik bekeken heb was in een staat van “om te huilen” tot aan “slooprijp” en niets beters dan dat
Allemaal hadden die een SB leding die in verregaande staat van ontbinding was, enorme achterstallig onderhoud en dat allemaal voor prijzen waar je ook 2 C5-en voor hebt tegenwoordig (en laat ik een C5 een gruwelijk lelijk ding vinden dus daar hebben we het niet meer over)
Dus al die tijd lekker doorgereden in mn BX 16v
Maar mijn portemonnee vond dat niet zo leuk
Ergens in oktober stond er een Xantia HDI op de bekende verkoopsites, op de foto’s wel netjes en een redelijke kilometerstand (280 duizend nogwat KM) maar zonder onderhoudshistorie of wat dan ook dus een enorme gok qua aankoop
Een keer een bod gedaan maar dat was te weinig volgens de handelaar dus niet meer naar omgekeken
Later kreeg ik reactie dat ik de auto voor minder op kon halen dan mijn eerdere bod dus maar eens een afspraak gemaakt met de niet zo vriendelijke handelaar
Op vragen die ik over de auto stelde kreeg ik geen antwoord, geen enkele geschiedenis bekend (d-riem, koppeling e.d.) en op een gegeven moment liep de handelaar zelfs weg met “je kan hem kopen of je gaat maar naar huis” (nog vriendelijk uitgedrukt)
De auto zag er netjes uit, schoon van binnen, de motor had ook geen rare geluiden, de koppeling was nog prima maar voelde wel als de originele aan met die km stand
En als belangrijkste een vol jaar APK en alle HD leidingen in prima staat op wat vliegroest na
De prijs was er wel naar om de gok te nemen dus later opgebeld en de handelaar was verbaasd dat ik dat “rothok” ook nog wou kopen
Volgende dag had ik na 2 jaar eindelijk weer een Xantia break en wat is zoiets maar saai en burgerlijk als je (de 2 jaar) daarvoor 8 maanden in een CX diesel en 14 maanden in een BX 16v heb rondgereden
Ondertussen zit er sinds half oktober al weer zo’n 3000km bij en is er het een en ander mee gebeurd maar dat lees je hieronder
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Omdat de Xantia best wel even had stilgestaan zat de auto vol spinnen en spinnenwebben dus maar eens flink stofzuigen en poetsen van binnen en toen kwam ik een bon tegen (ANWB had de accu vervangen) met naam en adres van de vorige eigenaar
Na wat google speurwerk vond ik een email adres en heb een mailtje gestuurd
Volgende dag kreeg ik een enthousiaste mail terug met een hoop info over de auto, de vorige eigenaar had hem vorige zomer ingeruild bij zijn C4 cactus
Hij had er 7 jaar in gereden en gekocht bij 160.000km en toen ook het distributie gebeuren compleet laten vervangen (hoeft dus pas weer bij 320.000 maar gaat komende zomer toch vervangen worden)
Blijkbaar was er het een en ander aan de auto waarvoor een nieuwe APK hem te duur werd en zelf verkopen zou hem ook niets opleveren dus achtergelaten bij de dealer die hem weer aan de handelaar verkocht had
Voor APK moest een wiellager vervangen worden en een lekzak, dit stond ook op t APK rapport dat deze vervangen/gerepareerd waren
Linksachter begon het na een week al steeds meer LHM te druppen, even goed bekeken en toen zag ik dat ze de lekzak “gerepareerd” hadden door er kit op te smeren en dit liet alweer los
In polen maar 2 nieuwe lekzakken besteld (2 genuine Citroën incl verzendkosten is daar goedkoper dan 1 namaak hier in NL)
2 liter weg gelekte LHM verder had ik de lekzakken in huis, volgende dag Xant op blokken, druk eraf en sleutelen maar….
Nou dat hadden ze mooi “gerepareerd”
De borgpin was verdwenen en de ontluchting en lekretour waren omgewisseld dus lekte alles via de kapotte hoes de straat op
Een uurtje verder zat de nieuwe hoes erop (incl borgpin die ik van mn vorige xantia bewaard had)
Toch de weken erna bleef het lhm lekken en ik kon niet vinden waar het lekte en alles zat al onder de vette lhm zand bagger
Toen maar eens flink dasty achter gespoten en alles goed met water weg gespoeld zag ik dat het y stukje van de achterbrug los zat van de retour naar voren dus alles vanuit de hoogte regelaar en veercilinders lekte over het achtersubframe de straat op
Toen die weer vast zat (na een uur priegelwerk) is het weer droog gebleven al zweet het y stukje nog wel wat lhm maar verlies ik geen hele liters mee (5 in totaal, gelukkig heb ik nog 15 liter, ook erg goedkoop via ebay duitsland)
Verder heb ik de gitzwarte motor olie maar eens vervangen en komt er een nieuwe trekhaak onder en begint de remslijtage indicator aan/uit te gaan dus daar ook al weer werk aan
Tot nu toe een prima Xantia voor weinig geld maar wel met wat (standaard) achterstallig onderhoud
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Xantia HDI: geweldige auto’s in zowel 90 als 110 pk versie.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Vandaag de trekhaak maar eens vervangen
4 bouten heb ik door moeten slijpen omdat die echt verrot waren
De nieuwe poolse trekhaak is zelfs van betere kwaliteit dan de bosal die eronder zat
Op zich was de oude nog prima maar er zat meer roest dan lak op
Voor degene die er nog 1 zoekt en zin heeft in een weekendje schuren/schilderen:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227566/
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Nou dit topic kan alweer dicht
Een of ander stuk nageboorte vond het nodig om de ruiten in te slaan waardoor de auto gelijk total loss was
Ik kreeg nog 75,= euro van de sloop
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 10240
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat een mongolen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 174
Geregistreerd: 24-05-2009
- BX Cannes
- BX Deauville
Is dit niet een gevalletje verzekering?
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Niet echt dè manier om van je Xantia af te komen…..
Pff, heb het ook aan de hand gehand, maar toen is het bij twee ruiten gebleven (die ik gelukkig zelf redelijk makkelijk kon vervangen), maar je bloed gaat er wel van koken!
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Achterlijk tuig
Glasverzekering is wel handig ja, voor de volgende auto
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Balen zeg!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
De achterbumpert is al weg:
http://link.marktplaats.nl/m915815667
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Nee die ligt in de auto, ik mocht de trekhaak er nog onderuit halen, die was splinternieuw!
Tja degene die onderdelen zoekt ik zou hem snel kaalplukken, technisch is ie echt wel de moeite waard en de stuurbekrachtigings leiding is nog goed!
Ik ben wel WA + verzekerd gelukkig maar ik moet nog maar zien wat ik uitgekeerd krijg
En ik vind echt niet zomaar een Xantia weer in dezelfde technische goede staat!
Planning was om deze zomer D-riem, koppeling, rammelstokjes en remmen rondom te vervangen dan had ik er zeker 5 jaar zonder grote kosten mee kunnen rijden omdat de vorige eigenaar er ook goed mee om is gegaan en nooit bezuinigd had op onderhoud
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als dat zo is, snap ik niet helemaal dat je die ruiten niet hebt laten vervangen. Ik hoop maar dat je verzekering nog een beetje coulant is, je hebt niet eens meer het “wrak” voor een eventuele taxatie. Heb je niet een beetje te vlot gehandeld?
Dit alles voorbij gaand aan het feit dat die teringlijers met de poten van je spullen moeten blijven, maar dat spreekt vanzelf.
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Schade expert is er al bij geweest, de offerte voor het maken van de ramen was veel hoger dan de dagwaarde
Dan lag de auto ook nog eens helemaal vol glassplinters en die heb je er ook niet zomaar even uit
We zien wel verder, ik had deze echt gekocht om er minimaal 5 jaar mee te rijden
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009
- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Lijkt me mooi gevalletje waarborgfonds,geheel of gedeeltelijk
HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”
gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive
Totaal aantal Berichten: 6123
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Waarborgfonds dekt alleen schade toegebracht door motorvoertuigen.