Totaal aantal Berichten: 3205
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
sowieso haal ik ze enkel op op klaarlichte dag, uit de spits en zonder regen… van Brussel naar Tienen zonder wissers of gelijk wat was me meer dan ver genoeg Ik kom er misschien inderdaad nog eentje halen, vreemd dan toch dat ik er tot in Brussel mee ben geraakt (uur rijden) met radio, ventilatie, soms wisser en standlichten aan… of er moet onderweg iets misgegaan zijn… ik ben benieuwd…
Iemand zei me vanavond nog dat het aan de bobines kan liggen, dat die na bijvoorbeeld een uur te warm krijgen… maar wat die dan te maken hebben met een lege batterij? nog iets, noch het lampje van de alternator, noch dat van een lege batterij brandde op het dash, terwijl ze wel werken…??

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Nieuwe batterij van 80Ah gekocht, hangt aan de druppellader, nog een extra batterij mee morgen en multimeter mee… eens kijken of we ze morgen thuiskrijgen. Volgens boek van batterijwinkel moet daar maar een 60Ah in, maar dat is kleiner dan wat er nu in zit, dus maar op de gok een 80Ah mee, we’ll see…

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Oja, wat zou ik moeten meten als motor draait met/zonder verbruikers? De opgeladen batterij geeft nu 13,7V

Totaal aantal Berichten: 664
- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Het is beter een batterij met meer capaciteit dan een met te weinig,in mijn BX zit er ook een die zwaarder is dan ze eigenlijk moet zijn. Bij stationair toerental zou je afhankelijk van je verliezen in de kabels 13,9 a 14,1v moeten meten. Met een heleboel verbruikers aan zou je nog aan 13,5v met stationair toerental moeten komen. Gewoon alles op de accu meten.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
demuywo schreef:Oja, wat zou ik moeten meten als motor draait met/zonder verbruikers? De opgeladen batterij geeft nu 13,7V
13.7 met lopende motor of motor uit?
13.7 als de motor uit staat is vrij hoog…
13.7 als de motor loopt is echt aan de lage kant
Eigenlijk wil je met de meeste verbruikers aan nog steeds boven de 14 Volt zitten.

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
En ging die accu op dat moment aan de lader of niet? Voor een nieuwe accu die net opgeladen is, is 13,7V nullastspanning redelijk normaal als ze nog niet belast geweest is.
BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Hey Wouter, leuk je ontmoet te hebben afgelopen zondag en heel veel sterkte met het repatriëren van je dame vandaag.
@Arjan, weet je zeker dat met draaiende motor en alle verbruikers aan, er nog steeds zo’n 14 volt gemeten kan worden? De dynamo moet de verbruikers bij kunnen houden, dus meer dan 12 volt is prettig, maar ik zou persoonlijk nog niet schrikken van 11,5 volt als de verlichting, blower en ruitenwisser allemaal aan staan…
Groet,
Jaco

- CX 25 GTi Turbo 2
Daar zou ik wel van schrikken, want dan laad de accu niet meer bij.
Eigenlijk zou het voltage altijd gelijk moeten zijn, bij meer verbruikers gaat alleen de stroom omhoog.
De dynamo zal ongeveer iets van 70 Ampère kunnen leveren.
Verlichting 2x50W 2x10W 2x10W achter = 140 W / 14 V = 10 Ampère
Andere groot verbruikers:
Blower
Ruitenwisser
Injectie systeem
Ik geloof niet dat je dan in totaal boven de 70 Ampère uit gaat komen…
De rest gaat dus naar het opladen van de accu

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Pfffft, madame is thuis, eerst wat cijfers;
13,7V was toen ze hier nog in de garage aan de lader hing
in de auto gemonteerd met motor uit hadden we 12,4V
toen we 2 uur onder weg waren bij stationair motor 12,1V (zonder gebruikers aan)
bij aankomst thuis 11,8V bij lopende motor, 11,6V met lichten blower enz aan.
Nu, het is er eigenlijk niet makkelijker op geworden:
We hebben direct de nieuwe batterij geplaatst, gestart, ik wil vertrekken en de motor draait direct vierkant (stationair liep hij mooi), dus gestopt, gemeten aan batterij, 12,4V, dus een stroomtekort kan de oorzaak niet zijn, dan een bougiekabel afgetrokken van een bobine, terug opgestoken en toen een ‘snokske’ gekregen… dus nieuwe bougiekabels staan al op de lijst. dan wat zitten spelen met het gas en na een vijftal minuten reageert ze zoals het moet (daarvoor dus niet, met het gaspedaal half ingetrapt gaat ze van 1000 naar 2500 naar 1500 toeren enz… ) We zijn dan 2 uur onderweg (ik heb geen gebruikers ingeschakeld) en hebben daarvan anderhalf uur stapvoets gereden/gestopt (file op ring van Brussel, de hele ring lang…) geen problemen, we stoppen dan even aan tankstation en drinken kop koffie. We willen weer vertrekken, ik draai de sleutel om, een klein tikje (startrelais) maar het blijft muisstil, shit, tweede poging, ze start zoals altijd… geen problemen met gas geven, we zijn weer weg. Na ruim 1 uur snelweg nemen we de afrit, en op de lokale weg hier krijgt ze plots weer wat hikken… precies of ze verslikt zich, ik geef direct gas bij, en het lijkt verholpen, tot thuis geen problemen meer. Dusja, zoek nu maar hé... starter is vernieuwd, alternator ook, batterij nu ook, dus die drie kunnen uitgesloten worden (anders waren we nooit thuisgeraakt, 5 uur gereden) Dus er moet ergens een storing zitten, die de motor laat ‘hikken’. En dan zit ik nog altijd met de vraag hoe mijn oude batterij plots leeg was de dag van de panne.
oja, de batterij is een 80Ah, dus dat zit wel goed denk ik.

Totaal aantal Berichten: 10402
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Het begin van je laatste post geeft aan dat de dynamo niet oplaadt. Dynamo of spanningsregelaar dus kapot. Dat zou ik als eerste oplossen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Wil dat dan zeggen dat de batterij niet opgeladen wordt? het lijkt me onwaarschijnlijk 5 uur te kunnen rijden met een batterij die niet opgeladen wordt…?

- CX 25 GTi Turbo 2
Idd veel te laag, er wordt niet bijgeladen!
Met 80 Ah kan je dus 1 uur lang 80 Ampère gebruiken.
Als je zonder licht en andere zaken rijdt heb je dus alleen je injectie systeem en wat dashboard verlichting wat stroom verbruikt. Als dat een Ampère of 10 is houd je dat dus 8 uur vol
Als de spanning op sommige momenten wellicht nog lager is dan heeft het injectie systeem daar dus ook last van. Dat kan natuurlijk erg vreemde klachten veroorzaken.
Je moet het ook zo zien, de accu is om te starten. De dynamo is er om de auto rijdend te houden.
Dus ook al laad de dynamo niet de accu op, kan je nog steeds een groot deel van je auto voorzien van stroom, dat verklaard wellicht dat de accu na 5 uur nog niet geheel leeg was.
Die laadspanning moet echt rond (liever er boven) de 14 Volt zijn, bij 2000 rpm. Liefst zelfs bij stationair, maar hoef niet.

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
OK, dan rijden we morgen dus naar revisiebedrijfje waar ik die dynamo gekocht heb, met een beetje geluk valt hij nog binnen de garantie. Ik hoop dat het ‘maar’ dat is…
hm, factuur net teruggevonden, april 2012…achja

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- CX Laagdaks prestige
Je accu wordt sowieso niet of veel te weinig bij geladen. Met echt al je verbruikers maximaal aan moet je aan minimum 13.5V komen als ze stationair staat te draaien en zonder verbruikers aan boven de 14V. Zoniet wordt je accu niet bijgeladen. Dit kan liggen aan je spanningsregelaar, je dynamo zelf of een kabel van je dynamo naar je accu. Het is wel vrij vreemd dat je lampje op je dashboard niet gaan branden is. Normaal gezien zou deze moeten branden als je veldstroom niet door de alternator zelf afgeleverd wordt.

- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Inderdaad, dat lampje brandde wel enkele maanden geleden toen de riem slipte…Oja, en de kabel hangt alleszins nog vast aan de alternator, hebben we eerst gecheckt voor we gingen rijden, zou nog eens moeten kijken aan de batterij, eigenlijk, als ik nu die kabel loskoppel van de batterij en de motor draait, dan moet ik daar toch iets meten?