We hebben het hier vaker over gehad. Bij mijn DS was het probleem een gedeeltelijk verstopte radiateur en dat kun je controleren door de koeltunnel te verwijderen en dan met warme draaiende motor met een sproeiflacon gewoon kraanwater tegen het lamellenblok te spuiten. Als hij nergens verstopt is zal dat water overal snel verdampen. Blijft er een deel langer nat dat is daar een verstopping en vaak kun je dat via de radiateurdop al zien met een endoscoop. Hij is gewoonlijk aan de bovenzijde vol met prut op de kleine kanaaltjes.
Pas als de radiateur en het hele koelsysteen goed schoon is kun je verdere stappen bedenken. De standaard koelvin is idd een flinke lawaaimaker, maar omdat hij ook krap in zijn opening zit heeft hij een grote luchtverplaaatsing en dat ga je met een electrische fan moelijk halen.
De koeling van de rijwind is bij de DS ook veel minder dan bij auto’s met een opening aan de voorzijde, dus heeft hij die fan hard nodig.
Jongens, laten we een beetje on topic blijven: ik heb geen koelproblemen. Wel problemen met de herrie van dat stuk plastic. Je moet je niet verkijken op de capaciteit van de moderne fans van tegenwoordig. Dat is echt niet te vergelijken met bijvoorbeeld die dingen uit de CX. En met die toerenregeling zou het de ideale vervanging van de mechanische fan kunnen zijn.
Interessant topic. Ik beleef deze dagen als ex verstokte Peugeottist mijn eerste KMS in een ID break 20.
Ik heb ook een Peugeot 504, ook een 2 liter blok maar met Kugel Fischer injectie. Fijn en zeer betrouwbaar blok. Zouden beide evenveel pk moeten hebben maar voor m’n gevoel staan er van mijn ID nog een aantal op stal, ondanks een gezond blok.
Maar goed, in lijn met dit topic: het meest opvallende auditieve verschil is het gehuil van de fan. Alsof je in een orkaan bent beland. Het is jammer dat Peugeot zijn vermaarde electromagnetische fan meteen heeft gepatenteerd, want zoals hiervoor reeds door Han S geopperd: dat zou een deel van de nadelen wegnemen. Het enige euvel dat je houdt is een te laag toerental Vd fan bij stationair in de hitte.
Overigens heb ik nog een forse electrofan van de airco van een wijlen MB E-klasse. Geen prul. Nog niet bekeken of die zou passen aan een van de zijden Vd radiateur. Ik ga eerst even wat rijervaring opdoen. Ik volg jullie intussen met belangstelling.
By the way: ik heb vandaag een temp meter ingebouwd. Bij deze buitentemperatuur is de bedrijfstemperatuur volgens de meter (capillair) rond de 72 graden. Normaal? Of is daar een ander topic over?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
ijcobar schreef:Jongens, laten we een beetje on topic blijven: ik heb geen koelproblemen. Wel problemen met de herrie van dat stuk plastic. Je moet je niet verkijken op de capaciteit van de moderne fans van tegenwoordig. Dat is echt niet te vergelijken met bijvoorbeeld die dingen uit de CX. En met die toerenregeling zou het de ideale vervanging van de mechanische fan kunnen zijn.
Het probleem met de DS is dat de opening voor de koeling aan de onderzijde van de keienvanger zit en derhalve de luchtstroom langs natuurlijke weg, dus door de rijwind, veel minder zal zijn dan bij een auto als bijvoorbeeld de genoemde 504.
Je zult dus een fan moeten hebben die een soortgelijke luchtstroom kan opwekken als de originele en die electrische fan zal vrijwel continu moeten draaien. Als je er een hebt die goed en naar behoefte kan worden geregeld, dan zul je minder lawaai hebben als met de originele en dus ga je dat doel halen.
Onder zware omstandigheden waar hij vol gaat draaien zal je ook best wel lawaai gaan horen.
Ik ben eens een stukje gaan rijden met de DS zonder die plastic fan en binnen een kilometer ging de rode lamp aan.
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Ook ik heb me er vanwege de herrie die de ventilator maakt al eens in verdiept.
Zo zijn er verschillende typen bladen. De rechte bladen maken het meeste herrie, en hebben de grootste luchtverplaatsing. Dan heb je ook nog de zgn. paddelblades die iets minder herrie maken en de curved blades die de minste herrie maken maar die ook de minste luchtverplaatsing hebben. Ook hebben de blazende fans van hetzelfde type meer luchtverplaatsing dan de zuigende fans.
Om gebruik te kunnen maken van een ventilator met variabel toerental heb je behalve de sensor ook nog een PWM controler nodig zoiets als deze:
https://www.jaycorptech.com/pc-37-16-spal-programmable-fan-controller-version-3.aspx.
Deze zijn echter niet meer leverbaar. Er zijn wel thermo schakelaars te vinden die 2 verschillende schakeltemperaturen hebben. Maar dan moet je weer een fanmotor met 3 aansluitingen gebruiken.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je kan ook twee kleine blazende fans voor de radiator zetten en de schakeling uit de CX maken. Lage stand is fans in serie, hoge stand, fans parallel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij deze nieuwe serie Spal’s zit de PWM vermogenstrap in de Fan zelf ingebouwd en levert de sensor het stuursignaal. De fan zal dan ook nooit sneller draaien dan strikt noodzakelijk. Groot voordeel van brushless ventialtoren is dat ze niet zo inzakken door de statische druk van de radiateur en koeltunnel. Dat je kun je mooi zien in de grafiekjes in de link van de eerste post: rood is een zelfde fan met koolborstels en blauw zonder. Je ziet steeds meer bij nieuwe auto’s dat brushless fan’s aangestuurd worden vanuit het motor management systeem. Verder wil ik deze fan op de plek van de mechanische fan plaatsen zodat die de volledige radiateur pakt.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Overeind blijft dat je waarschijnlijk dynamo-vermogen kort komt. Een hedendaagse hoog-vermogen dynamo monteren?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat zien we dan wel weer, was toch al van plan de dynamo te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Anders heb je ook geen koelproblemen: als de accu leeg raakt stopt de motor en zal deze afkoelen
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Ik vind het juist wel iets hebben dat geluid van de fan hoort gewoon bij een ds dat mooie zoemen en zingen.
Een fan met magneet koppeling zou mooi zijn denk ik,v-snaren draaien dan wel met de motor mee maar de fan zal stil
staan als de koppeling tussen fan en magneetkoppelingsplaat los van elkaar zijn.
Zorgen dat hij koppelt/fan gaat draaien onder de 1000Toeren en dat de fan meer toeren maakt dmv kleinere poelie.
Nu gaat de fan enkel draaien bij stationair en kost haast geen stroom omdat je geen motortje van stroom hoeft te voorzien maar enkel de magneetkoppeling(kost ook vermogen op de krukas en iets stroom maar dat is enkel stationair dus zal op het verbruik niet veel invloed hebben want je rijd meer dan dat je stil staat in de praktijk)
Luchtverplaatsing zou nu meer zijn omdat je stationair de fan meer toeren laat draaien dmv kleine poelie…dus stilstand koeling zal beter zijn als origineel.
Als je gaat rijden geen geluid meer van de fan want die vliegt dan los van de koppeling.
Nu zul je nog een thermo-sensor in je radiateur moeten plaatsen voor als je water temp te warm word hij de koppeling ook aanstuurt en de fan zal gaan draaien als hij te warm word….temp weer ok fan gaat weer uit.
denk dat zoiets wel te maken is maar zal even passen en meten worden met de koppeling/poelie aandrijving.
Er is al eerder naar z’n oplossing gezocht.
Volgens mij is het nog mooier om zo’n visco koppeling te maken.
Veel Amerikanen, BMW’s en Mercedi hebben dat.
http://hap-automaterialen.nl/Product_Lijst.php (willekeurige website)
Voordeel is dat de koppeling aangepast wordt aan de temperatuur.
Maar ik vraag me af waarom Citroen dat niet zelf heeft toegepast.
Waarschijnlijk omdat de koppeling bij warme motor constant maximaal is…
Rijwindkoeling met die inpandige radiator is gewoon slecht…
Een koppeling heeft geen zin, de DS heeft ook een fan nodig als je rijdt. Dat heeft Stef al aangetoond. Waar het mij om gaat is de teringherrie die de mechanische fan boven de 3000 toeren maakt. Dat probleem zal je ook hebben met een viscokoppeling. Een rustig draaiende elektrofan is dan toch een stuk prettiger dan het aanzwellende straaljagergeluid als je even doortrekt. Maar voorlopig is het nog allemaal theorie, de importeur heeft nu een vraag uitstaan bij de fabriek.
Als je het echt wil kan het stiller maar ik vind het persoonlijk kwa kosten en werk te ver gaan en stoor mij
totaal niet aan dat geluid van de fan.
Zo lang hij goed genoeg koelt maak ik mij geen zorgen.
Wel leuk om een mooi stil koelfan systeem uit te vinden natuurlijk en hoop dat de topic starter ook met een mooie stille
oplossing gaat komen zodat hij van het geluid van de fan af is
Ben wel bang dat als je het geluid van de fan niet meer hoort er andere geluiden naar voren heen komen die je normaal niet hoorde.
Persoonlijk vind ik de DS een lawaaimaker en dat komt voornamelijk door de mechanische fan. Het zou veel beter bij deze prachtige en stijlvolle auto passen als hij zo goed als geluidloos zou zijn.