Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo’n herrie maakt het toch ook weer niet?
Ik heb meer last van windgeruis dan van de fan. Bij lage snelheden is er weer wat meer bandengeruis te horen.
Het zal natuurlijk ook uitmaken of je een minder geïsoleerde ID rijdt of een DS Pallas met al het isolatie materiaal en dikke vloermatten.
Daar heb je gelijk in Arjan, de Pallas is aanmerkelijk stiller. En ook het contactgeluid met de weg komt bij een ID, D Special etc beter binnen omdat de ophanging met grote bouten en moeren koud tegen het chassis zit.
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is bij de pallas toch ook zo?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vermoed dat de isolatie dat meer dempt.
Als ik naar mijn DS kijk dan valt er qua windgeruis nog wel wat winst te behalen. Maar toch kan ik met gemak 120 rijden en dan kan je elkaar nog verstaan.
Mee eens. Als ervaren Peugeottist vind ik het windgeruis erg meevallen voor de constructie die er is. Motorisch blijft een DS achter bij z’n concurrenten uit die tijd, en dus oa ook meer herrie. Maar het gehuil heeft zeker ook z’n charme en met een vijfbak is het toerental prettig laag. Daarbij komt dat een DS verl rustiger op de weg ligt op snelwegtempo dan zijn geduchte concurrent 404 en 504.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Ik vind de 504 ook een heel fijne auto, maar totaal anders.
Klopt. Moeilijk om een voorkeur te hebben. Hangt van tijd, plaats en gemoed af. Leuk dat twee auto’s zo verschillend kunnen zijn. Kom daar nu maar eens om…😢
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
IDealist schreef:Motorisch blijft een DS achter bij z’n concurrenten uit die tijd, en dus oa ook meer herrie.
Ik snap dat het ontwerp oud is. Maar wat is er zoveel beter dan bij de concurrenten?
Volgens mij waren er begin jaren 70 nog niet heel veel auto’s waar je met gemak 160 mee kon rijden en met een top van richting de 190, soms misschien wel tegen de 200.
Uiteindelijk hebben de motoren nog in de CX voortgeleefd
Begin jaren 70 waren en sedans die fluitend over de 200 gingen zonder al teveel lawaai. De motor van de DS is een traditionele viercilinder met stoterstangen, niets mis mee en niet zoveel verschil met de Peugeot motoren in die tijd welke ook de bougie in de halve bolvormige verbrandingskamer haddden met zo’n lange bougiekap er aan.
En toch loopt zo’n Peugeot motor ook heel erg lekker en is stiller door het niet hebben van die vaste fan.
We gaan wel een beetje off topic, maar zo’n XN1/2 blok van Peugeot heeft in elk geval meer trekkracht onderin (ook de carburatieversies) en lopen trillingvrije hogere toerentallen. Ik heb wel eens Valence-Nijmegen in een 504 gedaan onder de 7 uur. Langdurig170 op de autoroute. Alleen bij maastricht even remmen. Tijdens de finale EK 1998 😉. Lekker rustig op de weg. Geen motards met laserpistooltjes…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Han S schreef:Begin jaren 70 waren en sedans die fluitend over de 200 gingen zonder al teveel lawaai.
Dat is net zoals er tegenwoordig veel auto’s met gemak boven de 250 of zelfs 300 rijden. Alleen niet erg veel van zulke auto’s zijn weggelegd voor het grote publiek. De DS is wel massaal verkocht
IDealist schreef:We gaan wel een beetje off topic, maar zo’n XN1/2 blok van Peugeot heeft in elk geval meer trekkracht onderin (ook de carburatieversies) en lopen trillingvrije hogere toerentallen. Ik heb wel eens Valence-Nijmegen in een 504 gedaan onder de 7 uur. Langdurig170 op de autoroute. Alleen bij maastricht even remmen. Tijdens de finale EK 1998 😉. Lekker rustig op de weg. Geen motards met laserpistooltjes…
Ik ben totaal niet bekend met deze Peugeot motoren…
Maar wat voor een vermogen leveren deze motoren?
Een ID met 60 tot 100 pk is natuurlijk niet te vergelijken met een DS DX2-5 met vermogens tot de 130 pk.
Is dat zo? Is de DS een massaal verkochte auto? Ik dacht dat hij toch wat exclusief was in zijn hoogtijdagen. Anyway, het ging over het lawaai van de motor en met name van de mechanische fan.
De Peugeot motor is best wel vergelijkbaar met de DS motor, is ongeveer hetzelfde qua ontwerp en constructie. In feite een ‘hemi’ zoals de Amerikanen dat zo trots noemen. Vier cilinders met de bougie net als de DS in het middden van de verbrandingskamer, stoterstangen en eigenlijk geen grote verschillen met de DS motor.
Maar toch loopt het anders, zal met kleptiming, compressie etc te maken hebben. Beide motoren vind ik heel prettige motoren.
Nou nog een mooie stille ventilateur en hij is perfect. Jammer dat de DS nooit een V6 of V8 heeft gekregen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
De Peugeotmotoren halen in elk geval gelijkaardige vermogens uit minder cilinderinhoud.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Han S schreef:Is dat zo? Is de DS een massaal verkochte auto? Ik dacht dat hij toch wat exclusief was in zijn hoogtijdagen.
Met 1.6 miljoen verkochte exemplaren kan ik het niet meer exclusief noemen.
Kijk maar eens naar oude foto’s uit de jaren 60/70 genomen in Frankrijk van de steden. Er staat altijd wel een ID/DS op de foto
Dat is een mooie discussie Arjan, maar ik ben al zo oud dat ik de eerste DS nog heb zien komen in de stad waar ik ben opgericht en daar reden er een stuk of wat en de eigenaren waren geen arbeiders, meer architecten, doctoren en notarissen of soortgelijke types. Mijn buurman had een van de eerste en die man was een geslaagde ondernemer. Wij mochten als kind met hem mee en dat was een hele belevenis.
Onze huisarts had een Peugeot 203 en later een 404, ook een heel fije automobiel. Mijn eerste baas had een Goggomobiel.