Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Logisch ook dat je altijd wel een paar van de ‘duurdere’ auto’s op die foto’s ziet, de mensen met geld konden destijds ook makkelijker een auto kopen. Tegenwoordig misschien wat lastiger voor te stellen, maar daar zijn programma’s als ‘andere tijden’ voor
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het doel is lawaai reductie maar de zorgen zijn omtrent voldoende koeling. Een mogelijke oplossing kan zomaar hybride zijn: een mechanische fan met minder lawaai. Deze zal dan wellicht minder luchtverplaatsing geven waardoor een 2e elektrische fan kan inschakelen boven een bepaalde koelvloeistof temperatuur. Denk hierbij aan file-rijden op een warme zomer-dag.
Ook is het algemeen met klussen zo dat je van het een in het ander rolt. Ik denk dat hier het risico ook hoog is. Lawaaimakers zijn namelijk ook: banden, luchtinlaat, motor-ophanging, wielophanging (trillingen), (tekort aan) isolatie tegen de motor-kap, afdichting van de zijruiten tegen de A-stijl, transportlawaai door schutbord, schildjes niet niet afdoende vastgeschroefd zijn (trillingen), verbrandingsmotor en deze lijst is wellicht niet compleet.
Het blijft een interessant topic, waarbij de meest afdoende oplossing wellicht een MP3 speler is met goede oordopjes of een electro-motor met accupakket als volledig EV voertuig is.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
ijcobar schreef:Een koppeling heeft geen zin, de DS heeft ook een fan nodig als je rijdt. Dat heeft Stef al aangetoond. Waar het mij om gaat is de teringherrie die de mechanische fan boven de 3000 toeren maakt. Dat probleem zal je ook hebben met een viscokoppeling. Een rustig draaiende elektrofan is dan toch een stuk prettiger dan het aanzwellende straaljagergeluid als je even doortrekt. Maar voorlopig is het nog allemaal theorie, de importeur heeft nu een vraag uitstaan bij de fabriek.
Ben ik niet helemaal met je eens, de viscokoppeling grijpt progressief aan.
Dus bij overcapaciteit bij hoge toeren zal de fan minder hard draaien.
Voor goede koeling is een flink vermogen nodig bij de DS, dus elektrische koeling vereist wel aanpassing van het elektrisch systeem.
Een rustig draaiende fan is denk ik een illusie. Koelt onvoldoende.
En een snel draaiende elektrofan maakt ook herrie…
In een vorige discussie over dit onderwerp heb ik er wel eens over gedacht om een soort luchtschep aan de onderkant te proberen. Niet echt geweldig voor de stroomlijn, maar als je het zo maakt dat de rijwind gedwongen wordt om de koeltunnel in te gaan, dan heb je gratis wind en is misschien een electrofan alleen af en toe nodig.
Maar ik heb de DS verkocht dus dat gaat niet meer gebeuren.
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Han S schreef:In een vorige discussie over dit onderwerp heb ik er wel eens over gedacht om een soort luchtschep aan de onderkant te proberen. Niet echt geweldig voor de stroomlijn, maar als je het zo maakt dat de rijwind gedwongen wordt om de koeltunnel in te gaan, dan heb je gratis wind en is misschien een electrofan alleen af en toe nodig.
Maar ik heb de DS verkocht dus dat gaat niet meer gebeuren.
Luchtschep gaat niet helpen met file-rijden en als dit op een warme dag gebeurt heb je meteen een probleem als je een kleinere fan hebt toegepast.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het lawaai bij de DS is vooral op hoge toeren door de fan, die je dan niet nodig hebt. Stationair file rijden is een sneldraaiende fan niet irritant. Op hogere toeren is een langzaam draaiende elektrische fan prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar daar is de electrische fan toereikend, omdat je in de file heel weinig vermogen gaat gebruiken en de motor ook met relatief weinig koelwind genoegen zal nemen. Bij de meeste auto’s is vanaf ongeveer 40 km/u de rijwind voldoende voor de koeling.
Mijn 504 levert 106 pk, mijn id20 dy3 108. Het verschil in gewicht is maar 50 kg. Met mijn 504 ga ik nog wel eens een stoplichtsprintje aan waarbij er een heerlijke gorgel uit m’n achterdemper komt. Met mijn id20 hoef ik hier echt niet aan te beginnen, mocht ie er al toe uitnodigen…😌
Vroeger: de architect en geslaagde types in de culturele sector reden DS. De dokter en de notaris in een 404 en later 504.
En nu weer naar de fan: ik hoorde van de DS specialist hier in de buurt dat de ds 23 vaak wordt toegerust met extra electrofan aan de zijde van de bestaande koelvin. Als extra hulp. Ze bouwen regelmatig om en het is een forse ingreep. Extra frame achter radiateur, wat elektrique etc. Vaste koelvin blijft, is dus niet voor de herrie maar extra koelcap.
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 en cours de refection
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een DS 23 heeft standaard een elektrische fan.
Net als de 21 IE en 23 IE.
Of bedoel je dat er een 3de wordt bijgezet of ter vervanging van de mechanische fan?
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Zou het grootste probleem niet zijn dat er geen doorstroming onder de kap is?
Waardoor je een eigenlijk veel meer koelvermogen nodig hebt.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
bogaard77 schreef:Het lawaai bij de DS is vooral op hoge toeren door de fan, die je dan niet nodig hebt. Stationair file rijden is een sneldraaiende fan niet irritant. Op hogere toeren is een langzaam draaiende elektrische fan prima.
Volgens mij blijft het bij hogere toeren toch een probleem. Meer warmteproductie en vrijwel geen rijwindkoeling.
De fan zal dan toch behoorlijk moeten draaien…
F.SvM schreef:Zou het grootste probleem niet zijn dat er geen doorstroming onder de kap is?
Waardoor je een eigenlijk veel meer koelvermogen nodig hebt.VgF
ik had dit vermoeden ook al…motor warmte kan moeilijk weg volgens mij.
Als je meer rijwind op de radiateur wil zodat je tijdens rijden niet de fan nodig hebt kun je die luchthappers voor
de kachel/interieur mischien wel gebruiken?
Deze openingen zitten erg mooi in de rijwind en heb wel er eens met de compressor rustig lucht door geblazen en bij de slang gevoeld hoe sterk/snel de luchtstroom was en dit viel mij niets tegen….als je rijd zal hier aardige luchtstroom door vliegen boven de 40km.
Als links en rechts nu mooi aansluit op de radiateur tunnel met dikke buis die glad is van binnen heb je al aardig wat meer rijwind direct op de radiateur lijkt mij?
De verse lucht voor de kachel zul je dan ergens ander weg moeten pakken,dacht zelf aan een mooi rooster met sleuven in de zijkanten van de spatborden.
Hier mooie foto’s van de Spal die ik op het oog heb:
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Joa! schreef:F.SvM schreef:Zou het grootste probleem niet zijn dat er geen doorstroming onder de kap is?
Waardoor je een eigenlijk veel meer koelvermogen nodig hebt.VgF
ik had dit vermoeden ook al…motor warmte kan moeilijk weg volgens mij.
Als je meer rijwind op de radiateur wil zodat je tijdens rijden niet de fan nodig hebt kun je die luchthappers voor
de kachel/interieur mischien wel gebruiken?
Deze openingen zitten erg mooi in de rijwind en heb wel er eens met de compressor rustig lucht door geblazen en bij de slang gevoeld hoe sterk/snel de luchtstroom was en dit viel mij niets tegen….als je rijd zal hier aardige luchtstroom door vliegen boven de 40km.Als links en rechts nu mooi aansluit op de radiateur tunnel met dikke buis die glad is van binnen heb je al aardig wat meer rijwind direct op de radiateur lijkt mij?
De verse lucht voor de kachel zul je dan ergens ander weg moeten pakken,dacht zelf aan een mooi rooster met sleuven in de zijkanten van de spatborden.
Ik bedoel meer dat de lucht er niet snel genoeg uit kan.(dus geen doorstroming)
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dat bij een DS dan echt veel anders als bij een andere auto?