Aan de blaaskant van de ventilateur is het niet echt gestroomlijnd en er is niet veel ruimte.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is dat wel echt zoveel anders als bij een andere auto met volle motorruimte?
Ik heb niet het idee dat het bij mijn CX zoveel anders is.
Tuurlijk een auto waar je zo’n beetje om de motor heen kan lopen zal makkelijker zijn, en die worden vaak ook minder heet
Het heeft met verschildruk te maken.
Hier kan je ook nog eens kijken…
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218469/P60/#1681118
De 25IE van Nard draait probleemloos met een gewone Spal fan. Waar hangt Nard eigenlijk uit? Hij is sinda 23 maart niet meer op het forum geweest!
Voor zover ik weet heeft hij nog niet ver gereden met het “experiment”
Montage van de radiator plat op de instroomopening zou ook nog een optie zijn, dat is al vaker toegepast…
Moet het reservewiel wel in de kofferbak…
Nou, als het niet werkt dan haal je die snelheden niet op de snelweg….
Daar heb je wel een punt…
Ik heb wel eens zo’n ding voor DS op Citromobile gezien, maar die was me toen net iets te duur…
En niet geschikt voor mijn arme dynamo van 45A.
Ik meen dat ie op de voorkant van de radiateur paste.
Maar ik vind het een beetje een omweg om via de dynamo de koeling te verzorgen.
moet volgens mij simpeler kunnen…
Wat we ook niet moeten vergeten trouwens is dat een koperen radiateur veel minder koelend vermogen heeft dan een moderne aluminium uitvoering.
En anders moet je eens horen hoe Harry Martens dat heeft gedaan met zijn rally-DS
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ja, die bedoelde ik dus bij post 96!
Wel een beetje werk!...
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er zijn inmiddels best veel (rally) DSen uitgevoerd met een dergelijke koeling.
Een ander voorbeeld is de rode DSM 4 deurs cabrio uit de UK met de V6 uit een SM.
Een kleinere poelie op de waterpomp zou dat ook niet helpen, normaal wordt deze door de krukaspoelie aangedreven, bij de DS is dat via de nokkenas.
Jan