saxo 1.4 versnellingsbak eventueel van Xsara ?
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 01 april 2015 10:16 PM

goeiedag,
ik heb problemen met de versnellingsbak van mijn 1.4 saxo.  Zeer stroef schakelen.
Auto heeft 110.000 km.  Ik twijfel wel of het aan de bediening zou kunnen liggen. Kan je de schakelstangen of inklemmingen vernieuwen ?
En verder, zou de versnellingsbak van een Xsara 1.4 bruikbaar zijn ? (hebben zelfde motor). Dan zou ik misschien sneller een versnellingsbak kunnen vinden.

danku

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 161
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 02 april 2015 10:59 PM
  [ # 1 ]

Als de pook met alle bewegingen zwaar gaat zit je schakelgewricht vast, deze is goed te smeren.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 79dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 91dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
KefXsara
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 103
Geregistreerd: 19-03-2011

- C4 (2004-heden) 1.6 16v Ligne Ambiance
- Xsara 1.4I Berline
- Xsara 1.4 hdi ligne pestige
Gepost: 06 april 2015 10:30 AM
  [ # 2 ]

Saxo en Xsara hebben andere bakken, lijken wel een beetje op elkaar. Smeren wat me voorganger zegt of bakolie verversen kan veel helpen.

C4 1.6 16v Ligne Ambiance, Xsara 1.4hdi Prestige 2004, Xsara 1.4i Prestige 2001, Xsara 1.4i Prestige 1999, ZX 1.6i Tonic, BX 1.4, AX 1.1.

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 07 april 2015 12:47 AM
  [ # 3 ]

Bak van een Xsara 1.4 past op een Saxo 1.4, heb dit zelf eens gedaan.
Enige verschil is de eindoverbrenging, je Saxo wordt er wel trager van maar ook zuiniger.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 april 2015 01:05 AM
  [ # 4 ]

Anders een bak uit een ZX-Berlingo of een Peu 206-306 of ... als het maar een 5 bak is die achter een 1.4 hing.

Maar gooi er eerst eens nieuwe en de juiste olie in, rij daar eens een week mee, veel kans dat het opgelost is.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 04 mei 2015 05:51 PM
  [ # 5 ]

hoi, bedankt voor de tips. ben heel lang niet online geweest hier en de werkzaamheden hebben ook stil gelegen.
Ik ga er volgend weekend eens aan beginnen, eerst bakolie een vervangen, iemand een tip welke olie best ?
Iemand zei me ook van de schakelstangetjes te vervangen, klopt dat ?
Ik vond deze redelijk goedkoop, wat denken jullie ?
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/transmissie-en-toebehoren/m924054673-citroen-saxo-grp-n-schakelstangen.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 mei 2015 02:53 AM
  [ # 6 ]

75W/80 is de enige juiste olie, 2 liter, merk maakt niet echt uit.
schakelstangetjes zou kunnen maar zou ik eerst even voelen hoe ze er nu aan toe zijn.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 05 mei 2015 07:35 PM
  [ # 7 ]

ok dankjewel !

Profiel  
 
Bart1989
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3180
Geregistreerd: 10-10-2007

Gepost: 05 mei 2015 07:47 PM
  [ # 8 ]

Mag ik vragen hoeveel toeren jouw Saxo draait bij 120 km/u?

 

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 06 mei 2015 09:09 AM
  [ # 9 ]
Bart1989 schreef:

Mag ik vragen hoeveel toeren jouw Saxo draait bij 120 km/u?

dat zou ik eens moeten bekijken, geen flauw idee, ik doe zelden autostrade maar zal het bij de eerstvolgende keer eens in de gaten houden

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 14 mei 2015 03:24 PM
  [ # 10 ]
Bart1989 schreef:

Mag ik vragen hoeveel toeren jouw Saxo draait bij 120 km/u?

hoi eindelijk eens gelukt dit te testen, beter laat dan nooit Smile
Ik heb 2 saxo 1.4 :
de éne is een 1999 (gewoon model), de andere een 2000 (type vts)
Die van 1999 draait bij 120 km/u net voorbij de 3000 rpm, 3200 ongeveer.
De 1.4 vts van 2000 moet ik nog eens testen, maar ik denk dat die veel meer toeren zal maken, want heeft denk ik een andere bak met kortere verhoudingen.
Tot later

Profiel  
 
YoeriB
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 39
Geregistreerd: 10-06-2013

Gepost: 20 mei 2015 12:35 PM
  [ # 11 ]

Ik heb ook zo’n schakelprobleem gehad (met een bak krakende herrie erbij tijdens het schakelen) in mijn VTS uit 2000. Dat bleek een scharnier in de schakelstangen te zijn. Er zit ergens vlakbij het schutbord een langwerpig scharnier met een vertical overbrenging. Die was bij mij uiteindelijk het probleem. Kreng valt amper te smeren, dus een klein gaatje in het midden geboord en een smeerspray er in. Schakelt nu al ruim een jaar weer als een zonnetje.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 21 mei 2015 09:18 AM
  [ # 12 ]
scatt schreef:
Bart1989 schreef:

Mag ik vragen hoeveel toeren jouw Saxo draait bij 120 km/u?

hoi eindelijk eens gelukt dit te testen, beter laat dan nooit Smile
Ik heb 2 saxo 1.4 :
de éne is een 1999 (gewoon model), de andere een 2000 (type vts)
Die van 1999 draait bij 120 km/u net voorbij de 3000 rpm, 3200 ongeveer.
De 1.4 vts van 2000 moet ik nog eens testen, maar ik denk dat die veel meer toeren zal maken, want heeft denk ik een andere bak met kortere verhoudingen.
Tot later

en de vts 1.4 draait er dus meer, dat zijn er 3600 rpm bij 120 km/h

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 21 mei 2015 09:18 AM
  [ # 13 ]
YoeriB schreef:

Ik heb ook zo’n schakelprobleem gehad (met een bak krakende herrie erbij tijdens het schakelen) in mijn VTS uit 2000. Dat bleek een scharnier in de schakelstangen te zijn. Er zit ergens vlakbij het schutbord een langwerpig scharnier met een vertical overbrenging. Die was bij mij uiteindelijk het probleem. Kreng valt amper te smeren, dus een klein gaatje in het midden geboord en een smeerspray er in. Schakelt nu al ruim een jaar weer als een zonnetje.

ok thx zal het dit weekend eens van dichterbij bekijken

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook