Wat ik uit het draadje van Nard destilleer is dat hij een gewone setup heeft met de IE radiateur en koeltunnel. Alleen is de mechanische fan vervangen door een elektrische. Wat inderdaad wel mee speelt is de veel betere afstelling van ontsteking en injectie. Alleen al vacuumvervroeging doet al heel veel qua rendement in deellast.
Zal zo eerst eens een andere dynamo bestellen, dit is de goede toch?
http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=72&returnId=72&itemId=670
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ijcobar schreef:Wat ik uit het draadje van Nard destilleer is dat hij een gewone setup heeft met de IE radiateur en koeltunnel. Alleen is de mechanische fan vervangen door een elektrische. Wat inderdaad wel mee speelt is de veel betere afstelling van ontsteking en injectie. Alleen al vacuumvervroeging doet al heel veel qua rendement in deellast.
Als de setup standaard is, is er dan wel sprake van een groter watervolume door een expansievat? Aangezien een standaard injectie dat ook heeft.
Okay, mijn DS stond niet in de windtunnel en was niet bij TNO alwaar er 34 sensoren op zaten, dus weten wij het allemaal niet zeker. Er zijn wel een paar zaken die mij opvallen als ik naar andere constructies kijk. Wij hebben heel wat geleerd met onze rallyauto (die liep constant heet)
Natuurlijk moet de auto kloppen. Ontsteking en mengsel moeten in orde zijn. Te arm en te vroeg ontsteken geeft warmte.
De radiateur moet fris zijn en de thermostaat moet ook helemaal open gaan. Ook een kapotte rits in de slurf of gare waterpomp is fout.
Een motorblok vol bagger en kalk krijg je ook nooit koel.
Een groter volume water werkt zeker om pieken in de opwarming te voorkomen, dus effe snel klimmen in de zomer. Maar niet op een snelweg en eenmaal te heet kost het langer om te koelen. Het is een warmte buffer.
Vaak koopt men een fan op de sloop van een fiat Panda of een oude CX propellor. Sommige fans zijn ontworpen om in een tunnel te draaien, monteer ze los en ze doen niks! Ik heb een NIEUWE fan gekocht met hoog vermogen, die gemaakt is om zonder tunnel achter een radiateur te draaien.
http://www.biesheuvel.nl/automotive/onder-de-motorkap/ventilatoren/high-power-zuigend/fan-11-inch-280mm.html
Deze fan wordt geschakeld door het motormanegement en die meet kop temperatuur, dat is wat anders als een schakelaar in de radiateur. Bij 97 gr gaat hij aan en koelt tot 84 graden. De eerste rit bij 30 graden moet nog komen, maar nu slaat hij zelden aan en als hij draait, maar heel even.
Laat de zomer komen en wij zullen het zien, het kan dus nog steeds fout gaan…..............
Misschien kan je dit weekend even een rondje Sahara voor ons doen?
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ijcobar schreef:Zal zo eerst eens een andere dynamo bestellen, dit is de goede toch?
http://www.citroworld.com/tableaux/index.php?pageId=24&catId=72&returnId=72&itemId=670
yep.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nieuwe dynamo besteld. Die Spal fan zal ik uit de states moeten halen, is niet leverbaar hier. Vreemde situatie.
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Hier al geprobeerd? http://www.spal.venus.nl/
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Ja, zij hebben contact gehad met Spal. Niet leverbaar.
Hier maar proberen:
http://www.kartek.com/Product/4475/12-Drop-In-Brushless-Fan.aspx
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je echt een elektrische fan wilt waarom dan een 70A dynamo? Waarom niet meteen 100A of zo?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Die van Biesheuvel bij Nard lijkt toch ook goed?
€100,- en trekt 9,2 A…
JanSr schreef:Als je echt een elektrische fan wilt waarom dan een 70A dynamo? Waarom niet meteen 100A of zo?
Die Spal trekt maximaal 273 watt op volle snelheid, dus die extra 20A is zat.
H@ns schreef:Die van Biesheuvel bij Nard lijkt toch ook goed?
€100,- en trekt 9,2 A…
Is niet regelbaar in toerental.
Ik heb niet zoveel verstand van elektronica, maar kan dat niet met zoiets?
http://nl.aliexpress.com/wholesale?SearchText=dc+motor+speed+regulator+12v+20a&catId;=&initiative_id=SB_20150408045346