hallo, mijn BX heeft het volgende probleem:
na het vervangen van de koppeling, (wagen dus omhoog) is er een verbindingstuk van de retour kapot gegaan.
het verbindingstuk dat net boven de achteras zit aan de bijrijderskant.
de auto komt goed omhoog en zakt zoals het hoort, maar in de rijstand blijft de vering hard.
is er iemand die me kan vertellen of dit verbindingstuk 1 of 2 verbindingen heeft, want hij was te kapot om dat goed te zien.
de doorzichtige slang heb ik nu tijdelijk verbonden, maar geen verbetering in de vering en het lekt LHM vanuit de achteras.
is de zwarte slang (die in de as gaat) ook daarmee verbonden ?
En staat het auberhaupt in verband met de niet werkende vering ? of zijn er nog ander mogenlijke problemen ?
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Je hebt per veerpoot achter 2 retours, een voor lucht (niet echt een retour, maar dat is het slangetje wat eindigt in de buis) en een voor LHM. Na 1230542350134013 keer heen en weer gaan icm. leeftijd dichten die cilinders niet zo goed meer af en krijg je wat (inwendige) lekkage. Deze gaat via de doorzichtige slang weer richting vat. Het T-stuk is ook echt een T-stuk, namelijk met 3 aansluitingen. De retour van de andere veerpoot zal nu wel aan het lekken zijn.
Harde vering kan hier mijn inziens niks mee te maken hebben.
aah dan heb ik nu dus alle twee de veerpotten op elkaar aangesloten, de 3rde slang naar het vat moet ik nog vinden.
weet je zo waar die langsloopt ?
die harde vering zou kunnen komen door slechte cilinders ? of kan een veerbol zo maar ineens de geest kunnen geven ?
Harde vering komt meestal doordat de bollen ‘leeg’ zijn. Het stikstof wat in de bol hoort te zitten is er dan uit. Dan kan ook opeens gebeuren doordat het membraan scheurt.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Harde vering achter is vrijwel zeker een lek membraan is de veerbol.
En dat kan inderdaad plotseling ontstaan, bijvoorbeeld door de wagen in de hoogste stand te zetten.
Dan wordt het membraan namelijk maximaal belast.
Toevallig heb ik dat recent zelf ook meegemaakt. Vrij kort achter elkaar, eerst vóór, na de winterstop ook achter. Bollen waren goed op druk.
Als je er op heterdaad bij bent zie je ze bellen blazen…
Beste is 2 nieuwe kopen.
Harde vering vóór kan ook een stroeve veerpoot zijn, de constructie is heel anders dan bij de simpele achterveercilinder.
Om nog even Vermond zijn verhaal inzichtelijk te maken:
okee, duidelijk, ik ga de bollen maar eens testen.
(en een T stukje zoeken om alle 3 de slangen aan te sluiten)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Wel grappig, want waarschijnlijk komt nu de ‘lekkage’ van je veerpoten-voor aan de achterkant eruit, zie schema van .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
m bij die 3rde slang te komen, is het nodig om de benzine tank uit te bouwen of moet ik er zo bij kunnen komen ?
Komt dat via de octopus naar achter kennelijk…
Dit soort slangverbinders kan je trouwens bij de Brezan krijgen. (diameter moet je even uitvinden)
https://www.dutchcarparts.nl/auto-onderdelen/universeel/autoslangen/slangverbinders&artid=G7315-00881_-_158
En in Frankrijk daar woon ik namenlijk
klopt het dat de veerbollen achter 40 bar zijn ? (BX 19D break)
Daar zou het helemaal geen probleem moeten zijn, maar ik kan me een periode herinneren dat je onderdelen van de DS beter in NL dan in F kon krijgen!
hidde beekman schreef:klopt het dat de veerbollen achter 40 bar zijn ? (BX 19D break)
Ja. Grote bol (500cm3)
ellende hier, niemand weet wat en onderdelen zijn lastig te vinden.
ze hebben gewoon geen zin om mee te denken.
je kunt het ze niet kwalijk nemen, ‘t zijn gewoon fransen !!
Vive NL!