Even nog een vraag:
De automaat is een tijdje terug gespoeld. Hij schakelt zowel warm als koud mooi soepel op en af. Warm nog iets mooier dan koud maar dat is logisch.
Als ik langdurig op de snelweg 120-130 km/h rijd voel ik af en toe een ‘schok’ het toerental loopt dat heel even ca 500 rpm op en af. Op een rit van 200 km gebeurt dat iets van 2-3 keer. Er is geen duidelijke aanleiding bv omdat de snelweg iets op- of afloopt.
Herkennen jullie dit?
kan dit een symptoom zijn van slijtage van iets in de hogere versnellingen?
simuleren met handmatig schakelen heb ik nog niet geprobeerd.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik herken het niet. Het klinkt alsof hij even terugschakelt naar 5 en daarna meteen weer naar 6 gaat. Zou hij niet mogen doen bij constant 120 km/h. Alleen als je bij die snelheid zelf de kick-down activeert, schakelt hij naar 5.
Is het pas gaan optreden na het spoelen?
Rij eens zo’n rit van 200 km helemaal met de bak in handmatig en kijk of het dan ook gebeurt.
En zeker even bij Johan navragen.
Handmatig rijden om na te gaan of het probleem door het brein veroorzaakt wordt?
Of het voor het spoelen plaatsvond weet ik niet.
waarschijnlijk wel, maar ik zal het minder goed gemerkt hebben, omdat hij ervoor in de lagere versnellingen meer met schokjes schakelde. Vooral het terugschakelen vlak voor stilstand.
Lange rit doe ik liever nog even niet omdat de krukastandwielen waarschijnlijk nog lekken.
Ga ik volgende week eerst nog even voor terug naar JO.
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Handmatig schakelen werkt ook via het brein. Alleen neem je in de stand handmatig zelf het meeste denkwerk van het brein over. Mocht het brein om een of andere reden denken dat hij moet terug schakelen naar 5, dan heb je dat in de stand handmatig niet meer. Op die manier kan je vaststellen of het brein hier iets raars doet.
De krukastandwielen? Je bedoelt waarschijnlijk de krukaskeerringen.
ok dank je. ik ga het proberen.
Sorry, ik bedoelde de nokkenas-verstel-tandwielen. Deze: http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?p=519649#p519649
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Overigens kan de nieuwe bakolie na het spoelen nog vuil losmaken in het brein en de bak. Misschien wort dit daardoor veroorzaakt.
Het effect zou weer kunnen verdwijnen doordat het zwevende vuil neerslaat, opgenomen wordt door de olie of eruit gefilterd wordt. Dat laatste ben ik niet zeker van; weet niet of de automaat van de C6 een filter heeft.
ik meen dat de Aisin bak geen filter heeft.
Volgende week ff aan JO vragen.
Waarschijnlijk blijft er een klepje hangen of zoiets
Nu de auto nog onder garantie valt ff goed uitzoeken.
Beste Mensen,
nog even een ander vraagje over de Bak. Omdat ik nog 2 maanden garantie heb op de bak, ben ik de komende tijd heel scherp om ongewoonheden aan de bak. Het probleem van hierboven heeft zich niet meer voorgedaan, maar eerlijkheidshalve heb ik niet verder dan 60 km aaneensluitend gereden. Het kan een hele stomme vraag zijn, omdat ik nooit automaat heb gereden kan het zijn dat ik iets vraag wat normaal is.
Zojuist bij het inparkeren (paar keer voor- en achteruit steken), zette ik hem van de achteruit in de P.
Dat gaat met enige weerstand. Ik voel dat de bak als het ware protesteert als ik het zo doe.
Vervolgens heb ik iets anders geprobeerd. Direct vanuit de D in één beweging door naar de P. Dat ging wel heel soepel. net alsof ik de bak voor de gek houd door snel over de R heen te schakelen.
Is dit normaal? m.a.w. moet ik mijzelf aanleren vanuit de R eerst naar de D te schakelen alvorens in de P te zetten?
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nee hoor, van R naar P moet ook soepel gaan.
ok, dank je. net nog even geprobeerd.
soms gaat het toch niet helemaal lekker van de R in de P.
meestal gaat het goed, maar soms gaat het met een behoorlijke ‘kloenk’.
dan moet je best wat kracht zetten om hem in de P te krijgen.
hij schakelt af en toe ook niet helemaal lekker heb ik het idee.
Vooral als hij dicht bij een overschakelmoment zit, hapert hij wel eens.
zonder heen of terug te schakelen geeft hij dan een schokje. vooral als de bak warm is.
Storing uitlezen bij GJO heeft niks opgeleverd. volgens hem zou het ‘brein’ de veroorzaker moeten zijn.
Gisteren de bak op een lange rit even goed kunnen testen.
Wat bleek;
Bij rustig accelereren vanaf 120-130 km/h rijden in de 6, schokt de bak af en toe (1-2-3 keer) zonder terug te schakelen.
Bij hard accelereren doet hij het niet want dan schakelt hij terug naar de 5 (gaat wel met een schok trouwens)
Het lijkt als het ware alsof het koppel boven een bepaald punt komt waarbij deze weliswaar te hoog voor die versnelling alleen ‘net niet’ hoog genoeg om terug te schakelen. Bijvoorbeeld op de A2 tussen Den Bosch en Utrecht over de bruggen op cruiscontrol. Als hij bergop gaat over de bruggen ‘springt’ hij als het ware een paar keer uit de versnelling en direct er weer in zonder terug te schakelen.
Verder merk ik dat hij van 3-4 en van 4-5 af en toe blijft ‘hangen’ of ‘pendelen’ en bij een warme bak een schokje bij terugschakelen naar de 1 bij een stoplicht. Typisch gevalletje van te laat spoelen (165 dkm). Morgen contact opnemen voor garantie (ik zit gelukkig nog binnen 6 maanden).
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat wordt dus een nieuw brein. Zal de verkoper niet leuk vinden. Kan je zien wat je garantie waard is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Het wordt onder garantie vervangen.
Ik moet wel een deel van het Brein meebetalen omdat het een slijtage-onderdeel is.
De les: Tijdig spoelen loont. Mijn bak was bij aanschaf (165.000 km) niet eerder gespoeld.
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
guznax schreef:
Ik moet wel een deel van het Brein meebetalen omdat het een slijtage-onderdeel is.
Pardon??
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waar ik de auto gekocht heb, kon ik alleen een soort verzekering (autotrust) afsluiten.
Dit is onderdeel van hun voorwaarden. Bij BOVAG mogen garages herstellen met 2e hands onderdelen van ongeveer dezelfde leeftijd. Bij autotrust kan het met nieuwe onderdelen, maar dan betaal je wel een deel mee. dat vind ik ook wel redelijk.
Ook kan ik dan zelf kiezen waar ik reparaties kon laten uitvoeren, mits je binnen een bepaald uurtarief blijft. Dus geen gezeik met onervaren geklungel.