Poll | ||
Chiptuning Citroen C6 2.7 HDI 204 pk naar 240 pk | ||
Doen want technisch verantwoord | 6 | |
Niet doen want niet technisch verantwoord | 7 | |
Geldverspilling | 4 | |
Geen idee | 0 | |
Totaal Aantal Stemmen: 17 | U moet een ingelogd lid zijn om te kunnen stemmen |
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Mijn vragen zijn of er iemand ervaring heeft met Chiptuning een Citroen C6 2.7 HDI 204 pk?
Waarom zou je het doen? En waarom ook niet?
Is het verbruik zoveel gunstiger dat je jaarbasis de kosten van 399 euro het eruit haalt?
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Hoe is de automaat bemeten? Als die het toegenomen vermogen niet goed kan verwerken kom je voor stevige kosten te staan….
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
De automaat kan dat inderdaad niet aan. Al in de standaardconfiguratie zijn er veel voortijdig overleden. Die in de 3.0d is veel sterker.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Motor kan dat prima aan, de bak echter niet ....
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
ah goed om te vernemen. Dan ga ik het niet doen. Het ging mij voornamelijk ook om een beter verbruik. A.s. zaterdag op de meeting wordt hopelijk de bak gespoeld.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Goed geregeld, dat spoelen van de bak tijdens de meeting!
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Ja inderdaad. Alleen ik las nu net dat het al aardig vol zit. Ik hoop dat ik er nog bij kan.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Aan de automaat zal het niet liggen.
Slechts haperende breinen door te laat spoelen is een veel voorkomend probleem.
Daar komt bij dat geen gek het in zijn hoofd zal halen om na iedere stilstand het volledige koppel aan te spreken.
Er zit als steeds een forse veiligheidsmarge in een werktuigbouwkundige constructie zoals een automaat. Reken maar op een factor 2.
In de praktijk betekent het dat je als daar reden voor is kunt genieten van een veel vlottere auto.
Wat zal blijven is dat idiote traagheidsprobleem van die automaat. De eerste seconde vanuit stilstand gebeurt er vrijwel niets.
Chiptunen van een C6 zal moeten gebeuren “op de gok”. Het ding wenst zich niet te onderwerpen aan een rollentestbank, omdat het antislipsysteem zich niet laat uitschakelen, anders dan het knopje doet vermoeden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
In de tijd dat de C6 2.7d nog als jonge gebruikte van enkele jaren en met slechts enkele tienduizenden kilometers op de teller te koop aangeboden werd, waren er al veel met uitgewisselde bak. Aan vervuiling kan het bij dergelijke kilometerstanden nauwelijks gelegen hebben. Volgens mij kon niet ieder exemplaar van die bak het koppel van de motor aan. Iedere eigenaar moet het zelf weten, maar ik zou niet beginnen aan het tunen van een 2.7d. Inruilen voor een 3.0d lijkt me een betere optie.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Je kunt natuurlijk het koppelbereik vergroten zoals bij de 3 liter HDI is gedaan zonder boven de max toegestane 440 Nm te komen. DE 3 liter reageert daardoor veel direkter. Ik denk dat de 440 Nm wel een echte grens is. Voor zowel de 2.7 als de 3 liter zijn deze waarden gelijk.
Misschien kan chiptunen bij gelijkblijvend vermogen wel het verbruik gunstiger maken.
Bij de 2.2 zou ik het wel overwogen hebben.
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 01-04-2015
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Lineage
Ik heb besloten hem lekker standaard te laten.
Citroën BX 19 TRI (1989),
Citroën Xantia 1.8X (1993),
Citroën C6 2,7 HDiF (2006)
nu: Citroën DS5 1.6 e-HDI (2012)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
RensKorevaar schreef:....Al in de standaardconfiguratie zijn er veel voortijdig overleden. Die in de 3.0d is veel sterker.
Benieuwd waar je dit op baseert.
Hoeveel is veel?
Zoals gebruikelijk zal het verschil hooguit zitten in andere schakelmomenten en misschien eindelijk nieuwe software zonder die belachelijke vertraging.
Bij lage km stand automaat probleem = nieuwe automaat onder garantie. Meer dan 80.0000 km zonder spoelen kan al problemen geven.
Is dit van hetzelfde ramptoerisme als het verhaal over kapotte motoren?
Iedere werktuigbouwkundige constructie heeft overmaat, meestal ongeveer een factor twee.
Opvallend is dan ook dat de alarmisten veelal gevonden worden onder a-technici.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Nee, aan ramptoerisme doe ik niet mee. Echt, ik heb een tijd lang de advertenties van tweedehands C6’en gevolgd en bij de 2.7d heel vaak de vermelding van een al dan niet onder garantie vervangen versnellingsbak gezien, maar bij de 3.0d nooit. Helaas heb ik mijn observaties niet gedocumenteerd, dus ik kan er geen statistische analyse op loslaten…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:RensKorevaar schreef:....Al in de standaardconfiguratie zijn er veel voortijdig overleden. Die in de 3.0d is veel sterker.
Benieuwd waar je dit op baseert.
Hoeveel is veel?
Zoals gebruikelijk zal het verschil hooguit zitten in andere schakelmomenten en misschien eindelijk nieuwe software zonder die belachelijke vertraging..
Jan, kom op hoor, alsjeblieft.. het is algemeen bekend dat Aisin die bakken intern heeft aangepast en dat het dan niet alleen software betreft maar oa. wijzigingen aan de lock-up, de koppelomvormer en nog wat meuk. Ik heb het hier niet bij de hand allemaal, maar dezelfde wijzigingen zijn oa. terug te vinden op volvo’s met deze bak.
Rens heeft ook gelijk dat de 2.7 bakken veel vaker storingen geven dan die in de 3.0.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Met alle respect, je beweert dus eigenlijk niets.
Er zijn nu eenmaal zeer veel meer 2.7 op de weg dan 3.0.
En een verhoging van ruim 10% van het koppel gaat onmerkbaar door zo’n bak.
Chiptuners hebben het over een verhoging van 440 NM naar 500 NM, een verhoging van 11,5%.
En bovendien zal dat topkoppel slechts in een zeer klein percentage van de rijtijd worden toegepast.
Alleen al omdat het nu eenmaal niet beschikbaar is in het gehele toerenbereik, maar vooral omdat niemand plankend van A naar B rijdt
En dat topkoppel laat niets breken, waar kennelijk angst voor is. Wel kan het de slipduur bij de fricties die bij het overschakelen dienstdoen iets verlengen. En daarmee dus een beetje slijtage.
Denk het eens rustig door en je zult zien dat het in de praktijk zal gaan om pakweg 10% extra slijtage in hooguit van 10% van de tijd, en dan moet je al aardig woest rijden. Op de levensduur van zo’n bak dus onbetekenend.
Gewoon iets vaker spoelen.
Dus: Chiptunen kan geen kwaad.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop