Ik loop nu te worstelen met de binnenste (kroon)moer van de aandrijfas. Handicap is dat de as aan de achterkant nauwelijks is vast te houden, moordenaars en griptangen glijden er overheen
Iemand een slim idee om ‘m los te krijgen? Warm stoken? En ja ik heb de speciale sleutel voor de moer.
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die moer zit toch niet op de as vast, maar in de fusee? Dan zou de as schroefdraad moeten hebben. Of laat mijn geheugen me in de steek?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
De moer zit wel degelijk op de schroefdraad van de aandrijfas vast en is ook geborgd. Heb je de borg al gevonden en teruggeltikt?
Misschien overbodig om te vermelden maar de aandrijf as linksvoor heeft normale schroefdraad en de as rechtsvoor heeft linkse draad.
Makkelijker is het als je onthoudt dat de moeren altijd naar voren toe losgedraaid dienen te worden.
Zit de motor nog gewoon in de auto?
Ah kijk daar heb ik wat aan. Ik heb idd de borgplaat gemist (had geen onderdelen boek bij me)en had ‘m ook niet gezien. Weet nu waar ik moet zoeken…
En ja de motor zit nog in de auto maar ik heb een kapotte dubbele homokineetaan een stuk(gebroken aan de bakkant). Dus de as moet eruit en ga ik nu vervangen door een homokineet aan de wielzijde een een ouderwetsche kruiskoppeling aan de bakzijde.
Wordt vervolgd.
Er bleek toch geen borgplaatje te zitten.
Uiteindelijk de aandrijfas tegengehouden met een moordenaar van 1 meter en en de boel losgedraaid met een pijp van anderhalve meter. De aandrijfas tordeerde en kwam toen eindelijk met een luide knal los. Pfoe…
Dit week-end of begin volgende week de andere as monteren, idem nieuwe remvoeringen voor en dan kan het monster weer rijden.
Ja dat kan muurvast zitten. Maar fijn dat het je uiteindelijk toch is gelukt. Bij het monteren wel een borg eronder plaatsen hoor en ook weer met een stuk pijp op de sleutel muurvast aandraaien net als de buitenmoer van de trommel. Voor montage van de trommel de astap goed ontvetten ( het conische deel en de binnenzijde van de trommel).
Tot op Citromobile met de Traction!!!!!
Toch nog even een vraag, hoe krijg ik de as uit het binnenlager? Of is daar ook een aparte trekker voor nodig
Totaal aantal Berichten: 141
Geregistreerd: 27-10-2012
- Traction Avant 11 BL 1953
- CX 25tri automatic serie2 break
- C5 break
spoorstangkogel losmaken, onderfuseekogel trekken, met speciaal gereedschap as uitduwen, met zelfde gereedschap nieuwe erin trekken etc. etc.
Bovenstaande klopt, maar je kan ook met een stuk lood of hardhout tusse hamer en kop vd as, de as voorzichtig eruit tikken. Pas op want je beschadigt zo snel de kop van de as.
Nog beter is het om de trommelmoer op de as te draaien en vervolgens met lood of hout ertussen de as in de richting vd bak eruit te tikken. En ja je moet de fusee losmaken anders heb je geen ruimte om de as te verwijderen.
Of natuurlijk bij TAN het gereedschap lenen…...
Dank, ik ga idd met een stuk hout er tussen de boel eruit halen. Eens kijken of ik dit weekend nog ergens tijd heb…
En heeft iemand een misschien foto van hoe het officiele gereedschap eruit ziet waarmee je de as en/of het binneste lager eruit perst?
Totaal aantal Berichten: 15698
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je gaat de kapotte as toch niet meer hergebruiken, dus gewoon met de hamer
Hierbij een fotootje van het benodigde gereedschap 1824-T. Te koop bij TAN voor 105,75 euro.
@ graddus: het is natuurlijk zonde om een goede astap kapot te slaan als dit niet noodzakelijk is. Goede afstappen worden steeds zeldzamer en zijn te gebruiken bij het reviseren van een aandrijfas.
Dank Aard! Ik ben trouwens niet van plan de as aan gort te slaan, het gaat hier om een (dure) dubbele homokineet die in tweeen is gebroken aan de bakkant. Dus ik wil sowieso kijken of ie nog te maken is.
Gelukkig maar. Er worden immers meer onderdelen vernield door ondeskundig sleutelen dan door slijtage…..
Gaat het nog lukken voor Citromobile ?