Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
De naam Aircross klinkt bekend. Plak die naam op een studiemodel en je zou kunnen denken aan oude wijn in nieuwe zakken, maar het tegendeel is waar. De werkelijk vernieuwende Aircross 2015 gaat verder op de weg die met de C4 Cactus is ingeslagen, veel verder. Kijk en geniet van een SUV zoals je er nog nooit eerder een gezien hebt!
Met het concept C4 Cactus Aventure liet Citroën voor het eerst zien wel open te staan voor sportieve variaties op het thema C4 Cactus. Nu presenteert Citroën een studiemodel dat veel verder gaat. De vormentaal is die van de C4 Cactus, maar dan vertaald van cross-over naar rasechte SUV. Bij die vertaling is de nieuwe, vrolijke exterieurstijl met dubbele verlichtingsstroken en flankbescherming niet verloren gegaan. Ook het interieur in de stijl van een comfortabele lounge vinden we terug in de Aircross, maar dan nog veel explicieter. De foto’s van dit studiemodel maken nieuwsgierig, dus laten we de tekst van het persbericht ook maar eens gaan analyseren.
De Aircross moeten we begrijpen als een echte SUV met flinke afmetingen. Bij een lengte van 4m58 is hij 2m10 breed en 1m80 hoog. Waar de Cactus op foto’s groter lijkt dan hij is, geldt voor de Aircross het tegendeel. De wielen voor bandenmaat 275/45R22 drukken uit dat deze auto een stevig contact met de weg zoekt, met elke weg. De nadrukkelijk horizontale carrosserielijnen uiten ook hun verbinding met de weg. Zelfs de venstergordel is horizontaal, een effect dat nog benadrukt wordt door de gespen ter hoogte van de achterportieren. Wat een speels designelement lijkt, zou moeten zorgen voor betere aerodynamica. Datzelfde geldt voor de luchtin- en uitlaten bij de wielkasten: zij moeten turbulenties verminderen. Hoewel de Aircross gladder oogt, is ook hier sprake van “air”-bescherming; geen Airbumps zoals bij de C4 Cactus, maar een Alloy Bump. Het gaat hier om een “padding” met aluminiumschuim in een honingraatstructuur. Deze zou bescherming, gewichtsreductie en esthetiek combineren tot een innovatief antwoord op de behoeften in het SUV-segment. De chevrons zijn opnieuw in de grille geïntegreerd en dat heel overtuigend.
Binnen is alles gedaan om het lichamelijke en het geestelijke welzijn van de inzittenden te stimuleren. Het interieur is licht, kleurig en nóg opgeruimder dan dat van de C4 Cactus. Net als buiten is het lijnenspel voornamelijk horizontaal: dit moet nog meer binnenruimte suggereren. De zetels zijn “king size”, maar niet zo dat je erin verdwaalt. Vooral de hoofdsteunen willen een gevoel van geborgenheid geven. De bijzonder open geweven stof is zowel functioneel modern als vertrouwd vintage. De handgrepen en opbergruimten herinneren ook hier aan de cultuur van het reizen. Het veelgeprezen handschoenenvak van de C4 Cactus vindt hier zijn pendant in een multifunctionele opbergruimte in de middenconsole. Op de foto’s oogt die zeer massief, maar misschien valt dat in het echt wel mee.
Het dashboard is in uitzonderlijk pure vormen gehouden. De twee HD-breedbeeldschermen zijn allebei 12”. Ze zijn geschakeld door de bestuurder te gebruiken en dan te bedienen via touch pads aan weerszijden van het stuur. De passagier kan via een sensor het rechterscherm ook elektronisch naar rechts bewegen en dan reisinformatie raadplegen, muziek luisteren of zelfs films kijken.
De Aircross is niet alleen een studie in SUV-styling en infotainment, de concept car heeft ook een interessante aandrijving meegekregen om de hybridetechnologie in een SUV-toepassing te verkennen. We nemen de technische beschrijving integraal over uit het persbericht.
Het concept Citroën Aircross geniet van de Hybrid Plug-In-technologie, gekoppeld aan een benzinemotor. De oplaadbare hybride aandrijflijn wordt gekenmerkt door de invoering van de elektromotor op de achteras. Een gedurfde configuratie die perfect past bij Citroën Aircross: het optimaliseert het dynamische rijgedrag en zijn motoriek en staat tegelijkertijd garant voor een uitstekend resultaat betreffende verbruik en uitstoot.
Citroën Aircross is een combinatie van een thermische benzinemotor en een elektrische motor die zich aan de achteras van de wagen bevindt en een vermogen van 95 pk (70 kW) en een koppel van 200 Nm ontwikkelt. De elektrische motor wordt gevoed door lithium-ionbatterijen, die in amper 3,5 uur worden opgeladen via een gewoon stopcontact (16A). Hij wordt gecombineerd met een 1.6 THP benzinemotor, met een vermogen van 218 pk (160 kW) en een koppel van 275 Nm.
Dankzij de hybride plug-in helpt Citroën Aircross het milieu te beschermen. Dit geldt vooral in het stadsverkeer, met de ZEV-modus (Zero Emission Vehicle) om volledig over te schakelen op elektriciteit en een autonomie van 50 km, of op wegen waar je vaak moet optrekken en vertragen en waarbij de hybridisatie het verbruik beperkt door beide energievormen in te schakelen. Op de snelweg neemt de thermische motor met zijn prestaties de fakkel over.
Op rijgemak en rijsensaties wordt niet ingeboet. Integendeel, wanneer het gaspedaal hard wordt ingedrukt en er onmiddellijk koppel gevraagd wordt, koppelt een “boost”-functie het koppel van de thermische motor aan dat van de elektrische motor en kan het concept Citroën Aircross hoogstaande prestaties bereiken (313 pk), zonder dat dit ten koste gaat van het verbruik (1,7 l/100 km en 39 g/km CO2). Hij trekt in 4,5 0 seconden op van 0 naar 100 km/u.
Had jij bij het lezen van het bovenstaande ook de hoop dat dit moois misschien op de AutoRAI te zien zou zijn? Helaas! De Citroën Aircross gaat zijn beurspremière maken op de Shanghai Motor Show. Aangezien China niet alleen de snelstgroeiende markt voor Citroën is, maar ook in absolute aantallen de grootste (nu al 25% van de omzet), is deze keuze begrijpelijk. Dat China nog maar net de genoegens van serieuze SUV’s kan smaken en volgens Citroën nu al klaar is voor zo’n postmoderne herinterpretatie ervan, toont aan hoe snel deze markt volwassen wordt. We moeten het op de AutoRAI dus zonder de Aircross doen, maar we kunnen natuurlijk wel voluit genieten van de foto’s. Wat je op een beurs toch niet gewaar wordt, maar waarnaar we natuurlijk wel heel nieuwsgierig zijn, is wanneer de resultaten van deze bijzondere vingeroefening in een productiemodel terug te vinden zullen zijn.
tekst: RensKorevaar o.b.v. persbericht Citroën Nederland, foto’s: Citroën Communication
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zo zeg, dat zijn prestaties en verbruik (58,82 km/dm3 met 230 kW dat kan toch niet) waar je U tegen zegt. Jammer dat ik geen SUF nodig heb en dat ik ‘m foeilelijk vind.
Als ze die aandrijflijn nou eens in een (hydropneumatische) opvolger van de C5 zouden leggen. Zucht.
Adri
Hoewel een THP ottomotor , zucht.
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Heer Breeze, U bent ouderwetsch en U zucht nogal veel .
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Eensch, eensch.
Adri
Ok. Ik ga mijn Cactus inruilen
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik ben ook ouderwets, ik zeg het maar vast. Want wat een kakofonie aan vormen weer. Ik mis de rust in het ontwerp, zowel van buiten als van binnen. Het front vind ik ronduit lelijk, met die idioot hoge grille. Het interieur vind ik nog wel geinig, ook al schreeuw ook dat je tegemoet. Gelukkig is het een concept car…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Voor mij is het een beest, als het op de markt komt liefst aan een democratische prijs….
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 11-10-2009
- CX GTI turbo 2 KdFi
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
Opmerkelijk voor Citroën dat er met geen woord wordt gerept over ophanging en vering. Ik vind dat hij een te hoog freelander gehalte heeft.
Oude auto’s roesten, maar oude autoliefde niet. Rijden is Zilver, Zweven is Goud.
Xantia 1.8 16v * Jaguar XJ 3 L. 6cyl.
mijn blog: http://mijncx.blogspot.nl/2011/11/restauratie.html
Deze conceptcar vind ik mooi! Het is niet ‘meer van het zelfde’, lokt een bijnaam uit. Soort klein walvisje? Het is broodnodig dat ons merk meegaat in dit segment, er moet verkocht worden. Ben benieuwd, hoe een productiemodel eruit gaat zien. Op YouTube staat inmiddels een officieel Citroën-filmpje van het maak-proces van deze eenling. De retro-kleuren uit de jaren ‘70 zijn opvallend. Het oranje van de bekleding herinnert aan de oranje Dyane’s en GS-sen van destijds.
2cv-3x Visa-BX-ZX-3x Xsara-C4/C2- DS3/DS3