mijn ouders denken er over een nieuwe berlingo op benzine aan te schaffen. ze hebben een alpen kreuzer en nemen best wat zooi mee.
de dealer zegt dat een 1.4 genoeg is maar dat lijkt me best weinig; wat denken jullie?
grts, Hugo
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Re: trekkracht benzine berlingo
hugo schreef:mijn ouders denken er over een nieuwe berlingo op benzine aan te schaffen. ze hebben een alpen kreuzer en nemen best wat zooi mee.
de dealer zegt dat een 1.4 genoeg is maar dat lijkt me best weinig; wat denken jullie?
grts, Hugo
voor een alpencreutzer is de 1400 an zich (voor de enkele vakantie’s pj) geen punt.
je mag toch nie harder dan 90 (imo) en hij vangt relatief weinig wind.
echter ga je afgezakt onderweg is een 1600 meer op zn plek.
ik zou echter wel de afweging maken of je 3000+ km rijd met een vakantie of maar 2000 - kms.
minder dan 2000 is het extra wat de 1600 cc kost te verwaarlozen cq te overdenken waard..
mvgr wupke
thanx
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
Hoe zwaar is zo’n alpenkreuzer eigenlijk?
Qua luchtweerstand is zo’n lage aanhangwagen super. Je kan er lekker mee doorkachelen (je mag 130 in Frankrijk: let wel op de bandjes) en je hebt weinig last van het blok aan je been effect dat je wel met een hoge caravan hebt.
Echter, ga je de bergen in, dan ga je het vooral merken als je flink wat massa mee moet sleuren. Als je ouders van plan zijn veel te rond te trekken en er moeten daarbij flinke bergpassen genomen kunnen worden, dan kan een 14 wel een martelgang blijken. Erg vervelend als je continu in de 2 omhoog moet omdat anders de motor het niet trekt, terwijl er een enorme file achter je ontstaat.
Kortom: als je ouders van plan zijn het rustig aan te doen en ze blijven uitsluitend in heuvelachtige gebieden, maar willen geen flinke bergpassen bedwingen, dan is een 14 wellicht genoeg. Gaan ze echt veel kms maken, moet dat een beetje vlot gebeuren EN komen er redelijke bergpassen bij kijken, dan zou ik toch een 16 nemen.
Wat rijden ze nu trouwens?
Ander punt: een Berlingo is vrij groot (frontaal oppervlak, gewicht). Soms zie je dan dat een wat zwaardere motor beter presteert en minder verbruik geeft.
de meerijervaring die ik met een 1400 heb… leuk in de stad, maar op de snelweg rijd je bijna altijd rechts…
als je bergvakanties doet, is ze misschien ietsjes te licht
en wat moet je dan met een 1.1?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Zijn er wel berlingo’s met een 100 geleverd ??
Frank
Wij hebben vroeger een zx 1.4i gehad, dat is qua pk’s en koppel net iets minder dan die 1.4 die in de berlingo ligt. Volgens mij is het zelfs in de basis dezelfde motor. We hadden ook een vouwwagen.Op de snelweg was dit geen enkel probleem, we hebben zoals marten al zei 130 gereden! Maar in de bergen ging het minder. Door wat navigatiefoutjes zijn we op een zware berg terechtgekomen waar we in de 1 omhoog moesten terwijl de motortemperatuur opliep. Dat was geen pretje. Dus snelweg perfect, heuvels goed te doen maar echte bergen nee.
citro-power schreef:Zijn er wel berlingo’s met een 100 geleverd ??
Frank
met een 1100? in België wel
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
wij gaan altijd met zn 4en 2 kinderen en 2 volwasenen naar frankrijk
tuffen lekkker door gewoon de max snelheid en soms ietsje meer.
de vouwagen is een trigano deze is goed te vergelijken met die van je ouders volgens mij, hij trekt hem prima, en heb nauwelijks door dat er iets achterhangt maar voor iedere wagen telt goed beladen.
wij hebben nog nooit enige negativiteit ervaren aan de trekkracht ook niet in de bergen
ps een met een berlingo multispace 1.6 i
groeten :Ben
berlingo multispace
net even op carbase gekeken.
Volgens de gegevens die daar staan zou een 1400 zuiniger zijn dan een 1600, hoewel marginaal.
Daarnaast zit er een verschil in topsnelheid van 24 km/u. Gezien de rest van de specs zou het dus heel goed kunnen zijn dat de bak van een 1400 zoveel korter is dan die van een 1600 dat het binnencomfort bij de 1600 een stuk beter is.
Het beste kunnen je ouders wat dat betreft eens proberen of ze met beide motoren eens een proefrit kunnen maken. Mijn schoonvader (gepensioneerd geschiedenisleraar, dus snelheid is het hem niet om te doen) twijfelde bij de aanschaf van een (gebruikte) 206 tussen de 1400 en de 1600. Ik heb hem toen aangeraden allebei eens te proberen.
Het geluidscomfort van de 1600 was door het lagere toerental op de snelweg zoveel beter dat hij de meerprijs daar ruim voor over had.
tsja, ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen en de 1.6 bestellen maar de keuze is reeds op de 1.4 gevallen en deze is inmiddels besteld…
ach, een alpen-kreuzer ligt er maar eens per jaar achter en verder rijden ze weinig en als ze rijden vrij leeg met max 120 km/h
nogmaals dank voor de info
off-topic; ik had ze een Jap aangeraden maar die vind je zelden in Multispace, helemaal in Belgie…
ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”
Momenteel Volvo V70 en een Punto
heb hiervoor een kangoo 1.4 gehad en ging daar ook mee
echter een 1.6 is wat feller met de kar erachter.
berlingo multispace
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
fftopic
Zo’n berlingo 1.4i klinkt wel lekker rauw sportief als je ‘m in de toeren jaagt… deed me een beetje denken aan de 1.9 TZi van vroeger
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!