Hallo, ben me aan het oriënteren voor een BX.
Welke modellen zijn geleverd met injectiemotoren? De GTI natuurlijk, maar hoe zit het met aanduidingen als TZI en Cannes, Deauville enz enz? Er zijn zoveel types, mij is niet duidelijk welke motoren er waren.
De GTI had een 1.9 multipoint inj, hoe zit het met de andere motoren? Ook multipoint, of ook singlepoint? En welke types / cil inhoud dan? Of bestaat er ergens een overzichtje?
ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Ik heb nog een Cannes te koop
Je kan over het algemeen wel zeggen dat de latere modellen, dus type 3, injectie zijn. Tevens kan je dit zien aan de benamingen, alles met een ‘i’ op het einde is een injectiemotor. Denk hierbij aan TGi, GTi, TZi, TRi etc. Daarnaast zijn de Cannes en Deauville ook injectie. Dus je kan wel zeggen dat vanaf 1989 alles injectie is met de volgende cilinderinhoud:
1.4 (Bijv. Deauville, monopoint)
1.6 (Bijv. TGi, monopoint)
1.9 (Bijv. TZi, monopoint)
1.9 (Bijv. GTi, multipoint)
Het verschil tussen monopoint en multipoint is een betere verbranding bij multipoint, dus meer vermogen en ik geloof ook een iets schonere verbranding.
Hoop dat dit je vraag een beetje beantwoord
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eigenlijk vrij simpel, het staat op de achterklep
Elke aanduiding die eindigt met een “i”, daar verwacht je een injectie motor in.
Waar een “D” voor diesel staat en “S” voor Solex of een “E”, zijn carb.
In Nederland zullen in de laatste jaren bijna in alle benzine uitvoeringen een injectie motor hebben. Dat was eigenlijk nodig voor de milieu eisen. Terwijl in Frankrijk nog een TZS werd geleverd ipv een TZi
Om het nog overzichtelijker te maken een vroege 1.6i is weer anders dan een later. In andere landen kan het systeem ook afwijken.
Hetzelfde geld voor een GTi, de latere hadden een kat waardoor het hele systeem anders werd.
Arjan Verkade schreef:“S” voor Solex of een “E”, zijn carb.
De “S” staat voor super (de benzine) want er zijn bijvoorbeeld TRS’sen geleverd met een weber carburateur.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké dat zou ook goed kunnen!
E staat voor: économique? Of essence?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ERG kaal?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik meende me te herinneren dat er ook 14TE´s geleverd waren met injectie, net als de Cannes en Deauville.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
dubbel
Eveneens ben ik tevens ook.