@waterman
De bedoeling is om de bokken bij de fusees te plaatsen, de wielen hangen dan niet vrij.
Van GS tot C4 Cactus


Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-04-2015
- BX BX 14 RE
- Visa Visa 14 TRS
- Visa Visa 14 RE
- BX BX 14 Cannes
b2fuzzy schreef:Garage80 (Adverteerder) schreef:Ben ik de enige die dit een levensgevaarlijk idee vind? Deze manier van diagnose stellen is eerder wel eens genoemd en lijkt me niet heel slim om hier voor te stellen.
Het is geen idee maar een beproefde methode om zulke problemen op te sporen. Natuurlijk wel uitvoeren op een brug of put. Dat het niet slim is om dit hier voor te stellen vind ik denigrerend voor de forum leden.
Dat het beproeft is, is prima. Maar ik weet uit eigen ervaring dat een hobbiest wel eens makkelijk kan denken over een bok en deze zo vervangt door een krik. Professionele zaken moeten professioneel gedaan worden. Er zijn velen die wel goed nadenken bij een hobby, maar ik heb met eigen ogen genoeg mensen gezien die eerst deden en dan dachten. Er zijn ook genoeg mensen die dit topic lezen en niet eens lid zijn van dit forum.
Als ik je bericht namelijk letterlijk lees moet ik onder de auto liggen die op bokken staat en waarbij de wielen 90 kilometer per uur draaien. Ik vind het gewoon spannend en misschien ben ik de enige prima.
Garage 80
Leeuwarden
http://www.garage80.nl












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij ben je niet de enige die zo denkt!
waterman schreef:Verder is het natuurlijk bloedje link om, ook al staat de auto op bokken of steunen, onder een auto te kruipen waarvan de wielen met 90 km/h draaien


Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-04-2015
- BX BX 14 RE
- Visa Visa 14 TRS
- Visa Visa 14 RE
- BX BX 14 Cannes
Oh had ik daar even overheen gelezen.
Garage 80
Leeuwarden
http://www.garage80.nl
Excuses dan, dat ik een praktijk voorbeeld om een diagnose te stellen hier op het forum heb geplaatst.Tevens dat ik niet vermeld heb dat dit op een brug moet gebeuren in een professionele omgeving. Kan helaas de post niet meer editen, moderators?
Ton
Van GS tot C4 Cactus


Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 01-04-2015
- BX BX 14 RE
- Visa Visa 14 TRS
- Visa Visa 14 RE
- BX BX 14 Cannes
Excuses is wat mij betreft teveel van het goede. Hoe raar het ook klinkt, maar er zijn qua klussen en sleutelen gewoon nog veel mensen die eerst doen en dan pas denken. Vaak gaat het goed soms niet.
Garage 80
Leeuwarden
http://www.garage80.nl











Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb ook trillingen gehad met mijn xm. Vooral bij 50 km/u. Was ook een aandrijfas. Wat werkte was de auto een standje hoger zetten, dan was de trilling weg. Uiteraard alleen om te testen. Zoals Waterman als schreef, gebruik je dan een andere baan van de tripode koppeling. Altijd handig die hoogte regeling! Maar kijk wel uit met hogere snelheid, en alleen als je weet dat dat wegdeel goed vlak is!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Een verlies voor Heerlen…



Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004
- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Ik heb de auto omhoog gehad maar kon niets vreemd vinden, er zat heel iets speling op de as aan de bijrijders kant.
Ik heb 4 foto’s online staan bij mijn album,
http://www.mijnalbum.nl/Album=EF6LM7BM#7OCFWUW7
De eerste foto is de bijrijderskant en ziet er verder normaal uit(beetje vettig), de andere zijn van de bestuurderskant en dat ziet er volgens mij niet zo uit zoals het hoort. Ik heb het vermoeden dat dat de buitenste lagerring is, als ik het mis heb hoor ik het graag.
Geen wit maar een zwartvoetje



Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004
- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Heb de banden laten balanceren maar kwamen niet zoveel verschillen uit. Dus moet er toch aan geloven en ben begonnen met assen. Maar wat zit die wielmoer knetter vast, iemand tips?
Blijkt de veerpoot ook lek te zijn dus die maar gelijk vervangen(lijkt zo simpel zo op papier), dus iemand ook nog tips hoe ik dat het beste kan aanpakken. Dit is wel mijn eerste grote klus wat de auto aangaat, en wil het wel goed doen. Hoop dat ik deze auto iets langer kan rijden dan normaal 1 of 2 jaar.
Dus hulp hulp nodig.
Rene
p.s. nieuwe foto’s erbij gezet.
Geen wit maar een zwartvoetje











Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Voordat je je een hoop werk op de hals haalt, zou ik eerst de tips van waterman en boukewerff ter harte nemen.
Zoals al eerder is geschreven: eerst proberen het probleem te lokaliseren, daarna pas gaan sleutelen.
Op de foto’s kan ik zo gouw geen gekke dingen ontdekken. Wel hoort de rubberen stofring niet midden op de as te zitten, maar tegen de bak aan. Als deze verschuift is een tyrip voldoende hem weer in het gareel te brengen.
De naafmoer gaat het beste los met een luchtsleutel.
Kan je daar niet over beschikken dan:
Wielen op de grond en vast aangetrokken handrem. (of een hulpje die de rem vast aantrapt)
Passende dop met een kort verlengstuk en een wringijzer op de naafmoer zetten.
Korte verlengstuk ondersteunen met bijvoorbeeld een assteun op een paar blokken hout. Stuk pijp over het wringijzer heen en daar aan gaan hangen. Gegarandeerd dat de moer zich uiteindelijk gewonnen geeft.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekke veerpoot zijn meestal gewoon gare retourslangetjes toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V



Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-2004
- BX 1.4 Deauville U9
- Xsara 1800
- AX 1.1 spot 3 deurs
- BX 1600 RS
Zal ik morgen eerst even naar kijken maar voor zover ik nu heb kunnen zien lekt er niets aan de boven kant. In ieder geval niet de leiding op de bol. Zal er even een bus remreiniger tegen aan gooien. Als mij dit weer een paar uur werk scheelt is het altijd de moeite waard. Dit soort klussen heb ik nog nooit bij de hakken gehad, maar wil het wel zelf graag allemaal leren en proberen. En ik kan dat trillen niet plaatsen bij 90km, en bij 100 of hoger trilt er niets zelfs geen lichte in het stuur.
Geen wit maar een zwartvoetje














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als het lekt zit het onder, bij de rubber retourslangen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste