Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Een stapje verder in dit mysterie:
- voldoende benzine druk, althans als ik een leiding loshaal spuit de benzine eruit;
- de bdp sensoren vervangen -> geen effect.
Het is een raadsel, wat kan er gebeurd zijn in de 3-4 maanden dat de auto stil heeft gestaan? Jarenlang nooit problemen en nu ineens start ie niet.
Ik merk wel dat de motor soms 2 sec. loopt, slaat dan weer meteen af. Het lijkt iets te maken te hebben met de brandstof toevoer…
Iemand nog ideeen?
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Injectierelais gechecked? Is het blauwe, grote, relais achter de koplamp.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Heb je wel een vonk?
Controleer ook op valse lucht. Losse of gescheurde slang.
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja, blauwe relais heb ik verwisseld.
Ik heb inderdaad de luchtslangen gecheckt, maar hoe kan daar in de wintermaanden nu ineens een gat zijn gekomen…, muizen ....?
Ik verdenk inderdaad nu die kleine knaagdieren, simpelweg omdat ik het hele vorige jaar probleemloos heb gereden en nu, na stilstand, de auto niet meer start.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Toevallig in de buurt van de accu geweest?
Ik had pas met de 2400 GTI ook problemen, wel gewoon starten en even en 1 á 2 seconden mooi lopen en vervolgens weer afslaan.
Wel of geen gas geven maakte allemaal niks uit.
Bleek dat boven de accu een enkelpolige stekker zit met een vrij dikke draad, die rechtstreeks vanaf de accu naar de LMM gaat, losgeraakt was.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Ja, ik ben wel bij de accu geweest om de druppellader te verwijderen. Zal morgen eens kijken.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Hoewel de dame nog steeds niet wenst te starten heb ik ondertussen een ander klusje gedaan: het rubber van de achterbumper herstellen. Waarom? Omdat het kan en ik mijn rubber strip niet erg netjes vond.
Zoals bekend zit er in het rubber een metalen strip. Als je die los probeert te maken breken de bouten af, zodat je eigenlijk het rubber niet van de rvs kunt scheiden.
Het is echter vrij makkelijk om te repareren:
Je kunt vrij makkelijk de metalen strip uit het rubber verwijderen. Door met een Fein Multimaster of een dergelijk apparaat het rubber om de metalen strip heen weg te snijden:
De metalen strip is helemaal verroest en in mijn geval waren er slechts nog twee bouten niet afgebroken:
van een aluminium strip met slotbouten (waarvan je de kop wat vlak schuurt) maak je een nieuwe strip:
de strip past nu in het rubber, eventeel snij je met de Fein nog wat oneffenheden weg. Dan komt de vraag hoe je de strip vaststzet op het rubber. Dat blijkt simpeler dan je denkt. Bij de Gamma haal je een grondmof met gietrubber (of wat het ook moge zijn) en daarmee giet je de uitsparing vol. Ik had de strip daarvoor wel met parkertjes even vastgezet in het rubber.
Tip is wel om de bumper af te plakken zodat het gietrubber (is erg vloeibaar) niet op de zichvlakken van de bumper komt. Het gietrubber hecht zo goed, dat je gemorst gietrubber alleen door schuren eraf krijgt.
En als je dan ook nog (de laatste uit het clubmagazijn!) een nieuw bumperdeel hebt, dan ben je daarna natuurlijk helemaal het heertje
wat nog ontbreekt (het is nu eenmaal een Prestige), is de chromen strip in het rubber. Ik heb iets besteld via Ebay wat zoveel mogelijk het origineel benadert, maar die zending is nog niet binnen.
EN NU ME WEER BUIGEN OVER HET NIET STARTEN!
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Kun je mij dat artikel van de gamma even beter omschrijven?
Ik weet wat je bedoeld maar kan het niet vinden op hun site.
Voor de rest goed bezig en ziet er GOED uit.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Het is deze van Attema:
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
hoe verzin je het?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Mooi!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mooie oplossing !!
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 1060
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Omdat ik nog steeds geen idee heb waarom de dame niet start speur ik wat rond op het internet.
Deze meneer legt wel mooi uit hoe het L-jetsysteem werkt, maar dat is geen CX
http://www.hiperformancestore.com/Ljetronic.htm
Dit is een uitgebreide site en via Google translate kan ik het leesbaar maken (uit het deens of zweeds). Helaas ontbreken de plaatjes.
Mijn logica zegt nu dat ik het systematisch moet aanpakken!
Als ik een bougie eruit draai lijkt deze kurkdroog terwijl er wel druk op de brandstofleiding staat en ik al vele startpogingen heb gedaan. Vraag is dus of er wel benzine geinjecteerd wordt. De inspuiting zal wel door de computer geregeld worden, maar voordat ik dat ding vanachter mijn dashboardkastje vandaan haal (waarom zou dit ding ook ineens na 4 maanden stilstand kapot zijn…?) wil ik de bedrading nalopen.
Enkele vragen:
Omdat ik bij dit soort haperingen altijd mijn verdenking richt op relais en aansluitingen, vraag ik me af of er naast het Blauwe Relais nog andere relais in mijn 2500 injectie (MY 1984) zitten die te maken hebben met de injectie.
Hoe loopt de bedrading? Ik heb het idee dat er een muis heeft gezeten achter het LHM-vat. Lopen hier ook draden die te maken hebben met het injectiesysteem?
Kan ik een injector gewoon loshalen en boven een potje houden om te zien of deze inspuit, tijdens het starten?
Staat er spanning op de bobines op het moment dat het contact aanstaat, zoals bij een ouderwetse bobine?
Heeft iemand het electrische schema van het injectiesysteem?
Loopt er bij de accu nog een aansluiting die te maken heeft met de injectie? Rond de accu wemelt het van de relais en draden. Ik heb alles nagezien maar kan niets vinden. Is er een specifieke draad die ik moet nakijken?
Graag jullie hulp, want ik begin me te ergeren aan dit niet-starten!!
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Heb je niet iets van een boek Haynes of Olving ?
Verder is dit vaak elektrisch tgv brakke stekkers… Ook de ingaande kabels in een stekker, die overgang.
Heb ik vaker gehad…. alles bij langs lopen….
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kan inderdaad een injector loshalen en boven een potje houden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.