Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
ijcobar schreef:Moderne auto’s verbruiken een hoop stroom tegenwoordig.
Feit blijft dat er in een, ik noem maar wat, moderne Opel Astra een 70Amp dynamo zit én dat deze een elektrische fan heeft. Dit gaat dus in principe gewoon goed.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree, de ventilator in post 1 van dit topic trekt 273 watt.
2x55watt koplampen = 110 watt
2x5watt stadslicht = 10 watt
2x10watt achterlicht = 20 watt
2x5watt kentekenplaat = 10 watt
dashboard/knopjes verlichting = 15 watt (geschat)
Totaal dus ongeveer 175 watt voor de verlichting.
Bij elkaar is dat 448 watt.
Een achterruitverwarming trekt rond 200 watt
Een ruitenwissermotor kan heel wat stroom laten lopen.
De aanjager van de verwarming/ventilatie is ook een stroomvreter.
Je zit zomaar in de buurt van een kilowatt en dat is 83 Ampere.
Ehhhhh, als de fan op volle toeren moet draaien heb ik zeker de achterruitverwarming niet nodig…... En we hier in Europa geen last hebben van moessons de ruitenwissers ook niet. Leuk dat theoretische optellen van gebruikers, maar je hebt nooit alles tegelijkertijd aan. Trouwens je bent de sigarettenaansteker vergeten.
Daar zeg je wat. Maar tijdens het zoeken kwam ik op autoforums waar mensen zeggen dat ze de standaard 105 A dynamo van hun C4 hebben vervangen voor een 140A versie.
Het zal mij verder een zorg zijn, maar met deze relatief lage spanning van 12 volt zit je snel op een hoog amperage. Ik zie auto’s met twee ventilatoren op de radiateur en dan heb je het al over 4 a 500 watt.
En ik maar lekker rijden met mijn 60 watt dynamootje.
Die standaard fannetjes zijn meestal niet meer dan 100 watt per stuk. Moderne auto’s hebben tegenwoordig behoorlijke stroomvreters aan boord. Als ik in mijn Laro de voorruitverwarming, de achterruitverwarming, stoelverwarming en achterbankverwarming aan doe wordt je echt niet vrolijk. En dan heeft die nog niet eens de optionele stuurverwarming. De 700 watt Harman Kardon audio wordt automatisch in een low power mode gezet als de motor niet draait.
De Spal fan met sensor zijn besteld, verzendkosten wordt je niet vrolijk van ( 125 dollar Fedex).
Feitelijk belachelijk dat je een Italiaanse fan uit de States moet laten komen.
Wie weet de maat van de sensor die in de IE radiateur zit? Kan ik alvast op zoek naar een verloopring.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ijcobar schreef:Die standaard fannetjes zijn meestal niet meer dan 100 watt per stuk.
Een beetje fan, van bv een xm, is 175 watt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En die heeft er twee, dus 350 watt en dat is een kleine 30 Ampere.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Jongens, IJcobar gaat het met een standaard dynamootje proberen. We horen het vanzelf.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Nee hoor, de nieuwe 70A ligt hier al op de werkbank…..
En Nard heeft ook gewoon de 70A dynamo icm een zware elektrische fan.
ijcobar schreef:De Spal fan met sensor zijn besteld, verzendkosten wordt je niet vrolijk van ( 125 dollar Fedex).
Feitelijk belachelijk dat je een Italiaanse fan uit de States moet laten komen.
http://spalventilatoren.nl/ ?
Of zit die van jou er niet bij?
O sorry, die staat al bij post 128…
Ik heb met twee Nederlandse leveranciers contact gehad waaronder die in de link. Niet leverbaar door hen. Is een speciale serie van Spal Usa, gemaakt in Italie.
Fan gaat vandaag met Fedex deze kant op.