Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Dat dacht ik dus ook…....maar helaas ben ik er nog net niet helemaal
Vanavond de boel gemonteerd en alles op spanning netjes vastgezet. Vervolgens verder met het monteren van de fan, de behuizing van de fan en de radiateur. Toen ik alles op zijn plek had zitten viel mijn ook (gelukkig) hier op:
HET ZAL TOCH NIET DAT HET NIET PAST…
Na demontage van e.e.a. is duidelijker te zien dat het niet goed gaat komen als er niets verandert:
Doordat de nieuwe alternatieve spanrol een bredere en (hoop ik) duurzamere lagering heeft raakt de fan de uitstulping.
Geen moment bij stilgestaan dat dat een beperkende factor zou kunnen zijn.
De oplossing heb ik gelukkig ook al. Eerste gedachte was de slijpschijf op die stomme stomp te zetten. Maar daarmee sloop ik in ieder geval de mooie afdichting en waarschijnlijk ook de lagering, er moet te veel af.
Iets anders dus bedacht. Morgen de lasersnijder nog maar een keer aan het werk zetten. Er komt een ring tussen waterpomp en fan zodat deze 10 mm verder naar voren komt. Ik heb dat al droog gemonteerd geprobeerd door middel van langere boutjes met dikke moeren achter de fan.
Voor de zekerheid ook de radiateur nog even gemonteerd om te kijken of de fan daar niet te dicht bij gaat komen, maar dat is gelukkig niet het geval.
Morgen dus verder…..
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Goed dat je dat op tijd ziet inderdaad…
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
daar prijs ik mezelf ook gelukkig mee inderdaad. Anders is het na 1 keer starten wel over met het fannetje
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik geloof dat ik mijn fan verkeerd om gemonteerd heb. Eerst paste hij wel achter de radiateur, nu niet meer. Morgen het blad maar even omdraaien.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Maar dan helpt ie misschien wel mee om je vooruit te trekken! Extra power is nooit weg!
Vandaag de boel dan echt af kunnen maken en weer een stukje kunnen rijden. Een kilometer of 40 a 50 gereden met een tussenstop zo ongeveer halverwege. Dat verliep eigenlijk zonder bijzonderheden, hoewel ik wel een vrachtwagen heb ingehaald!
Om het “shit it hits the fan” probleem op te lossen heb ik dit extra vulringetje gemaakt:
Deze past netjes in de fan:
en zorgt er voor dat de fan een cm verder naar voren komt te zitten.
Nadat ik de fan met ring en wat langere boutjes gemonteerd had de v-snaren weer erop gezet en gespannen.
Daarna de radiateur, fanomhulling en dergelijke weer gemonteerd. Koelvloeistof erin en gestart.
Geen rare geluiden en de fan draait mooi mee. De snaar stond nog wel wat te klapperen. Dus deze nog wat strakker gezet en nu loopt het netjes. Verstellen/spannen van de v-snaar gaat gelukkig prima zonder dingen te hoeven demonteren.
Vrijdag ga ik andere banden monteren, de huidige zijn wat aan de oude kant. Ook wil ik nog een temperatuur metertje aansluiten om de temperatuur van de koelvloeistof te kunnen zien. Het op halve kracht brandende waarschuwingslampje vind ik niet echt handig
Het ziet er naar uit dat we in de mei vakantie de camper kunnen gaan uitproberen!
Dat gaat goed Gerrie. Het ziet er allemaal top uit.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Inderdaad een prachtige tussenring, vakwerk.
Ik dacht ook direct aan deze oplossing.
Ik neem aan dat hij van aluminium is.
En neem aan dat hij goed in balans is.
Het is natuurlijk net een vliegwiel.
Anders krijgt het lager van de waterpomp het moeilijk.
Of maak 4 dikke maar zo klein mogelijke alu ringen
van 10 mm om er achter te plaatsen.
Dit om bovenstaand uit te sluiten.
Dit is geen commentaar hoor,maar iets om over na te denken.
Verder prachtig werk.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Het is geen aluminium, dat snijden wij eigenlijk niet. Ik heb eerst gedacht om er 4 busjes voor te nemen, maar dit is lastiger monteren en geeft veel meer kans op net niet lekker netjes vastzetten van de fan waardoor er onbalans zal zijn en deze zal gaan trillen.
Ik heb wel nagedacht over de extra belasting op het lager van de waterpomp door het toegenomen gewicht, het hefboomeffect en eventuele onbalans. Daarom ook de extra uitsparingen. Uiteindelijk is dit ding niet zo zwaar geworden (240 gram), de v-snaar te strak spannen (wat redelijk eenvoudig te doen is) geeft volgens mij meer kans op problemen. Het is allemaal in die tijd natuurlijk ook niet enorm doorgerekend, er zal wel wat veiligheidsmarge ingebouwd zitten in de sterkte van de constructie.
Maar we gaan het zien! Ik denk dat het wel goed gaat
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ben je niet bang dat je straks bergen persoonlijke berichten krijgt om hulp bij het maken van mooie plaatjes, vulringen en andere exotische aanpassingen? Wat een fingerlicking mooi spul maak je met zo’n lasersnijder.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
ehhh, ja wel een beetje
dat is dan ook niet de bedoeling! Maar er zijn genoeg mogelijkheden bij een lasersnijbedrijf hoor.
Dat is een kwestie van file aanleveren, meestal een dwg file oid. Als ze dat gewoon mee snijden met een andere order qua plaatdikte dan is dat meestal niet zo gek duur. En bij ons kost het ook, ook voor het personeel. Anders is dat niet te beheersen en blijft er geen snijtijd meer over om onze machines te kunnen maken
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik weet het zeker, ik heb echt wel vertrouwen in je doen en laten,
gezien je professionele aanpak.
Het gaat zeker lukken.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Thanks! Je zou er bijna van gaan blozen….
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Vrijdagavond met de camper op pad geweest om de nieuwere banden te monteren en balanceren. Het plan was om de nieuwe banden om de huidige velgen te leggen. Ik had om de remmmen door te spoelen alle wielen er al eens afgehad. Loshalen ging toen wel, maar kostte wel wat kracht. Het rechter voorwiel wilde nu echter met de luchtsleutel niet los. Uiteindelijk los kunnen halen met een serieuze pijp om een wringijzer. De bouten kwamen gelukkig los. Wel met een enorme knal en serieuze overbelasting van het materiaal….
Toch maar even gebrainstormd waardoor dit kan. Ik had ze toch echt niet zo onbeschoft vastgezet. Uiteindelijk bleek dat de gaten in de huidige velgen door de jaren heen te veel uitgesleten zijn waardoor de boel zich vast vreet en waarschijnlijk niet alleen op het conische vlak maar ook op de naaf vast gaat klemmen. Dus besloten om toch de andere velgen te gebruiken. Het verschil in de gaten was te meten met de schuifmaat en merkbaar op het balanceerapparaat.
De C35 velgen zitten wel aan de limiet van wat past op de machine, maar het ging gelukkig precies. Verder was het vooral veel sjouwen met wielen, banden, velgen en bandijzers. Dan blijkt dat zo’n 16” dik plaatstalen wiel met rubber stiekem best wel wat weegt
Als afsluiting de camper op de remmentestbank gehad om te zien of mijn werk aan de remmen ook tot gevolg heeft gehad dat die nu goed zijn. Op de weg voelt het allemaal prima, maar meten is weten.
De Fitroën is met vlag en wimpel geslaagd voor de remmentest. Zowel voor als achter is er veel remkracht en het verschil tussen links en rechts is gering!
Nu de handremkabel nog vervangen (eerst zien te krijgen) en 2 kleine gaatjes in de uitlaat dicht maken. Dan zou een succesvolle apk keuring tot de mogelijkheden behoren. Die hoeft pas in juni, dus we gaan er eerst eens mee camperen in de meivakantie!
furriegurrie schreef:Dan blijkt dat zo’n 16” dik plaatstalen wiel met rubber stiekem best wel wat weegt
Heb je al gedacht aan b.v. magnesium velgen onder de camper?
Wim,
Disciplus Simplex
Kabels kun je ook laten maken, bvb. eerste hit bij google http://link.marktplaats.nl/a1002263923
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017