De oliepijp doet het nog steeds niet. Van Burton kreeg ik het advies eens de compressie te meten. Mogelijk zou het ook verbeteren na verder inrijden, ik heb pas 250 km gereden. Volgende week eens doen bij het Eendeei. En mogelijk ook een andere olievulpijp proberen. Bij het Eendeei volg ik ook een cursus versnellingsbakrevisie onder begeleiding van 2 evraren sleutelaars. De bak die uit mijn Ami kwam was echt op en aan de aftapplug zat een stukje tandwiel. Misschien verklaart dat waarom deze zo gierde. Bij de Amivereniging had ik een te reviseren bak gekocht. Open gemaakt en schoongemaakt. Bij het Eendseei de bak open gemaakt en al snel bleek dat deze volledig op was. De primaire as was ingevreten, pitting op de tandwielen, veel slijpsel en het compleet versleten zijn van de synchromes van 2 en 3. Verder bekeken welke lagers moesten worden vervangen, bijna alles dus. Gelukkig had bij de aankoop van Ami nog de oude en volgens de verkoper slechte trommelbak gekocht. Deze bak bleek nu in zeer bruikbare staat. Dus vandaag deze bak in sneltreinvaart gedemonteerd en dit wordt het binnenwerk van mijn nieuwe bak. Wel met een 8 x 29 overbrenging dus een lange bak, er zat 8 x 31 in en dat reed prima. Volgende week de bak afbouwen en afstellen. Leuk en leerzaam.
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gaaf. Die cursus moet ik ook nog eens doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij de revisie van mijn versnellingsbak kwamen we erachter dat van de bak die ik wilde reviseren toch wel erg versleten was en dan met name de synchomes van de 2e en 3e versnelling. Ook was het pionwiel niet zo fraai meer. Dus van een andere bak een 8 x 31 kroon pionwiel genomen. Achter op de primaire as zit de moer/tandwiel dat de kilometerteller aandrijft. Moet ik nu, om grote afwijkingen van de kilometerteller te voorkomen, de moer/tandwiel dat bij de bak waarvan ik het kroon pionwiel heb gebruikt nemen voor de aandrijving van de kilometerteller? Met een schuifmaat zie je dat de afmetingen niet gelijk zijn en dat de “korte” bak een iets kleiner moer/tandwiel heeft.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat klopt. Je moet de moer/tandwiel gebruiken die bij het 8x31 setje hoort.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de bevestiging van mijn vermoeden. Een ander punt is: hoort een koppelingshuis bij een bak? Ik werd gewezen op een klein scheurtje in het oog waar de startmotor door wordt gestoken. Ik zou dit kunnen vervangen door een andere of is dit in 1 keer in lijn geboord in de fabriek en dus een unieke combinatie?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. alle klokken zijn het zelfde. Of laat het lassen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Een koppelingshuis hoort bij een bak en is niet uitwisselbaar. Dit i.v.m. met de pasvlakken waar het huisje waar de uitgaande as uitkomt. Door een eventuele ongelijke hoogte van de bak en een ander koppelingshuis is kans dat er lekkage ontstaat tussen deze onderdelen. De pakking kan dat niet altijd opvangen.
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Tibor heeft een punt. Echter, de praktijk wijst uit dat het ongelijk uitkomen van de pasvlakken slechts weinig voorkomt. Goed beoordelen en desnoods even meten is hier het advies. Ik heb zelf wel koppelingshuizen gewisseld, ook bij de ds en sm, en het door Tibor genoemde is iets om goed rekening mee te houden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Eensch!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat wordt zondag dan weer uitgebreid meten. De bak is toch al uit verschillende bakken opgebouwd dus dat kan er nog wel bij. Priseas van bak 1, behuizing, torentandwiel en pion/kroonwiel van bak 2, primaire as van bak 3, en set 2e en 3e versnelling van bak 4.
Het was een weekeinde met een hoog citroengehalte. Zaterdag Citromobile en zondag de bak afgemaakt en afgesteld met behulp van Jan. Toch maar een ander koppelingshuis zonder scheur gebruikt. Wel wat opnieuw moeten afstellen maar de bak loopt goed, op de boormachine dat wel. Jan, Roel en de overigen van het Eendeei bedankt. Een bak reviseren is leuk om eens te doen maar niet eenvoudig. Bij de gebruikte bakken blijkt nogal eens wat te versleten te zijn voor hergebruik. En je hebt nogal wat bijzonder gereedschap nodig. Nu eerst op voor de APK.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gaaf dat je het zelf gedaan hebt. Moet voldoening geven. Erg leuk dat het Eendeei dit organiseert.
Een jaar of vijf geleden deed ik ook die cursus onder leiding van Jan van de Velde.
Met de bak die ik toen reviseerde (met hulp) rij ik nu alweer een paar jaar tevreden en stil rond.
Succes met de inbouw van de bak!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Gisteren met wat mede eend-fanaten naar de 2cv huppelbijeenkomst gegaan nabij Zolder. Lekker binnendoor gereden en de auto reed prima. De bijeenkomst was kleinschalig maar de rit was leuk en op de terugweg wat bier in Essen gescoord. Er zit nu 1000 km op na de revisie dus ik moet de koppen natrekken, kleppen stellen en de olie vervangen.Ik blijf toch last houden van olielekkage en overdruk in de olievulpijp. Ik heb mijn olievulpijp met een Burtonsetje gereviseerd. Daarna bleef de motor overdruk houden. Op hun advies de set uit elkaar gehaald en nogmaals gemonteerd. Dit gaf toen geen verbetering. Het volgende advies van Burton was toen een tijdje met de motor te rijden omdat deze net gereviseerd was. Nu, na 1000 km, meet ik nog steeds overdruk. Er zitten nieuwe zuigers en cilinders op de motor en de motor trekt goed dus daar verwacht ik niet veel overdruk van. Wat zou de oorzaak verder kunnen zijn of moet ik maar een nieuwe vulpijp van bv Burton proberen?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Overdruk komt doordat de overdrukklep niet goed werkt. Als de zuigers naar binnen bewegen drukken die lucht samen en dat moet weg…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die overdrukklep zit toch in de olievulpijp? dat is toch de “rubber hoes met sleuven” op de centrale pijp?