Afstelling Cabrateur
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 17 februari 2006 12:19 AM

Geachte mensen.
Ik ben in het bezit van een snoek uit 1972 en met een DY3 motor blok en een handgeschakelde 5bak. Deze snoek loopt prima op gas. Maar op bezine niet. IK heb bij het eerste onderzoek al uitgevonden dat de hoofdsproeier los in de cabrateur lag. En daarna heb ik gelijk de vlotter afgesteld. Maar stationair rookt hij witte rook. Wil slecht starten op bezine en slaat vaak af als hij koud is. En als je de tweede trap van de cabrateur wil gebruiken. Dan houd hij eerst in en gaat er dan als een gek ervandoor.
Het betrewft hier om een Weber cabrateur 28/36 DLE A2
Nu is mijn vraag is dit eenvoudig zelf af te stellen of heb je speciale appratuur nodig, toerenteller co2 meter of iets dergelijks.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 17 februari 2006 12:32 AM
  [ # 1 ]

Re: Afsteling Cabrateur

patri schreef:

Geachte mensen.
Ik ben in het bezit van een snoek uit 1972 en met een DY3 motor blok en een handgeschakelde 5bak. Deze snoek loopt prima op gas. Maar op bezine niet. IK heb bij het eerste onderzoek al uitgevonden dat de hoordsproeier los in de cabrateur lag. En daarna heb ik gelijk de vlotter afgesteld. Maar stationair rookt hij witte rook. Wil slecht starten op bezine en slaat vaak af als hij koud is. En als je de tweede trap van de cabrateur wil gebruiken. Dan houd hij eerst in en gaat er dan als een gek ervandoor.
Het betrewft hier om een Weber cabrateur 28/36 DLE A2
Nu is mijn vraag is dit eenvoudig zelf af te stellen of heb je speciale appratuur nodig, toerenteller co2 meter of iets dergelijks.

Zit er lpg in de auto?
Deze klacht kom namelijk vaaak voor bij LPG ds-en met een te kleine gasmeng-ring!
Een verbeterde gasmeng-ring met een paar extra pijpjes om de sproeiers van meer lucht te voorzien lost je problemen op benzine voorgoed op.
Maar nogmaals, dit geld alleen voor een DS of ID op gas!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 17 februari 2006 01:21 AM
  [ # 2 ]

Re: Afsteling Cabrateur

waterman771 schreef:

Zit er lpg in de auto?

patri schreef:

Deze snoek loopt prima op gas. Maar op bezine niet. .

Wat zou je denken?

 

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 februari 2006 01:29 AM
  [ # 3 ]

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 februari 2006 01:36 AM
  [ # 4 ]

de eenvoudigste weg lijkt me deze.
demonteer de carb, leg alle onderdelen netjes op een A4 of groter afdruk van bovenstaande afbeelding….

vervolgens de carb en vuile onderdelen in de vaatwasser (gebruik een lingerie zakje voor het kleine spul)

dik op 90 graden heet wassen en daarna met een vet goedje (WD 40 oid) in elkaar bouwen.

afstelling 2e trap gasklep is NUL speling en 0 doorlaat…is wat geneuzel,maar met een vloeitje tussen de gasklep is het punt zero speling zero force snel gevonden…tegen het licht houden kan ook.

Co schroef is 4 omw vanaf dicht richting open ,, dus rechts om.. let wel !! dicht is gewoon net aan, dus niet dicht draaien en VAST draaien,,, vanaf het moment dat de sproeier aanloopt zit hij al dicht dus!

1e trap is op stationair ongeveer 0,5 mm open bij de gasklep gemeten.

bouw hem terug en als alles gelukt is draait ie weer als een zonnetje..
zo niet zul je langs een carb specialist moeten, BCCCP kan maar ik wil er ook wel ff naar neuzen..
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 17 februari 2006 09:50 AM
  [ # 5 ]

Ooit vond ik dit op internet:

Citroën ID/DS carburateur Afstellen
In het navolgende verhaal wordt uitsluitend de Weber carburateur behandeld van na 1972. Deze is te herkennen aan de choke klep welke enkel de eerste trap afdekt, de extra luchtregelschroef aan de voet van de 1e trap (zie foto) en aan de met een moer geborgde afstelschroef van de tweede trap (gasklep).
Weber carburateur van na 1972
1. Luchtregelschroef
2. Afstelschroef eerste gasklep
3. Afstelschroef tweede gasklep
4. Benzineregelschroef


NOTE: Navolgende afstelling is van toepassing op modellen met een handgeschakelde versnellingsbak.
Voorbereidingen.
Voor het uitvoeren van de afstellingen moet men zeker zijn van de volgende zaken;
• Een schoon luchtfilter
• Juiste klep afstelling
• Goed afgestelde ontsteking
• Een geopende onluchtingsschroef van de hogedrukregelaar
• Een warme motor

De basis afstellingen.
Afstelling eerste en tweede gasklep. In principe mogen de afstelschroeven van de eerste en tweede gasklep bij dit type carburateur niet verdraait worden daar ze in de fabriek met een micrometer afgesteld zijn, daar echter de kans groot is dat men hier aangezeten heeft in het verleden worden hierna zogenaamde basis afstellingen gegeven (ervarings waarden) waarmee het mogelijk is de motor te starten en de carburateur verder af te regelen.
• Gasklep afstelschroef eerste trap. Deze schroef indraaien tot hij de gasklep hevel aanraakt. Daarna nog 1,25 slag verder draaien.
• Gasklep afstelschroef tweede trap. Deze schroef indraaien tot hij de gasklep hevel ook aanraakt. Daarna nog 1,5 slag verder.
• Mengsel schroef. Deze schroef geheel indraaien (voorzichtig!) daarna 1,5 slag terug.
De handafstelling.
1. Breng door het verdraaien van de luchtregelschroef (1) het toeren tal op 650 + 25 toeren per minuut.
2. Draai de benzineregelschroef (4) zover in of uit totdat de motor met maximaal toerental loopt. draai nu de benzineregelschroef in totdat de motor minder goed gaat lopen.
3. Herhaal 1 & 2 totdat de motor op 650 toeren stationair loop waarbij als laatste handeling altijd de benzineregelschroef afgesteld moet worden.

De afstelling met CO, CO2 meter.
Indien men over uitlaatgasmeter beschikt moet men de volgende waarden aanhouden (waarden moeten gemeten worden tussen 15 en 30 graden).
Type CO CO2
DX-DJ-DJF 2 - 3.6%  boven 8%
DP-DY-DT-DV-DLF 1.8-3.6%  boven 8.7%

Profiel  
 
patri
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 207
Geregistreerd: 04-04-2005

Gepost: 18 februari 2006 03:55 AM
  [ # 6 ]

Geachte mensen alvast bedankt voor jullie reacties.
Ik kom heer weer een vlink eind verder mee. Ik ben er nog niet aantoe om een cabrateur in de wasmachine te gooien. Ik heb ook geen lingerie zakje hiervoor. en dus ook geen vriendin. Maar wel een snoek die slecht loopt op bezine. Ik ga hopelijk komende zondag aan de gang met het schrijven van Maarten. Ik hoop dat het alemaal lukt. En ik wil probeeren om een digitale foto te maken van de gas pit in de cabrateur inlaat. Maar ik weet nog niet hoe je dit soort fotos op het forum krijgt. Met vriendelijke groet een van een digibeet. Rolling Eyes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook