oldenhage schreef:Waarom niet? Ik ben razend geïnteresseerd om er meer over te leren.
wat wil je weten Rob? de cursus over multiplex duurt al in totaal 4 dagen…
4 dagen? zo die zou ik wel willen volgen!
Zit daar de lunch bij?
oldenhage schreef:
wat wil je weten Rob? de cursus over multiplex duurt al in totaal 4 dagen…
De grote lijnen, de principes, overeenkomsten met “gewone” computernetwerken, noem maar op….....
Zo maar een ideetje: zou je er een populair-wetenschappelijk verhaal over kunnen schrijven voor publicatie in CitroExpert? (dit vraag ik zonder het opperhoofd te hebben geconsulteerd ops: )
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Re: oohwwww multiplex
oldenhage schreef:De meeste gaan in de fout door te denken er ligt een stekker die in mijn radio past dus dat moet goed zijn. Deze stekker is bedoeld voor de originele af fabriek radio en niet voor de achteraf inbouw radio’s
Ben ik niet mee eens, deze stekker heet ISO en is juist in het leven geroepen om snel een radio aan te sluiten, de standaard hiervoor ligt vast.
Op dit punt had Citroen moeten werken met een eigen stekker en verloopstekkers moeten leveren met een waarschuwing en/of handleiding voor het aansluiten van een andere radio.
Staat er expliciet in de instructieboekjes van de Citroen’s met Multiplex dat de aanwezige ISO stekker alleen bedoeld is voor een af fabriek radio :
Overigens is Citroen niet de enige die zich niet 100% aan de ISO-standaard houdt voor de ISO stekker, ik dacht dat VW er ook mee rommelt.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
je hebt wel gelijk dat die stekker ISO is maar helaas Citroen denkt/doet anders.
de cursussen zijn voor iedereen te volgen mits je betaald en de cursus multiplex kan je pas volgen als je een aantal cursussen ervoor hebt gevolgt. (kosten per dag 250 euro ex. btw)
enne iedere nieuwe auto wordt als het goed is geleverd met een mededeling dat elektrische accessoire door de dealer moet worden aangesloten.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
De doe het zelver moet dus weer draden vanaf de accu gaan trekken…
oldenhage schreef:je hebt wel gelijk dat die stekker ISO is maar helaas Citroen denkt/doet anders.
Ach Citroen is niet de enige, maar het is wel een rare vorm van denken van de autofabrikanten, alsof iedereen een standaard af fabriek radio neemt
oldenhage schreef:
enne iedere nieuwe auto wordt als het goed is geleverd met een mededeling dat elektrische accessoire door de dealer moet worden aangesloten.
Ja zoiets zal inderdaad in de handleiding van de auto staan, dit soort zinnetjes worden door de doe het zelvers al jaren genegeerd.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Zo maar een ideetje: zou je er een populair-wetenschappelijk verhaal over kunnen schrijven voor publicatie in CitroExpert? (dit vraag ik zonder het opperhoofd te hebben geconsulteerd ops: )
consulteer jij het opperhoofd?
maare zal het voor de gemiddelde CE lezer niet “te ver naast mijn bed” zijn?
moet niet moeilijk zijn er een pagina mee te vullen in ieder geval..
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:
enne iedere nieuwe auto wordt als het goed is geleverd met een mededeling dat elektrische accessoire door de dealer moet worden aangesloten.
Ja zoiets zal inderdaad in de handleiding van de auto staan, dit soort zinnetjes worden door de doe het zelvers al jaren genegeerd.
bij de C3 gekocht in 2003 stond onderhoofdstuk autoradio ga naar de dealer.
bij de berlingo (2003) nieuw model stond doodleuk het aansluitschema van de radio
en bij de C5 (2005) zat er eindelijk zo’n waarschuwing bij.
[moderator mode]Ik heb de titel even veranderd in ‘Wat is nu precies multiplex ??’. da’s handiger als iemand ooit wat over multiplex zoekt. [/moderator mode]
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
oldenhage schreef:Zo maar een ideetje: zou je er een populair-wetenschappelijk verhaal over kunnen schrijven voor publicatie in CitroExpert? (dit vraag ik zonder het opperhoofd te hebben geconsulteerd ops: )
consulteer jij het opperhoofd?
maare zal het voor de gemiddelde CE lezer niet “te ver naast mijn bed” zijn?moet niet moeilijk zijn er een pagina mee te vullen in ieder geval..
Oldenhage: Begin maar en post het hier!! ben geintereseerd!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 25-11-2005
- C5 1.8 16V Ligne Business
Waarom werkt mijn Sony X-plod radio na 4 maanden nog steeds naar behoren?
Is dat mazzel of kan er na enkele duizenden kilometers plezier nog steeds iets ontregeld raken,oftewel moet ik er alsnog even mee langs de dealer om iets te laten resetten?
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Multiplex
triplex
of misschien multi(com)plex
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
CAN-busbedrading (multiplex) kun je wel doormeten, je kunt het signal oppakken met een Fluke 123, maar daarvoor moet je inderdaad ook bij volvo 4 dagen op cursus om het principe te snappen en er diagnoses aan kunt stellen!
Een gemiddeld CAN-bus systeem heeft tussen CAN-high en CAN-low een weerstand van +/- 60 Ohm, alhoewel je wel moet weten hoe en waar je moet meten.
Verder kun je met de fluke 123 het CAN-bussignaal via de scope op je beeldscherm krijgen, een heel interessant beeld dat eigelijk niemand kan vertalen behalve de fabriekant en de makers van het CAN-protocol!
Je herkend de bedrading van het CAN systeem vaak aan de twee in elkaar gedraaide draadjes (twisted pair) dit omdat deze draden niet te ver uit elkaar mogen liggen i.v.m. magnetisch-veld-storingen deze storingen zijn hierdoor vrijwel weg!
Emiel
zit nu steeds met vraag hoe ik mijn radio aan moet sluiten in mijn xsara break (2003) al veel gelezen maar kan mijn vraag zo nog niet beantwoorden. het is zo de radio blijft aan als alles uit is ook de zenders blijven er netjes in en de rest in de auto werkt gewoon zet hem nu met de hand aan en uit heb al wel de geschakelde plus gevonden en de rest zou je al zeggen normaal dan zou de radio uitgaan als het contact ook uit is en dat doet hij niet en speelt vrolijk verder wat doe ik verkeerd of wat moet ik nu anders doen?
(al 5 verschillende radio’s geprobeerd waaronder de originele)
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Je weet dat er verloopjes zijn van fabrieksradio naar dinstekkers? De aftermarket radio kun je niet zomaar installeren. Ga eerst maar eens de pinnen controleren en omstreken (of een verloopje aanschaffen). Blijkbaar zit je geschakelde plus (klem 15) niet goed. Ik hoop dat je je BSI nog niet beschadigd hebt.
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99