Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Op internet de volgende omschrijving gevonden voor het L-Jet systeem:
First the adjustment. When the throttle comes on or off idle you should hear a faint click. There should be no other noise coming from the switch during throttle travel, it only clicks when coming on or off idle. If it does not click you can adjust the switch by loosening its mounting bolts and turning it. Adjust it so that as the throttle closes you hear the click just before the throttle plate reaches its idle stop. If you can’t get it to click you probably need a new switch although it’s possible it’s just too faint to hear it so proceed with the next checks before buying a new one.
You will need your ohm meter for this procedure. Remove the Bosch electrical connector from the throttle switch being careful not to damage it. If you don’t know how to remove Bosch connectors go up to Step 2.5 and read the procedure. Move the harness connector out of the way and DO NOT TOUCH IT with the ohm meter. Now look at the switch’s electrical terminals. There are three of them arranged vertically. The top one is terminal #3, the middle is #18 and the bottom is #2. Hey I didn’t number these things, if I did they would have been 1,2,3 from top to bottom. Now with the throttle closed you need to check the resistance between terminals 2 and 18. The resistance should be zero. Now with the throttle still closed check the resistance between terminals 3 and 18 and resistance should be infinite. Next we have to do the same checks at full throttle. Have a friend hold the throttle fully open. Check resistance between terminals 2 and 18 and you should read infinite resistance, the opposite of what you had at idle. Check resistance between 3 and 18 and it should be zero. If you do not get these values try adjusting the position of the switch, sometimes just a little adjustment will fix everything. If you can’t get the correct resistance values by adjusting it you probably need a new switch. Unfortunately you may need to adjust this switch again if you adjust the throttle’s idle stop which you may have to do later in order to get the idle just right.
Niet voor een CX, maar ik vermoed dat het hetzelfde is. De klik herken ik wel.
Hier staat beschreven voor stationair en vol gas. Vraag me dan af wat de waardes er tussen moeten zijn.
Moet je zodra de gasklep maar een klein beetje opent de waardes van vol gas hebben, of van stationair. Of nog iets anders?
Ik verwacht er niet veel van, maar controleren kan geen kwaad
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
René Jongejan schreef:Idd, buitentemperatuursensor, hoort volgens mij achter de voorbumper.
Die zit bij mij vast in een hoekje onderaan aan de voorbumper. Ongeveer tussen batterij en dynamo.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
In de voorbumper zit een klein rond gaatje, volgens mij is dat om de sensor “frisse” lucht te geven
Ik vermoed dat die daar ook achter hoort, maar ik heb even niet op het netvlies hoe het er daar precies uit ziet en hoe die dan vast hoort te zitten.
Arjan, je zoektocht naar de oorzaak van het inhouden doet mij denken aan het probleem dat ik vorig jaar had. Dit bleek toen een onzichtbare scheur te zijn in de de slang van de intercooler naar de inlaat. Deze slang heeft een soort van gewapend omhulsel en dat zag je absoluut niet. Tot ik er in kneep. Hij scheurt in de overgang naar de inlaat. Oplossing was er 1-2 cm vanaf halen en toen was het verholpen. Maar dat heeft mij dus ook heel wat hoofdbrekens en verkeerde vermoedens gekost… (ik heb toen ook de gasklepschakelaar doorgemeten; ben even kwijt hoe het precies zat. Hij moet in ieder geval gesloten (=stationair) en vollast (helemaal open) doorgeven aan de ecu. Zie ook mijn topic)
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Die slang ken ik, dat probleem had ik vorig jaar al! Ook gescheurd voor de aansluiting bij de gasklep, zo’n 4 cm, maar amper te zien. Daar zit inmiddels een andere op, afsnijden was geen optie meer
Idd heel lastig te zien door het structuur van de slang.
Er zitten nog wel meer van die grote slangen, maar lastig te inspecteren.
Eigenlijk zou je alles eraf moeten halen, schoonmaken en controleren op scheuren.
Overigens vind ik die buis achter de intercooler ook wel erg roestig, maar ik geen sporen van olie, als er een lekkage is gaat het vaak ook wel zweten. De intercooler zelf is ook helemaal droog bij alle aansluitingen.
Wat ik nu begrijp van die gasklep positie sensor is dat hij stationair en volgas een signaal af geeft.
Daartussenin geen verbinding vermoed ik.
Ik zal eens nameten of die netjes schakelt van stationair naar klein beetje gas. Ik denk dat dit vrij gevoelig ligt.
Of die bij volgas schakelt of de gasklep voor 95% of voor 100% open staat lijkt me wat minder kritisch.
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zoals ik het engelstalige verhaal lees, zijn het gewoon twee contactjes en geen potmeters/variabele weerstanden.
1 voor klep volledig dicht en 1 voor klep volledig open.
Een contact schakelt tussen 0 Ohm en oneindig.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo lees ik het ook, een contact bij dicht, en een contact bij vol open.
Daar tussenin, geen dicht circuit.
Ook op een andere website nog een schematisch afbeelding gevonden van het binnenwerk dat het bevestigd
Goed afstelling is dus wel te controleren, en heeft mogelijk wat invloed op het rijden.
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik heb hem nagemeten, werkt netjes zoals beschreven. Niet hoeven afstellen.
Weer iets wat van het lijstje af kan
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zit er ook aan te denken om het emissie systeem uit te sluiten. Oftewel die zwarte ronde ton onder de kap. Ik weet niet of je via dit systeem ook valse lucht kan trekken. Iemand een idee?
Ik weet niet veel van het systeem, maar zover ik begrijp slaat die zwarte ton benzine dampen op.
Ik zie in elk geval 1 zwarte slang vanaf de achterkant van de auto de zwarte ton in gaat.
Een andere even dikke slang gaat weer terug, met een klepje in de slang. Deze dikke slang gaat naar de grote U bocht die op de LMM zit. Er zit dus een extra aansluiting op de grote U bocht.
Vanaf het klepje gaat een klein vacuümslangetje naar de gasklep. Te zien op de foto, zit aan het T stukje.
Ik gok dat zodra de gasklep open gaat het klepje wordt geopend en er benzine dampen het inlaat traject komen en mee verbranden.
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als het hetzelfde werkt als een Bosch systeem op een AX, heet het klepje het taktventiel en wordt het door de ECU met pulsen aangestuurd.
Dus open en dicht in een cyclus.
Zuigt inderdaad benzinedamp af uit de tank en deze wordt pulsgewijs toegevoerd aan het inlaatsysteem.
Kan dus een bron van valse lucht zijn.
Edit: voortaan even beter lezen. Zie net dat hier de aansturing pneumatisch is en niet elektrisch.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks, dus geen slecht idee om het uit te sluiten.
Hier werkt het echt op vacuüm. Ik heb helaas geen foto online staan waar het klepje duidelijk op staat.
Hier zit die net achter die zwarte staaf waar de ton aan vast zit.
Je zit aan de onderkant een vacuüm slangetje hangen, deze gaat dus naar de gasklep.
Links onderaan zie je hem.
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is toch een L-Jetronic van Bosch?
Zo ja, heb je hier wat aan? http://www.mantablog.nl/l-jetronic/
Zi wel op een Opel, maar is hetzelfde systeem.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks, ga ik proberen binnenkort even door te lezen.
Ik had ook al websites gevonden waar het voor Alfa’s beschreven stond.
Even een snelle scan gedaan, maar het emissie systeem staat hier niet in beschreven.
Ik heb het idee dat L-Jet icm een kat en andere emissie zaken vrij zeldzaam is.
Dat zal vaak wel op het LE-Jet systeem zitten, wat bijvoorbeeld op een BX zit. Weer een stapje moderner.
Totaal aantal Berichten: 9441
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ook gevonden: http://www.bol.com/nl/p/bosch-l-jetronic-druk-3/666755080/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 27937
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Haha, ook een mooie optie