Beste medeliefhebbers,
Wie kan mij vertellen of het sportstuur uit de zx ook te monteren is in mijn pas aangeschafte BX SPORT ????
Groet Roy
( XM V6 12V automaat )
( BX SPORT 1986 )
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Ehh….ik weet bijna zeker van NIET…omdat de *diepte* van de ““RAW-terugslaghevel”” (hoe heet dat ding?) op het stuur niet klopt.
En de BX Sport heeft toch al van zichzelf een mooi stuur ??
Beetje slijtplekken… (
Groet Roy
Ik heb een foto van een 19TZD met ZX stuur, past dus wel. Ik zal vanavond even zoeken.
Maar wacht even…...het gaat om een 86’er Sport, toch ?
Die hebben (dacht ik) een andere constructie rondom het stuur, dan type-2.
Foto gevonden, maar
a) ik weet niet hoe foto’s te posten.
b) ik weet niet of er verschil tussen Type 1 en 2/3 zit bij BX’en m.b.t. die stuurconstructie. Als dat blijkbaar zo is ben je nog geen steek verder met die foto.
http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?p=18964#18964
Even klikken en het moet een stuk duidelijker worden (het wordt tijd voor een tutorial).
Schijt aan originaliteit.
Ik ben gisteren toevallig op de sloop bezig geweest met stuurwielen e.d. en ik kwam tot de conclusie dat er eigenlijk geen een stuur op een ander type Citroën kan, mits wat (kleine) aanpassingen te doen. Ik had bijvoorbeeld een BX stuur uit een ‘91’er op mijn ZX gepast en dat werkte niet omdat eht stuur van een BX “korter"was in de richting van het schroefdraad. D.w.z. dat het stuurwiel niet eens het “palletje” raakt waardoor de richtingaanwijzer terugslaat. Ook had dit stuur, en het stuur van een XM (hoe mooi was het geweest om een eenspaaks-XM-stuur in je ZX te hebben ) een erg breed uitstekende rand die tegen het “palletje” moest komen. Dus mocht het stuur wel passen, dan kun je met de hand continu je richtingaanwijzer terugzetten. Dit zal wel met de draaicirkels e.d. te maken hebben.
Op de sloop vonden ze het i.i.g. niet echt gaaf geloof ik dat ik zowat alle Citroën sturen had verwisseld.
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
DirkJan2004 schreef:Ik ben gisteren toevallig op de sloop bezig geweest met stuurwielen e.d. en ik kwam tot de conclusie dat er eigenlijk geen een stuur op een ander type Citroën kan, mits wat (kleine) aanpassingen te doen. Ik had bijvoorbeeld een BX stuur uit een ‘91’er op mijn ZX gepast en dat werkte niet omdat eht stuur van een BX “korter"was in de richting van het schroefdraad. D.w.z. dat het stuurwiel niet eens het “palletje” raakt waardoor de richtingaanwijzer terugslaat. Ook had dit stuur, en het stuur van een XM (hoe mooi was het geweest om een eenspaaks-XM-stuur in je ZX te hebben ) een erg breed uitstekende rand die tegen het “palletje” moest komen. Dus mocht het stuur wel passen, dan kun je met de hand continu je richtingaanwijzer terugzetten. Dit zal wel met de draaicirkels e.d. te maken hebben.
Op de sloop vonden ze het i.i.g. niet echt gaaf geloof ik dat ik zowat alle Citroën sturen had verwisseld.
Ja….inderdaad, zo ben ik bezig geweest om een ZX stuur op mijn BX te zetten…en wat ik in een eerdere bijdrage al zei, je krijgt dan problemen met de terugslag van de RAW.
Het ZX stuur zit ook een stuk hoger, waardoor het lijkt alsof je met je BX aan een Rally bezig bent
Maar ik had het dan wel over een BX type-2…..voor de type-1 Sport is het nog weer een hele andere kwestie.
DirkJan2004 schreef:(...) Dus mocht het stuur wel passen, dan kun je met de hand continu je richtingaanwijzer terugzetten. Dit zal wel met de draaicirkels e.d. te maken hebben. (...)
Daar raak je vanzelf aan gewend
@ugly duck,
Dank voor de uitleg, maar heb de foto’s idd op de harddisk staan. Weet nu ook niet waar upload te plegen.
Dus een zx -stuur past gewoon niet ( op een normale manier ) in de bx-sport?!
Dan maar op zoek naar een ‘sport’ stuur voor mijn sport?
Wie heeft er toevallig een liggen????????
groet Roy
ps. heb mijn sport vandaag opgehaald!! formidable
Groet Roy
rb schreef:@ugly duck,
Dank voor de uitleg, maar heb de foto’s idd op de harddisk staan. Weet nu ook niet waar upload te plegen.
Stuur maar naar lelijke-eend (apenstaartje) home (puntje) nl, dan zet ik ze tijdelijk even op mijn webspace.
xm'metje schreef:Dus een zx -stuur past gewoon niet ( op een normale manier ) in de bx-sport?!
groet Roy
ik heb een Jamex stuur met Momo stuurnaaf, die was toen 25 € op de motorshow in Essen (DL)
stuurnaaf is gewoon te verkrijgen nog
stuurtjes zijn er verder in overvloed, voor niet al te veel geld.
deze is overigens niet te koop
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:xm'metje schreef:Dus een zx -stuur past gewoon niet ( op een normale manier ) in de bx-sport?!
groet Roy
ik heb een Jamex stuur met Momo stuurnaaf, die was toen 25 € op de motorshow in Essen (DL)
stuurnaaf is gewoon te verkrijgen nog
stuurtjes zijn er verder in overvloed, voor niet al te veel geld.deze is overigens niet te koop
Momo stuurnaaf??? Mooi leer trouwens, ik zie dat jij een 16v hebt?? zijn deze stuurnaven hetzelfde als de sport dan??
groet Roy
Ziet er goed uit !!
Groet Roy