Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
pieterc schreef:In de meest recente zomerbandenvergelijkingstest van autoweek /autobild kwam oa de Kinergy Eco K425 als zeer goed uit de test. Ik rij hier nu ook mee en ben er tevreden over. Alleen is de goede maat 185/80/15 nu even niet leverbaar Wel kan 205/70/15 worden besteld voor ca 60 euro per band. Misschien ook een alternatief.
Past dat wel 205? Loopt dat niet aan bij het sturen?
Neem aan dat je ze niet rondom gaat plaatsen, want achter zal het nog wel krapper zijn.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Ik rijdt in de winter op 205-winterbanden voor, gaat prima. Om aanlopen bij sturen te voorkomen kun je de stuuruitslag begrenzen door de ‘doppen’ aan de beide einden van je stuurhuis naar binnen te verstellen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
@bogaard, ik zal voldoende afstand houden. Op de klok staat 80 meter bij 100kmh. Daar zit ik altijd ruim aan…
Ik ben wel nieuwsgierig naar je eerste ervaringen met de Vredestijns. Kun je al wat zeggen over het weggedrag?
gr rinus
Rinus
Heb ze onder m’n DS gehad…: een harde en daardoor rumoerige band.
Ook had ik snel last van aquaplanning. zie ook onderstaande.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik kijk wel eens met verbazing naar zulke lijstjes.
De getallen ontlopen elkaar nauwelijks (procentjes).
Lawaai lijkt mij simpel meetbaar, maar is kennelijk niet gemeten.
De rest van de bevindingen zijn boterzacht oftewel onmeetbaar, zoals stuurgedrag en comfort.
Pas als daar meetbare criteria voor komen kan je serieus vergelijken.
Dus to die tijd: 100 banden 100 meningen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hoeveel pilsjes heb jij op ???
Alles is gemeten behalve… comfort en stuurgedrag.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pfff Jan, komen we een keer met cijfers, is ‘t weer niet goed
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3437
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
@citroen23
Welke band zou jij dan kiezen uit dat rijtje cijfers , als je de merken niet wist?
Ik wens je veel succes.
Dat kan pas anders worden als je het eens wordt over eenduidige criteria.
Dat alleen al lijkt een onoplosbare puzzel, want rijstijlen verschillen nogal, dus de eisen ook.
Ik mis ook nog slijtage als criterium.
Dus Waterman????
Er zit nog een adder onder het gras.
Als je enkele honderden € hebt uitgegeven duurt het toch al gauw een jaar voor je weer aan de beurt bent.
Al die tijd gaat herneemt blijdschap of ergernis over die keus. Een verkeerde keus toegeven is niet fijn.
Dan komen er weer een paar nieuwe voorbanden op, met een flinke sprong in rij-effect.
Hoe stel je nou vast dat die nieuwe beter of slechter waren dan die vorige bij aanschaf?
Mijn stelling: Banden kiezen is een subjectieve zaak.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Is toch wel een interessant lijstje…
De Continental is natuurlijk wel een hele andere band omdat ie veel lager is.
Dat zou het stuurgedrag wel ten goede kunnen komen.
Waar komt dat lijstje eigenlijk vandaan en uit welk jaar is het?
Uit het id/ds clubblad. Welk jaar weet ik niet meer…..
Voordat een discussie losbarst over copyright: dit was (wat ik mij herinner) oorspronkelijk
een test uitgevoerd door een duits autoblad.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Het is een voorzichtige conclusie.
Ik heb er inmiddels een kleine 750km met de banden gereden. Net iets meer van een tank. Verbruik 1:8. Dat is normaal. Lawaai iets meer, maar dat komt vooral dat de vorige banden veel te groot waren en dat daardoor de motor minder toeren maakte. Stuurgedrag, ik vind het fijner, lichter, maar te gelijk scherper, ik kan harder de bocht door voordat het begint te piepen. Nu heb ik wel alles 0,2 harder staan dan het boekje uit 73. En dat heb ik gedaan op advies van een kennis/zakelijke klant uit Engeland. Remmen voelt, en dat is subjectief, minder snel/stevig, ik heb er geen bewijs voor, maar ik denk dat wat hier vaker is geschreven, als ik een harde noodstop moet maken, dan denk ik, dat ik sneller ben dan menig moderne automobilist, omdat die niet hard op de rem durft te trappen, maar langzamer ben dan met de Goodyears, die ik eerst had…
Alles bij elkaar is het een compromis, waar ik mee kan leven. Ik ben zelf een jaartje ouder en ik kan het geld niet alleen aan de dame uit geven. Gelukkig vinden de 3 dames in huis en mijn 6 weken oude zoon het heerlijk om rond gereden te worden in de 42 jaar oude schicht! En daar gaat het uiteindelijk om…
Hier is een een verslag van iemand die de Nankang “Michelins” getest heeft
https://citroenclassics.wordpress.com/2014/06/25/new-budget-tyre-for-d-models/
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
@SalsaChris daar heb ik ook naar gekeken. Op basis van de gebruikers ervaring van een andere garagist, dacht ik van dat kan wel…
Mijn vaste garagist gaf aan dat bij de meeste resente test de Nankangs een 1,0 scoorde. Bij de consumentenbond kwam bij de zomerbandentest van vorig jaar en dit jaar dat al naar voren. Nu wil ik veel geloven van bandenproducenten, maar ik geloof niet dat de compount per band verschilt en alleen om een passend asymettrische patroontje vind ik te mager om deze band aan te schaffen.
Maar ik wordt graag door een andere ervaringsdeskundige overtuigt van het tegenovergestelde….
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben vandaag weer erg blij geweest met de XVS banden.
Zojuist door België gereden met behoorlijke buien. Er blijft in België veel meer water op het asfalt liggen dan in Nederland. Het gevolg enorme spray’s achter de auto’s. Dus het zicht is slecht, waar alle kleine ECO hokjes rechts langzaam gaan rijden kan ik met de DS er gewoon voorbij, zonder enige vorm van aquaplanning.
Nog 1 keer in de regen moeten uitwijken voor een Audi die de snelweg in kwam voegen en mij volledig afsneed. En later in de regen nog een keer moeten remmen en uitwijken voor een oude man in een klein hok die totaal niet bewust was van het verkeer om hem heen.
Bij beide keren als ik geen actie had genomen hadden ze er gewoon vol in gegaan.
In droog weer lekker door de Ardennen kunnen sturen met alle bochten die daar liggen, incl. de haarspeldbochten. De banden geven geen krimp. En ze blijven comfortabel op de vele pleisters op de Belgische wegen.