zie reactie hieronder van 15-4
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
als de auto uit is en de accu vol, dan zou hij rond de 12 volt aan moeten geven op een multimeter, 13,8v met een draaiende motor.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Een goede accu meet onbelast ongeveer 12.6 volt. Met draaiende motor op pakweg 2000 toeren moet je meer meten tot maximaal 14.2 volt. Meet je minder dan 12. volt dan heb je geen laadstroom en dat kan een aantal oorzaken hebben. In jouw geval zou ik denken aan een draad die geen contact maakt, omdat je hebt gesleuteld.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Als je weerstand kunt meten met multi-meter kun je de accu-polen losmaken en de weerstand meten tussen de beide draden: je meet dan of er kortsluiting in de auto zit (ofwel de grootte van eventuele lekstroom); met een volle accu (langzaam laden over 48 uur) kun je verder aan de slag. Doormeten van de accu kan je laten doen bij accu-verkoper, die testen de spanning onder vastgestelde belasting. Zo weet je of de accu ok is.
Tenslotte kun je met de volle accu auto starten en kijken wat de spanning doet bij stationair toerental en oplopend toerental. Schakel ook zware verbruikers in (dimlichten, kachelventilator) en kijk of je verschil opmerkt.
Succes!
Ik heb nu op aanraden van de garage de dynamo eruit gehaald. Accu was ok, maar de dynamo deed niks meer.
Wat raden jullie aan om te doen? Ik ben even met de dynamo langs een kleine Citroëngarage in Utrecht gereden, zij adviseerden om er een nieuwe in te zetten, mede omdat de lagers ook niet fantastisch meer voelden.
Wat denken jullie? Vervangen inderdaad de beste optie en, zo ja, kans dat de club ze heeft? Of valt er nog wat te repareren aan mijn oude?
Het is overigens een Valeo dynamo, uit een GSA 1130 van ‘81.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dynamo’s zijn zeker te reviseren. Er zijn bedrijven die daar hun brood mee verdienen.
De reviseur had nog een paar gereviseerde exemplaren op de plank liggen. De wagen loopt weer, hopelijk blijft ie dat even doen.
Dit topic mag wat mij betreft worden opgeruimd.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Wie is dat en wat moeten ze kosten?
AVAM in Groenekan. Hoeveel hij er nog had weet ik niet, maar ik had niet de laatste. Geloof dat ze voor €102 nogwat in z’n klapper stonden, maar om een of andere reden was de mijne iets goedkoper. Ik heb daar niet over geklaagd.
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dank, hier kunnen GS-GSA liefhebbers hun voordeel mee doen.
Prijs lijkt mij alleszins redelijk.
Inderdaad, stukken goedkoper en betrouwbaarder dan andere oplossingen. Uiteindelijk heb ik maar 75 betaald, wat het nog aantrekkelijker maakt. Waarom was me niet helemaal duidelijk maar ik vermoed dat hij z’n voorraad incourante dynamo’s wat ruim vond en mij de stoffigste heeft gegeven. Uiteraard heb ik hem wel helemaal schoongemaakt en getest met garantie meegekregen.
Groeten,
Daan
Kak!
Een proefrit heeft hij het volgehouden, maar het is weer mis.
Ik rook iets geks, even gestopt, probleem verholpen, dacht ik (bougiekabel die met z’n rubbertje iets te dicht bij de hotspotpijp liep), maar een paar kilometer later dacht ik weer iets te ruiken, weer even gekeken, niks vreemds gevonden, maar hij bleek toch weer een lege accu te hebben.
Iemand suggesties?
- geen schade te zien aan bedrading rondom de dynamo
- dynamo heeft het wel gedaan, gisteren gestart met een duwstart, daarna startte hij zonder moeite.
- geen geluid van slippende v snaar oid, leek ook gewoon soepel mee te draaien
- dynamo zelf was wel loeiheet, voel het nog steeds aan m’n vinger. Is dat normaal?
Weer klussen dus :S
Groeten,
Daan
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Dynamo loeiheet, dat lijkt me niet goed!!!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dynamo loeiheet? Hoe is je accu! Gare accu kan er voor zorgen dat de dynamo over verhit raakt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Precies!
Ik heb zelfs een keer een Ami dynamo gehad die na een hulpstart in brand vloog.
Zou eigenlijk niet moeten kunnen, maar ik had een iets zwaardere accu erin.
De bedrading was nog heel, maar de zekering die er in zat, zo’n printplaatje, moest ik uitblazen anders was er meer in brand gevlogen…
Ik kan me voorstellen dat je dynamo wel flink op de proef wordt gesteld door de laadstroom bij een behoorlijk lege (je moest hem tenslotte aanduwen) of gare accu.
Ik hoop dat je dynamo het heeft overleeft…
Als je een acculader hebt zou ik de accu daar eerst maar eens minimaal een dag aanhangen.
Bedankt voor de reacties, heren. Blijkbaar begin ik het sleutelen gaandeweg een beetje te leren, na een dag wat hulpeloos met een multimeter te hebben rondgeprikt onder de motorkap hebben wij ook een beetje die conclusie getrokken. Geen afwijkende dingen gemeten, de dynamo doet het in elk geval, de accu is nu de hoofdverdachte.
Op de koningsdagmarkt een acculader aangeschaft, ik ga weer eens aan de slag.
Groeten,
Daan