trekkracht benzine berlingo
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 15 februari 2006 12:23 AM

mijn ouders denken er over een nieuwe berlingo op benzine aan te schaffen. ze hebben een alpen kreuzer en nemen best wat zooi mee.
de dealer zegt dat een 1.4 genoeg is maar dat lijkt me best weinig; wat denken jullie?
grts, Hugo

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 15 februari 2006 01:45 AM
  [ # 1 ]

Re: trekkracht benzine berlingo

hugo schreef:

mijn ouders denken er over een nieuwe berlingo op benzine aan te schaffen. ze hebben een alpen kreuzer en nemen best wat zooi mee.
de dealer zegt dat een 1.4 genoeg is maar dat lijkt me best weinig; wat denken jullie?
grts, Hugo

voor een alpencreutzer is de 1400 an zich (voor de enkele vakantie’s pj) geen punt.
je mag toch nie harder dan 90 (imo) en hij vangt relatief weinig wind.
echter ga je afgezakt onderweg is een 1600 meer op zn plek.
ik zou echter wel de afweging maken of je 3000+ km rijd met een vakantie of maar 2000 - kms.

minder dan 2000 is het extra wat de 1600 cc kost te verwaarlozen cq te overdenken waard..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 16 februari 2006 06:52 PM
  [ # 2 ]

thanx Very Happy

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 16 februari 2006 07:23 PM
  [ # 3 ]

Hoe zwaar is zo’n alpenkreuzer eigenlijk?

Qua luchtweerstand is zo’n lage aanhangwagen super. Je kan er lekker mee doorkachelen (je mag 130 in Frankrijk: let wel op de bandjes) en je hebt weinig last van het blok aan je been effect dat je wel met een hoge caravan hebt.

Echter, ga je de bergen in, dan ga je het vooral merken als je flink wat massa mee moet sleuren. Als je ouders van plan zijn veel te rond te trekken en er moeten daarbij flinke bergpassen genomen kunnen worden, dan kan een 14 wel een martelgang blijken. Erg vervelend als je continu in de 2 omhoog moet omdat anders de motor het niet trekt, terwijl er een enorme file achter je ontstaat.

Kortom: als je ouders van plan zijn het rustig aan te doen en ze blijven uitsluitend in heuvelachtige gebieden, maar willen geen flinke bergpassen bedwingen, dan is een 14 wellicht genoeg. Gaan ze echt veel kms maken, moet dat een beetje vlot gebeuren EN komen er redelijke bergpassen bij kijken, dan zou ik toch een 16 nemen.

Wat rijden ze nu trouwens?

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 16 februari 2006 07:26 PM
  [ # 4 ]

Ander punt: een Berlingo is vrij groot (frontaal oppervlak, gewicht). Soms zie je dan dat een wat zwaardere motor beter presteert en minder verbruik geeft.

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 16 februari 2006 07:49 PM
  [ # 5 ]

de meerijervaring die ik met een 1400 heb… leuk in de stad, maar op de snelweg rijd je bijna altijd rechts… Sad
als je bergvakanties doet, is ze misschien ietsjes te licht

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 februari 2006 09:02 PM
  [ # 6 ]

en wat moet je dan met een 1.1?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 16 februari 2006 09:17 PM
  [ # 7 ]

Zijn er wel berlingo’s met een 100 geleverd ??
Frank

Profiel  
 
jebbers
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 572
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 16 februari 2006 09:19 PM
  [ # 8 ]

Wij hebben vroeger een zx 1.4i gehad, dat is qua pk’s en koppel net iets minder dan die 1.4 die in de berlingo ligt. Volgens mij is het zelfs in de basis dezelfde motor. We hadden ook een vouwwagen.Op de snelweg was dit geen enkel probleem, we hebben zoals marten al zei 130 gereden! Maar in de bergen ging het minder. Door wat navigatiefoutjes zijn we op een zware berg terechtgekomen waar we in de 1 omhoog moesten terwijl de motortemperatuur opliep. Dat was geen pretje. Dus snelweg perfect, heuvels goed te doen maar echte bergen nee.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 16 februari 2006 09:20 PM
  [ # 9 ]
citro-power schreef:

Zijn er wel berlingo’s met een 100 geleverd ??
Frank

met een 1100?  in België wel

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
ben lingo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 16 februari 2006 09:55 PM
  [ # 10 ]

wij gaan altijd met zn 4en 2 kinderen en 2 volwasenen naar frankrijk
tuffen lekkker door gewoon de max snelheid en soms ietsje meer.
de vouwagen is een trigano deze is goed te vergelijken met die van je ouders volgens mij, hij trekt hem prima, en heb nauwelijks door dat er iets achterhangt maar voor iedere wagen telt goed beladen.
wij hebben nog nooit enige negativiteit ervaren aan de trekkracht ook niet in de bergen
ps een met een berlingo multispace 1.6 i

Laughing
groeten :Ben

berlingo multispace

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 16 februari 2006 10:04 PM
  [ # 11 ]

net even op carbase gekeken.

Volgens de gegevens die daar staan zou een 1400 zuiniger zijn dan een 1600, hoewel marginaal.

Daarnaast zit er een verschil in topsnelheid van 24 km/u. Gezien de rest van de specs zou het dus heel goed kunnen zijn dat de bak van een 1400 zoveel korter is dan die van een 1600 dat het binnencomfort bij de 1600 een stuk beter is.
Het beste kunnen je ouders wat dat betreft eens proberen of ze met beide motoren eens een proefrit kunnen maken. Mijn schoonvader (gepensioneerd geschiedenisleraar, dus snelheid is het hem niet om te doen) twijfelde bij de aanschaf van een (gebruikte) 206 tussen de 1400 en de 1600. Ik heb hem toen aangeraden allebei eens te proberen.
Het geluidscomfort van de 1600 was door het lagere toerental op de snelweg zoveel beter dat hij de meerprijs daar ruim voor over had.

Profiel  
 
hugo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 567
Geregistreerd: 01-11-2004

- CX ambulance
Gepost: 17 februari 2006 11:46 AM
  [ # 12 ]

tsja, ik zou ook het zekere voor het onzekere nemen en de 1.6 bestellen maar de keuze is reeds op de 1.4 gevallen en deze is inmiddels besteld…

ach, een alpen-kreuzer ligt er maar eens per jaar achter en verder rijden ze weinig en als ze rijden vrij leeg met max 120 km/h

nogmaals dank voor de info

off-topic; ik had ze een Jap Confused aangeraden maar die vind je zelden in Multispace, helemaal in Belgie…

ex CX ambulance Heuliez, XM Service break Ambiance, C15D Grand Volume, diverse BX, 2CV, Peugeots en R4, Xsara 2.0 HDi break en Berlingo “kruiwagen”

Momenteel Volvo V70 en een Punto

Profiel  
 
ben lingo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 03-06-2005

Gepost: 17 februari 2006 04:33 PM
  [ # 13 ]

heb hiervoor een kangoo 1.4 gehad en ging daar ook mee

echter een 1.6 is wat feller met de kar erachter.

berlingo multispace

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 17 februari 2006 04:44 PM
  [ # 14 ]

Surprisedfftopic

Zo’n berlingo 1.4i klinkt wel lekker rauw sportief als je ‘m in de toeren jaagt… deed me een beetje denken aan de 1.9 TZi van vroeger Very Happy

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook