Ik kan een XM 2.1TD Break ophalen voor een schijntje. De turbo is stuk, want zodra die erbij komt, dan gaat de auto flink roken zegt de huidige eigenaar. Ik heb de auto nog niet gezien, of gereden. Een turbo revisie set zou €225 zijn volgens de huidige eigenaar.
Mijn verstand zegt heel hard “laat staan dat ding”. Mijn hart wil heel graag weer een XM. Liever dan een C5 waar ik ook over postte…
Wat denken jullie? Zou de turbo revisie set genoeg zijn, of zouden er nog meer dingen grondig fout kunnen zitten aan deze auto? (En dan bedoel ik niet noodzakelijk het veersysteem of zo. Even motorisch.)
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
ghulst schreef:zouden er nog meer dingen grondig fout kunnen zitten aan deze auto?
Op zo’n vraag is maar één antwoord mogelijk: Ja!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2123
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
maar Rens heeft wel gelijk. Het is inmiddels een auto met ervaring zoals je zelf ook weet.
Volgens mij moet je voor jezelf het plaatje wat je kan en wil uitgeven maken en wat je met de Xm wil gaan rijden aan kilometers. Tegenvallen doet het meestal wel, maar als je daar wat op voorbereid bent en je wilt echt graag een Xm dan moet je dat natuurlijk doen! Verstandig is het uiteraard zelden (zei hij die 2 van die slurpers heeft staan )
RensKorevaar schreef:
Op zo’n vraag is maar één antwoord mogelijk: Ja!
LOL. Ja, dat is ook zo. Maar ja, dat is natuurlijk bij elke auto zo. De vraag is, hoe dat bij deze is. De huidige eigenaar zegt dat hij loopt en dat hij pas gaat roken als de turbo erbij komt. Dat zou op de turbo kunnen wijzen, maar kan het ook veel gekker worden?
furriegurrie schreef:
maar Rens heeft wel gelijk. Het is inmiddels een auto met ervaring zoals je zelf ook weet.
Volgens mij moet je voor jezelf het plaatje wat je kan en wil uitgeven maken en wat je met de Xm wil gaan rijden aan kilometers. Tegenvallen doet het meestal wel, maar als je daar wat op voorbereid bent en je wilt echt graag een Xm dan moet je dat natuurlijk doen! Verstandig is het uiteraard zelden (zei hij die 2 van die slurpers heeft staan )
Het probleem is, dat mijn verstand dat ook weet. Je kunt compleet leeglopen op zo’n ding. De vorige die ik kocht was perfect… Nou ja, tot hij de koppakking er uit blies. Dus kop eraf en gevlakt, nieuwe koppakking, dieselpomp gereviseerd, want die bleek ook niet goed meer etc. etc. Na een hele stapel gedoe was hij echt weer perfect. Heerlijke auto, maar de koppeling was te zwaar en die hebben we dus na een paar maanden naar Marc overgedaan. Stiekem nog steeds spijt van, maar we kunnen hier in huis om medische redenen alleen nog maar automaten als gezinsauto’s hebben…
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Ik heb moeite met de term ‘als de turbo er bij komt’. Ik kan er helemaal naast zitten, maar volgens mij draait de turbo zodra de motor loopt en komt op volle snelheid als je gas gaat geven. Dat kan ruim boven de 100.000 rpm opleveren voor de turbo en als hij door de turbo gaat roken zal hij de olie welke voor de smering van de turbo bedoeld is gewoon opzuigen en verbranden.
Dat is geen goedkope reparatie.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Op Marktplaats zie ik er twee met dezelfde km stand.
Die bij Lijzenga is fraai en je koopt hem op een getrouwd adres van een specialist.
Wat je meer betaalt aan aanschaf is een helder bedrag, maar waarschijnlijk is het verschil een stuk kleiner dan de reparatiekosten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Han S schreef:Ik heb moeite met de term ‘als de turbo er bij komt’. Ik kan er helemaal naast zitten, maar volgens mij draait de turbo zodra de motor loopt en komt op volle snelheid als je gas gaat geven. Dat kan ruim boven de 100.000 rpm opleveren voor de turbo en als hij door de turbo gaat roken zal hij de olie welke voor de smering van de turbo bedoeld is gewoon opzuigen en verbranden.
Dat is geen goedkope reparatie.
Ik heb ook alleen maar aangehaald wat de huidige eigenaar mij vertelde. Als de motor stationair draait, dan draait de turbo waarschijnlijk wel een beetje mee, maar geeft op dat moment geen hogere druk aan de inlaatgassen. Als hij echt aan de gang gaat, dan zal hij inderdaad de olie van de smering van de turbo naar binnen gaan zuigen en verbranden. Daar moet de turbo dan voor gereviseerd worden. De revisieset zou ongeveer 225 kosten, maar goed, dan ben je er nog niet. Dan heb je je pakkingen nog, eventueel je slangen en natuurlijk een hele berg werk. En de vraag of de turbo het al langer doet, waardoor de as ingesleten is etc. Het is nogal een gok.
JanSr schreef:Op Marktplaats zie ik er twee met dezelfde km stand.
Die bij Lijzenga is fraai en je koopt hem op een getrouwd adres van een specialist.
Wat je meer betaalt aan aanschaf is een helder bedrag, maar waarschijnlijk is het verschil een stuk kleiner dan de reparatiekosten.
Ik zie ze niet hoor Jan. Wel een aantal 2.1TD’s, maar geen break met automaat. Helaas.
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
http://www.autowereld.nl/citroen/xm-break/2-1-td-7472582/details.html
en
http://www.autotrader.nl/auto/citroen-xm/1999/bosschenhoofd/6knrt/citroen-xm-20t-ct-aut/
en
http://www.autotrader.nl/auto/citroen-xm/2000/bosschenhoofd/6jnk9/citroen-xm-break-30-v6/
zijn een aantal breaks met automaat
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
mbender schreef:http://www.autowereld.nl/citroen/xm-break/2-1-td-7472582/details.html
Ja, gezien. Maar: “beide auto’s zijn zonder kenteken alleen voor onderdelen”
mbender schreef:http://www.autotrader.nl/auto/citroen-xm/1999/bosschenhoofd/6knrt/citroen-xm-20t-ct-aut/
Benzine. Wij rijden 30.000+ per jaar, dus ik wil wel een diesel hebben, anders lopen de kosten nogal op.
mbender schreef:http://www.autotrader.nl/auto/citroen-xm/2000/bosschenhoofd/6jnk9/citroen-xm-break-30-v6/
Benzine. Zelfde probleem als hierboven dus.
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Sorry, zitten slapen. Ik zou rustig wachten tot er een langskomt die wel in orde is.
Zeker als je niet zelf sleutelt kan je aardig leeglopen zo’n ding.
Je zou via de onderdelen lijn kunnen kijken wat ze vragen voor een complete motor.
Dan heb je een idee. Kan je meteen de krukaskeerring meepakken.
Weet je of die Lucas EPIC nog niet lekt? Krijg je zeker ook om de oren. En dat kost geld.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:Sorry, zitten slapen. Ik zou rustig wachten tot er een langskomt die wel in orde is.
Zeker als je niet zelf sleutelt kan je aardig leeglopen zo’n ding.
Je zou via de onderdelen lijn kunnen kijken wat ze vragen voor een complete motor.
Dan heb je een idee. Kan je meteen de krukaskeerring meepakken.
Weet je of die Lucas EPIC nog niet lekt? Krijg je zeker ook om de oren. En dat kost geld.
Geen punt Jan. Probleem is wel, dat ik nu een auto nodig heb. Dat is tegelijkertijd ook waarom mijn verstand nee zegt.
Ik denk dat ik hem lekker laat staan. Als ik de ruimte had om hem geschorst neer te zetten, dan zou ik hem ophalen. Lijkt me best leuk om op het gemakje op orde te brengen, maar die tijd hebben we eigenlijk toch niet. Net geboden op een C5 en een Mondeo. We zullen wel zien.
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
de laatste XM is een op LPG, is nog altijd goedkoper dan een diesel, km stand is ook heel netjes, ook nog eens een zeer complete uitvoering wel met een aardig prijskaartje dat dan wel weer
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ghulst schreef:
en een Mondeo.
svp niet vloeken hier.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
JanSr schreef:svp niet vloeken hier.
Sorry… Maar een nette auto voor een goede prijs en in de buurt. De C5 dan weer niet, maar die heeft ballen. Euhm, bollen.
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
mbender schreef:de laatste XM is een op LPG, is nog altijd goedkoper dan een diesel, km stand is ook heel netjes, ook nog eens een zeer complete uitvoering wel met een aardig prijskaartje dat dan wel weer
Oeps, inderdaad, overheen gekeken. Maar hoewel ik het leuk zou vinden om weer een XM te hebben, niet tegen dat bedrag.
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
2.1 td xm heerlijke auto. Maar je kan daar zo veel werk aan hebben. Echt complexe auto.
Volgens mij gaat er echt van alles stuk aan die dingen, maar turbo komt volgens mij niet zo vaak voor.
laatst kwam iemand wat xm onderdelen ophalen.
Best net nette TD. Maar na ff kijken haalde ik er toch zo paar serieuse storingen uit.
LHM pomp lekte op dynamo.
Water temperatuur te laag, ergo theromostaat vast.
Zeik nat blok aan achterzijde, lekke inlaat hulzen(simpel vervangen)
Allemaal wel te fixen hoor. Maar echt wel ff werk weer.
ZOu er niet zomaar aan beginnen, echt niet.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980