gisteravond liet de auto mij ineens staan deed helemaal niets meer net fo hij geen brandstof kreeg ,dus hedenochtend op laten halen door citroendealer diagnose brandstofpomp overleden (dit gaat trouwens over een xsara 20 hdi 90 met 135000km0 aangezien je daar nog 2 soorten in hebt(bosch of siemens) en ik heb dus een siemens (het schijnt dat je de bosch nog zou kunnen reviseren? en de siemens niet),en dit hele geintje kost bij dealer eur 950 + ongeveer 4,5 uur werkloon ,dus je begrijpt hier wordt men niet vrolijk van (een maand geleden was ik al aan de beurt voor een verstuiver dus al met al wordt de auto behoorlijk prijzig.in het kort heb ik de volgende vragen A.heeft iemand hier ervaring mee?B.en wat is normaal de levensduur van deze onderdelen? want men prevereert toch altijd dat hdi zulke probleemloze motoren zijn en de kilometerstand hoeft toch ook geen probleem te zijn? hopende op ervaringen die jullie hiermee hebben? : :
Citroen C1 Exclusive
Re: brandstofpomp probleem
jumpy schreef:gisteravond liet de auto mij ineens staan deed helemaal niets meer net fo hij geen brandstof kreeg ,dus hedenochtend op laten halen door citroendealer diagnose brandstofpomp overleden (dit gaat trouwens over een xsara 20 hdi 90 met 135000km0 aangezien je daar nog 2 soorten in hebt(bosch of siemens) en ik heb dus een siemens (het schijnt dat je de bosch nog zou kunnen reviseren? en de siemens niet),en dit hele geintje kost bij dealer eur 950 + ongeveer 4,5 uur werkloon ,dus je begrijpt hier wordt men niet vrolijk van (een maand geleden was ik al aan de beurt voor een verstuiver dus al met al wordt de auto behoorlijk prijzig.in het kort heb ik de volgende vragen A.heeft iemand hier ervaring mee?B.en wat is normaal de levensduur van deze onderdelen? want men prevereert toch altijd dat hdi zulke probleemloze motoren zijn en de kilometerstand hoeft toch ook geen probleem te zijn? hopende op ervaringen die jullie hiermee hebben? : :
Zoiets hoort langer mee te kunnen gaan bij normaal gebruik. Je zou eerder kapot kunnen gaan kunnen wijten aan de brandstof (vaak gebruikt ook als zwak excuus). Als het filter altijd tijdig is vervangen zou dat ook geen probleem mogen zijn.
4.5 werkloon lijkt me wat aan de hoge kant eigenlijk. Maar goed, zal wel standaard dealer specificatie kunnen zijn. 950 EUR: is dat alleen voor de pomp? Misshcien kun je nog eens vragen bij dieselspecialisten (Bijv. Bols en Kooymans in Tilburg) of de brandstofpomp goedkoper te verkrijgen is.
Het valt typisch in de categorie: eigenlijk gaat het niet snel of vaak kapot, maar je kan er absoluut pech mee hebben en in dat geval zit je natuurlijk weer buiten de garantie. Kortom: met lege handen.
Vervelend dus: je kan wellicht besparen door een 2e hands pomp te laten monteren, meja, niemand zal daar weer garantie op willen geven.
Kortom: mooie klote voor je.
hmm,, 135,000 km is voor een diesel net ingelopen…
die verstuiver maakt me zenuwachtig..
eerst je verstuiver en een maand later de pomp…ik zou voor je eea laat repareren je tank laten reingigen en alle filters laten wisselen.
en als je een bepaald merk of vast adres van tanken hebt,er nooit meer heen gaan of dat merk niet meer tanken.
daarnaast elke beurt persoonlijk controleren of de filters wel gewisseld zijn…
let wel,, ik kan niks hard maken nog bewijzen,, maar wat ik al zeg ,,2 van die brandstof elementen in 1 mnd kaduuk,,tja,,hmm kwee nie,maar er lijkt me meer aan de hand..
verder is het advies van Marten de juiste weg,, er zijn meer diesel specialisten ,,dus bel ff een rondje,,mischien dat je wat kan besparen,,950 euro is ook meteen de halve vakantie,,
mvgr wupke
alvast bedankt voor jullie snelle reactie,ik tank alleen maar bij de shell (verschillende pompen door het land) maarja auto pas vanaf kilometerstand 98000 in bezit dus wat de vorige eigenaar heeft gedaan is niet bekend.is het trouwens een moeilijke klus om het hele systeem te reinigen (maw.kost dat nu weer ),ze beginnen maandag met de klus en nu dacht ik even hardop zou het zinvol zijn (gezien de kosten ) om gelijk de distributie mee tenemen anders ben ik daar over een paar maand aan toe volgens de dealer kan dat nu dus een stuk goedkoper om dat ze er dan toch al mee bezig zijn(hoef dan alleen de distrubitie extra te betalen werkloon zit dan al bij de rest in),michien maakt dat het op de langere termijn goedkoper maarja nu kost het weer extra :
Citroen C1 Exclusive
hmm.
wetende dat er (oordelen cq vooroordelen) zijn betreffende Shell lijkt me het wijsheid om safty wise, om te schakelen naar een ander merk.
baad het niet het schaad dus ook niet.
daarnaast is een tankreiniger (Fort T oid) afdoende.
dat je de Distirbutie meeneemt in dit verhaal is geen wijsheid maar domweg NOODZAAK.
een oude riem opnieuw spannen verhoogd de kans op breken, wat je dus een koprevissie kost.
dus daar is nadenken niet voor noodzakenlijk,, dat MOET gewoon.
neem wel de waterpomp en de spanrollen mee in het verhaal.
verder zou ik (persoonlijk) een dialoog beginnen met Shell,,
of je er wat mee bereikt is 2, .
maar ik vind het persoonlijk wel verdacht dat tot KMST 98000 niks an de hand is, en jij binnen 40,000 km ff je pomp + 1 verstuiver de nek omdraaid..
en dat dan nog binnen 1 mnd…
mvgr wupke:die het een vreemde zaak vind, en dus een nader onderzoek zou doen naar de oorzaak.. al kan het toeval zijn,,maar het is wel vreemd..
ik wil je niet ontmoedigen maar mijn pomp was al stuk het eerste jaar met nog geen 30000 km
de herstelling was in garantie dus dat viel wel mee
bij de dealer was het van - dit gebeurd al eens- maarja !!
succes